- Berichten: 28
B30E loopt niet op benzine
- 16949-dummy
- Offline
- Junior Lid
Ik heb begrepen dat de koude start ventiel dus open gaat bij de start en na een tijdje deze weer sluit, waarna de motor gewoon moet lopen op zijn normale injectie. Het triggersignaal uit de CU naar de injectors lijkt dus niet goed te zijn, maar waar komt dit signaal vandaan? Ik meen vanuit de verdeler/ontsteking, maar kan het niet goed volgen, daar ik geen hele duidelijke tekeningen heb van het elektrisch schema. Kan iemand mij daar aan helpen?
Ik heb een LPG installatie, maar de motor start op benzine en schakelt dan over op gas, echter loopt de motor te kort om over te schakelen naar gas.
Dit euvel is plotseling gekomen. Ik heb echter wel de afstelling op lpg onlangs verbetert.
Heb overigens de brandstoffilter vervangen (was best nodig) en de brandstof druk gecontroleerd en afgesteld op 2 bar, was namelijk best wel een stukje hoger (2,4), wat volgens de instructie te hoog zou zijn (28 psi).
Iemand een idee of oplossing hiervoor?
alvast bedankt, Harry
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3378
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Je kunt er een uithalen en bekijken, zorg wel de beide rubber ringen op voorraad te hebben want meestal zijn die uitgedroogd.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16949-dummy
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 28
-Injectoren 1 voor 1 getest, zijn allemaal goed met een gelijkmatig patroon.
-Kleppen gesteld (was toch bezig).
-Benzine toevoer en druk nogmaals gecontroleerd, blijft steady op 2 bar.
-Temperatuur sensoren gecontroleerd dmv weerstand meting, zijn in orde.
-Druk sensor doorgemeten, dit is ook in orde (maar kan niet zien of het membraan bijv. gescheurd zou zijn)
-Relais gecontroleerd van het brandstof systeem, in orde.
-Verdelerkap en verdeler gedemonteerd, gecontroleerd, contactpunten afgesteld, trigger contacten gecontroleerd en alles opnieuw afgesteld.
-Control unit losgekomen en bedrading doorgemeten voor zover mogelijk, lijkt allemaal goed, geen draadbreuk kunnen vinden.
Nou, toch aardig wat, zou ik zo zeggen, maar het probleem blijft. Dus koude start loopt hij even op benzine (tussen de vier en zeven seconden) en slaat dan af. Heb 'm gisteren even op gas kunnen overschakelen en dan is er niets aan de hand, loopt dan keurig.
Iemand nog een lumineus idee? Ik weet het niet meer...
Het enig wat ik niet kan controleren of de puls naar de injectoren voldoende is om deze te openen. De tijd van die puls ligt tussen de 2 en 10 milliseconden en dat is te kort om het met een digitale meter te registreren. Wel kan ik middels een led indicator zien dat er iets van een puls komt.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 416
Misschien kan hij helpen.
Helaas onduidelijk of hij nog actief is: zijn website is lang niet bijgewerkt: www.janoomsclassics.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3378
Drukzender kun je op lek testen door aan de slang te zuigen die naar het spruitstuk gaat, hoor je lucht stromen dan is hij lek maar motor moet nog steeds kunnen lopen.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16949-dummy
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 28
Ik heb de trigger contacten naar de CU gecheckt. Als ik de contacten op de stekker van de CU (die is dus afgekoppeld) ga meten tussen de contacten 21 en 12 en daarna 22 en 12 (volgens schema van 164 upwards 1974) en dan de motor torn, dan gaan deze contacten mooi open en dicht, dus dat klopt helemaal volgens mij.
Ik zit toch aan de puls naar de injectors te denken, ik ga nu de brandstof rail eraf halen en eens kijken of deze inderdaad wel open gaan. Misschien is de puls te zwak (door wat voor oorzaak dan ook).
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3378
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16949-dummy
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 28
Heb wel een zodanige overbrugging gemaakt dat ik de auto kan starten, even op benzine laat lopen en dan overschakel op gas.
Dit heb ik gedaan door de starting valve op het inlaatspruitstuk, waar extra benzine wordt geïnjecteerd tijdens het starten, door middel van een drukknop langer open te sturen. De motor loopt dan ook langer en heeft dan voldoende tijd om over te schakelen op gas.
Uiteraard niet de beste optie, maar voor nu wel even een oplossing om het ding draaiend te houden. Nu alleen ervoor zorgen dat ik altijd voldoende gas in de tank heb!!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3378
Waar ik nog aan denk is de timing wel goed, b.v. wanneer bougie 1 onsteekt komt er op dat moment ook benziene.
Kun je testen door het manifold weer los te halen en dan testen in combinatie met de onsteking.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.