- Berichten: 43
Klok reparatie
- Remco Mak
- Afwezig
- Senior lid
mvg: remco
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter (V44 regio zuid-west)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 169
reparatie is erg kostelijk, ik heb et ooit uit laten voeren(met garantie)
Stuur mij een pb en ik kan je in contact brengen
Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jean Oberje
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 28
Reparatie bedrijf :
Metertjensenzo ( Smulders )
Raamdonkstraat 4
5035 DE Tilburg
Tel. 31685682533
E-mail: meterjesenzo@ziggo.nl
Wij hebben hier het zelfde klokje laten repareren in 2024.
Naar tevredenheid, tot op heden.
De kosten waren rond de € 68,00 inclusief verzekerd verzenden op eigen verzoek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jean Oberje
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 28
Reparatie jaar = 2021
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Remco Mak
- Afwezig
- Senior lid
- Berichten: 43
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Remco Mak
- Afwezig
- Senior lid
- Berichten: 43
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- M. te Dorsthorst
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Het inmiddels opgedroogde vet en mogelijk uitgelubberde verbindingen zorgden er bij mij voor dat het klokje niet (goed) meer liep.
Uit elkaar halen, ontvetten en met de juiste olie (geen idee welke viscositeit) weer in elkaar zetten geeft een kans dat de klok weer loopt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Remco Mak
- Afwezig
- Senior lid
- Berichten: 43
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2053
er hoort binnenin een soort smeltzekering aanwezig te zijn: twee metalen punten zijn verbonden met speciale soldeertin met erg laag smeltpunt (duidelijk lager dan gewoon soldeertin). Als het uurwerk te zwaar loopt en er daardoor te veel stroom getrokken wordt moet deze verbinding wegsmelten voordat de spoel te heet wordt en doorbrandt, dan voldoet opnieuw gangbaar maken en de speciale soldeertinverbinding weer aan te brengen. Soms heeft men echter het uurwerk niet weer gangbaar gemaakt en de punten met gewone soldeertin verbonden, als er dan weer stroom op gezet wordt zal in eerste instantie het klokje weer gewoon lopen daar er een veiligheidsmarge aanwezig is. Maar als het uurwerk op den duur nog zwaarder gaat lopen zal de boel heetlopen maar de gewone soldeertin niet smelten en daardoor zal de spoel zo heet worden dat de isolatie van spoeldraden zal verbranden, waardoor er kortsluiting in de spoel komt en er nog meer stroom loopt en de spoel nog verder verbrandt. Dan zal bij een reparatie de spoel vervangen moeten worden (natuurlijk duurder dan alleen het uurwerk gangbaar maken en de speciale soldeertinverbinding weer aanbrengen). De door je beschreven rook en hitte wijst voor mij op wat ik voorheen beschreven hebt mbt de spoel, dus dat deze verbrand is.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Remco Mak
- Afwezig
- Senior lid
- Berichten: 43
Met dat in het achterhoofd ga ik de gok wagen of ik wat kan met uit/in elkaar zetten/halen en schoon maken/solderen .
ps: zijn er missien plaatjes/foto's van te vinden van de soldeer punten ?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.