- Berichten: 5
b20a compressor
- Rens Westenberg (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Ik ben Rens Westenberg, 19 jaar, uit Amersfoort. Vorig jaar rond mei heb ik een groene 142 uit 1973 gekocht en die heb ik het afgelopen jaar voor een groot deel opgelapt.
Ik wacht nu alleen nog tot de nieuwe schokbrekers binnen zijn en dan ga ik hem aanmelden voor een apk-keuring. Aangezien ik nu met die hele corona-crisis veel thuis zit en ik me onderhand aardig verveel leek het me 'verstandig' wat meer power uit mijn vermoeide b20a proberen te persen. Heb als 19-jarige natuurlijk geen bakken met geld maar gelukkig heb ik wel een klein beetje creativiteit en daarnaast ben ik wel technisch. Mijn twee opties waren een turbo erop schroeven of een compressor er op bouwen. Uit de titel kun je vast wel afleiden wat het is geworden.
Via marktplaats een Eaton M65 uit volgens mij een mercedes gekocht, beetje aangepast, en begonnen met het lassen van steunen. Nu zit de eaton stevig op het blok maar heb nu wel advies nodig van zij die beter bekend zijn met de redblocks dan ik.
Mijn vraag luidt: hoeveel overdruk zou relatief veilig zijn? ik dacht zelf aan zo'n 1,3 x atmosferisch druk maar misschien is dit wel heel erg ambitieus. Ben wel van plan een top-mount intercooler te maken aangezien de M65 behoorlijke toeren moet draaien om druk op te bouwen en dus warm gaat worden. Niet onbelangrijk is dat ik alleen op LPG rij, wat een hoger octaan getal zou hebben dan benzine. Ik hoop graag wat advies te horen.
Dit was mijn eerste post op dit forum dus excuus voor eventuele fouten.
Rens
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Ik denk dat je eens met Joost Buiting moet praten, hij is zo een beetje de "Grand father" binnen de club voor wat betreft the turbo's op het Redblocks
Dit is zijn topic, www.volvokv.nl/forum/tuningturbo/17203-turbo-op-een-b18#97899
Helaas zijn er heel veel foto's weg gevallen maar als ik het goed zie dan staan er nog wat vanaf blz 48
Heel veel succes met je project en blijf gezond.
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- M de Weerd (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Ik ben slechts 'gast' op het forum maar probeer eens of je een exemplaar van Turbocharging and Supercharging van Allan Allard (ja, van de Allard sportwagens) op de kop kan tikken.
Een zeer informatief boek!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
De turbo van de B230FK motor in een 940 geeft maar 0.3 bar druk.
Ik rijdt met 0.8 en dat is het absolute maximum. Daarna krijg ik fuel cuts, maar de beer is los, ik heb ipv 135 pk iets van 180 en hij blijft heel, ook niet onbelangrijk!.
En denk eraan dat je blok echt fris moet zijn, een versleten blok oppeppen geeft onherroepelijk ellende.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rens Westenberg (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Gisteravond voor het eerst een testronde gereden door de buurt en wat ben ik er blij mee!
Nooit gedacht dat mijn volvo snel aan kon voelen maar hij gaat echt als een trein.
Af is het project nog niet, want het blok draait nu stationair op zo’n 1000 toeren wat niet echt ideaal is. Daarnaast moet ik ook nog een gat gaan zagen in mijn motorkap want de intercooler steekt nogal een stukje uit.
Bedankt voor de suggesties lui!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Raymond van der Ham
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rens Westenberg (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 274
The difference between men and boys is the price of their toys
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rens Westenberg (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dirk de Vries
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
ikzit aan zoiets te denken met mijn b21.
ik sstuur je ff een pb
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.