× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-03-2007 23:50 #625610 door V300 register
Dag allemaal..

Van de week werd ik bruut wakker gebeld door mijn broer. Onze 340 zou geen remmen meer hebben, of tenminste, er was iets aan de hand. Goed, ik zou vrijdag pas weer van arnhem naar etten-leur afreizen, dus zou ik vrijdag wel zien. Vrijdag thuis aangekomen (met de trein, zoals gewoonlijk) gelijk in de 340 gestapt. Al gauw had ik door dat er niets mis was met de remmen. Mijn broer had vertelt dat hij dacht dat de hoofdremcilinder kapot was. Ik zag er al tegenop, omdat er inmiddels de 3e hoofdremcilinder op zit. Maargoed, er was dus niks mis met de remmen. Wel hoorde ik een gieren/ schuren / aanlopen geluid van achteren komen. Dus thuis in de schuur alles opgekrikt, hmm.. remmen lopen niet aan. Mischien de vario afdekplaat. ook niet. Weer maar een stukje rijden. Tja ik hoor toch echt iets. Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat het differentieel er weer de geest aan gegeven had. Dus de auto weer opgekrikt, beetje draaien met de wielen leverden een soms blokkerende achtertrein op, of soms een "aantal tandjes van binnen" doorschietend geheel op.

M'n auto staat in de schuur en op dat moment komt ook mijn vader aanlopen. En? wat is er aan de hand? Ik zeg, de aandrijving ligt eruit. De wat?! het diff pap. Breng hem maar gauw naar de sloop zegtie Ik zie alles positief in, dus ik denk, nee daar gaat differentieel nummertje 3 onder. Deze heb ik ongeveer een jaar geleden bij Wouter meegenomen "voor het geval dat"

Dus ik denk, dan maar gelijk beginnen.. Maar... Ik heb alleen een stel bokjes, ik weet niet of dat gaat lukken. Achja, ik begin er gewoon aan, als ik een 343 turbo kan bouwen kan ik ook een vario vervangen.. Mij zullen " ze" niet gek krijgen.



Zo ben ik dus begonnnen, lekker een stuk karton onder de auto, werk erg lekker als het maar een aantal graden is.



Dus voor de zekerheid nog even de olie afgetapt om de staat te kunnen controleren. Maar grijze kleur zegt al genoeg, helaas.



Jeps, pertikels. Je komt ze liever niet tegen, tenzij.. euh tja, gewoon niet



Dorts?



Mijn knusse werkplekje. Tip, gebruik een giga bouwlamp, verzekerd van genoeg licht. Bovendien blijft de warmte onder je auto hangen!



Zo, eerst eventjes de aandrijfassen met inbus 6 (geloof ik) los maken. Je kan ze gelijk met een tiewrap, touw, of spin even in de hoogste bomen opkopen, heb je er de komende uurtjes geen last meer van.



Het afstelmechanisme eronderuit schroeven, daarmee zijn de primair en de secundair van elkaar gescheiden.



Vervolgens is het de vier moertje los waarmee de secundair aan het subframe geschroeft zit loshalen. Vantevoren even een krik onder zetten zodat hij niet in een keer naar beneden donderd met alle mogelijk lichamelijke schaden tot gevolg.



De nieuwe secundair! Gelijk maar nieuwe olie erin, de afgetapte olie zag er veel veel veel veel frisser uit dan de die onder mijn auto vandaan kwam.






Het is ontzettend veel geprul om het ding weer op zijn plaats te krijgen. Zeker omdat je niet de ruimte hebt om aan de riemen te trekken (bekijk de eerste foto nog maar eens) Je kan in het kleinste pijpje van de primair lucht spuiten, de schijven worden dan automatisch voor je gespreid, zo kun je de riemen er weer fatsoenlijk tussen leggen. Het blijft wringen worstelen en vloeken voor je hem op zijn plaats hebt. Voor mij bleek het het handigst eerst de voorste boutjes er weer in te doen, lichtjes aandraaien. Vervolgend het afstelmechanisme ertussen zodat je die kan gebruiken om de vario ook in met de achterste boutjes te kunnen monteren. Dan de aandrijfassen er weer onder. Slangetjes weer terug op de primair. De riemen afstellen. (Tip, teken de huidige stand af, waarschijnlijk is die wel goed.)



En vervolgens kun je deze foto maken. De kap er weer onder, en een testritje. Bij mij resulteerde het testritje weer even in een #$*^#% partij, aangezien ik vastgeteld heb dat de vario er wel goed onder zit, maar waarschijnlijk iets meer onbalans in zich heeft dan de vorige....

Maargoed, een differentieel houdt het bij mij toch niet langer uit dan een jaar

Ik heb net iets minder dan 4 uur werk gehad. Dit stukje typen duurde ongeveer 1/4 e ervan.

Groeten,

Frits

Let op: De schrijver van dit stuk tekst kan niet aanspraakelijk worden gesteld voor wat dan ook.

rwdstudent
__________________

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-03-2007 23:50 #660703 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
Een beetje slordig, maar met dank aan google cache!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-03-2007 10:26 #660711 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
Cool! Was trouwens een bekende klus, bij mij ligt er sinds donderdag ook een nieuwe diff onder :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-03-2007 20:50 #660748 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
Was hij bij jou het diff ook kapot gelopen?

Ik heb de tekst nog even aangepast. Nu is het wat netter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-03-2007 21:36 #660754 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur

rwdstudent;18710 schreef : Was hij bij jou het diff ook kapot gelopen?


Nog niet, maar dat zat er wel aan te komen. Hij lekte behoorlijk, en de meuk die eruit kwam zag eruit als modder. En als ik dan moet kiezen tussen een smak geld betalen of met geblokkeerde wielen op de snelweg komen te staan, dan is de keus niet erg moeilijk, moet ik zeggen :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-03-2007 12:24 #660791 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
as zaterdag kan ook ik een diff gaan vervangen. die is zo aan gort dat de hele auto niet meer rijdt... ben benieuwd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-03-2007 18:54 #661702 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur

Gelijk maar nieuwe olie erin, de afgetapte olie zag er veel veel veel veel frisser uit dan de die onder mijn auto vandaan kwam.


dit bedacht ik ook net pas, die vario had dus een beurt gehad en de olie die erin zat was maximaal 2 jaar oud.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-03-2007 12:39 #661735 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur

ginkelvanmichiel;18759 schreef : as zaterdag kan ook ik een diff gaan vervangen. die is zo aan gort dat de hele auto niet meer rijdt... ben benieuwd!



Ook een vario? De eerste keer heb ik ook gehad dat de complete aandrijving weg was.

@ Wouter: Beter het zekere voor het onzekere h?? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-03-2007 08:52 #661788 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
Die steuntjes is dat veilig? Wat ik bedoel ik hoor soms wel eens verhalen, van mensen die onder hun auto gekomen zijn en die er dan niet levend meer onderuit komen.... (wellicht wel omdat ze juist geen steunen gebruiken, waar kun je die halen automatrialenzaak?)

Die olie hoort toch rood te zijn, als die grijs is wat zegt dat dan?
Wat gaat vaker kapot een primair of secundair. Denk secundair want dat hoor ik het meeste, op deze site.

Is het slim om een vario compleet (voor achter) als reserve te nemen, en bij wie zou je dan moeten wezen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-03-2007 12:34 #661790 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
Olie kan ook geel zijn, hoeft niet perse de standaard ATF te zijn. Je kunt het beste erin gooien wat aanbevolen is door Volvo zelf.

Dat je olie grijs is, is een teken dat je die snel moet vervangen, dat grijze komt van slijpsel van de tandwielen. Bij mij zag het eruit als modder, en dat smeert niet zo best...

Een secundair op voorraad lijkt mij iets overdreven, maar goed. Als je lid bent van de Dafclub, kun je daar voor +/- 750 euro een gereviseerde secundair kopen voor een Volvo 340, je krijgt dan bij inlevering van de oude secundair ongeveer 120 euro statiegeld terug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets