× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

doe-het-zelf: LPG inbouwen met minimale kosten

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-12-2009 21:14 #629774 door V300 register
doe-het-zelf: LPG inbouwen met minimale kosten is gemaakt door V300 register
Lpg inbouw


Onze volvo''s hebben veel voordelen, zuinig rijden is daar niet een van.
zelfs bij een redelijk rustige rijstijl en zorgvuldig afgestelde motor,bak en koppeling,kan ik hem niet zuiniger dan 1 op 13 krijgen.
Omdat mijn 343 belastingvrij is heb ik hem daarom op gas gezet.
Wat niet alleen goedkoper is maar ook nog minder milieu belastend
Een volledige installatie kan je kopen vanaf ongeveer 500,00 .exl b.t.w
Een gebruikte installatie kan ook , hierbij moet je er opletten dat alle onderdelen het E keur merk hebben .
De vul slang mag niet ouder dan 1 jaar zijn.
13 maanden oud is afkeur bij de rdw.
Vreemd is wel dat de slang bij de apk niet op datum gecontroleerd wordt. Al is een slang 30 jaar oud mits er geen scheurtjes in zitten is er geen afkeur.
Voor de gastank geldt het zelfde die mag niet ouder dan 10 jaar zijn. Bij de apk wordt nergens naar gekeken.
Een tank jonger dan 10 jaar had ik niet, dus die moest ik nieuw kopen. Nadat de auto rdw gekeurd was heb ik die omgewisseld voor een andere die ik nog had liggen.
Ik heb dus een nieuwe tank over ,die is te koop ,
Of gebruik ik als ik weer een auto op gas zet ,moet dan wel binnen het jaar.
Een verdamper met de juiste keurtekens had ik ook nog .
En mijn onderdelen/ sloop 340 had ook een gas installatie zonder e keur maar de schakelaar, waterslangen en zelfs de gasleiding met beugels kon ik prima gebruiken.
Ook het aluminium verdeel stuk die er voor zorgt dat het gas mooi verdeeld de carburator ingaat kon ik van de 340 gebruiken ,Hier hoeft geen keur merk op
de 340 heeft een andere carburator maar het deksel past op de 343 carburator het luchtfilter heb ik ook van de 340 gebruikt zodat er meer ruimte voor de verdamper overblijft.
De lpg vul nippel heb ik op de plaats waar normaal de kentekenplaat zit gemonteerd .
De kenteken plaat heb ik aan de onderzijde van de achterklep vast gemaakt. Zodat aan de buiten kant niet te zien is dat er lpg in de wagen zit.
Nadeel is dat met open achterklep getankt moet worden en mijn passagiers klagen dat ze het koud krijgen tijdens het tanken.
Bij de rdw konden ondanks dat alles goed vast zat en er nergens lekkage was toch nog 10 dingen gevonden worden die niet volgens de regels waren.
Ik had de beluchting van de slang en de tank niet goed , de tank stond te dicht op de achterbank , het tank frame stond niet direct op de bodem maar stond op het anti dreun materiaal wat in de kofferruimte gespoten is en nogzowat maar uiteindelijk kreeg ik toch een kenteken met het G tje
bij brandstof.
Zodat ik nu tegen minimale kosten maximaal kan genieten van mijn 343


overigens kan ik wel een beetje sleutelen maar ben zeker geen volvo en al helemaal geen lpg specialist dus bovenstaande is niet bedoeld als gebruikershandleiding




binnenkort zal ik wat foto's plaatsen te verduidelijking

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-12-2009 09:51 #808826 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic doe-het-zelf: LPG inbouwen met minimale kosten
Waarom geen nieuwe tank?

Veiligheid gaat toch wel iets voor wbt budget?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-12-2009 11:00 #808827 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic doe-het-zelf: LPG inbouwen met minimale kosten
wat is er veiliger aan "nieuw"?

buiten dat er een stempel op gezet is dat deze aan wat testen voldoet (waar in feite iedere fatsoenlijke LPG tank die ooit verkocht is aan voldoet)

Als je gaat knoeien kun je ook een gloednieuwe tank tot levensgevaarlijk object omtoveren, dus eea gaat er wel vanuit dat je weet waar je mee bezig bent en geen al te gekke dingen gaat doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-01-2010 00:37 #812691 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic doe-het-zelf: LPG inbouwen met minimale kosten
Een tank mag best ouder zijn dan 1 jaar, zolang deze maar een 67R01 keur heeft en je een tankdocument kunt overleggen aan de RDW. Dit mag overigens ook best een kopie zijn.

De meeste delen moeten overigens een 67R01 keur hebben... verdamper, vuller, afsluiter, enz.. Vulslang moet idd 12 maanden of jonger zijn. Let daar op als je bij een LPG-boer koopt... soms proberen ze je een old-stocker te verkopen. Als je nog naar de RDW moet is dat toch lullig.

Er zijn nog wel wat meer eisen, bijvoorbeeld het gebruik van carrosserieringen van de juiste maat bij montage tankframe in de wagen, geen metallisch contact tussen tank en frame, de LPG-leiding onder de wagen mag niet te dicht (10cm) bij de uitlaat komen en om de 40cm (maar liever 30cm, want bij de RDW gaan ze soms met een meetlatje na) een leidingbeugeltje.

Vergeet naderhand niet CO af te stellen en je koplampen iets omlaag te draaien. Door het toegevoegde gewicht van de tank kun je tegenliggers verblinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-01-2010 17:32 #812726 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic doe-het-zelf: LPG inbouwen met minimale kosten

brinky;131307 schreef : Een tank mag best ouder zijn dan 1 jaar, zolang deze maar een 67R01 keur heeft en je een tankdocument kunt overleggen aan de RDW. Dit mag overigens ook best een kopie zijn.

De meeste delen moeten overigens een 67R01 keur hebben... verdamper, vuller, afsluiter, enz.. Vulslang moet idd 12 maanden of jonger zijn. Let daar op als je bij een LPG-boer koopt... soms proberen ze je een old-stocker te verkopen. Als je nog naar de RDW moet is dat toch lullig.

Er zijn nog wel wat meer eisen, bijvoorbeeld het gebruik van carrosserieringen van de juiste maat bij montage tankframe in de wagen, geen metallisch contact tussen tank en frame, de LPG-leiding onder de wagen mag niet te dicht (10cm) bij de uitlaat komen en om de 40cm (maar liever 30cm, want bij de RDW gaan ze soms met een meetlatje na) een leidingbeugeltje.

Vergeet naderhand niet CO af te stellen en je koplampen iets omlaag te draaien. Door het toegevoegde gewicht van de tank kun je tegenliggers verblinden.


Dat zijn effe en paar mooie tips ;)

Tank mag, als ik me niet vergis, max 6 jaar oud zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-01-2010 23:24 #812746 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic doe-het-zelf: LPG inbouwen met minimale kosten
de tank heeft toch geen leeftijdseis, zolang maar aan de overige eisen (montage, certificaat, keurmerk) is voldaan.

indirect is wel een verband met de leeftijd natuurlijk, omdat ze dat keurmerk en bijbehorende certificaten pas vanaf .. 2001 of 2002 gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-01-2010 14:55 #812774 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic doe-het-zelf: LPG inbouwen met minimale kosten
Da's jammer, want de originele tanks voor de 340 zijn heel erg gaaf. Die kan je dus alleen gebruiken nadat je al een installatie hebt ingebouwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-01-2010 15:18 #812778 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic doe-het-zelf: LPG inbouwen met minimale kosten

Lucluc;131398 schreef : Da's jammer, want de originele tanks voor de 340 zijn heel erg gaaf. Die kan je dus alleen gebruiken nadat je al een installatie hebt ingebouwd.


Heeft iemand een foto daar dan van???
Ik wil ook tzt in mijn 340 een gas installatie [laten] zetten, waar wordt de gas tank eigenlijk geplaatst in de auto of onder de auto ipv de benzine tank??
Ik heb ook ergens hier op het forum gelezen dat de 360 een andere tank heeft dan de 340, past die 360 tank dan niet onder een 340, of moet er wat veranderd worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2010 16:32 #812782 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic doe-het-zelf: LPG inbouwen met minimale kosten
De gastank komt ik je kofferbak te liggen.
De benzinetank van de 360 is een ondersteboven U die over de versnellingsbak zit.
Bij een 340 zit de voorste bevestiging van de versnellingsbak in de weg als ik de ervaring van Anjo goed onthouden heb. De voorste bevestiging van de versnellingsbak van een 360 zijn de motorsteunen. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-01-2010 18:52 #812793 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic doe-het-zelf: LPG inbouwen met minimale kosten
En hoe zit het dan als de benzine tank verwijderd wordt en een LPG cilinder of ring tank wordt geplaatst en dan ergens anders een kleine benzine tank monteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets