Namaken / custom-made paneeltje middenconsole

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2014 09:26 #633122 door V300 register
Namaken / custom-made paneeltje middenconsole is gemaakt door V300 register
Ik zit al een tijdje te spelen met het idee om de tomtom in de middenconsole in te bouwen, in het vak voor de versnellingspook of keuzehendel. Gewoon mooi weggewerkt in een op maat gemaakt paneeltje op basis van Volvo's eigen ontwerp.

Nu wacht ik altijd graag tot ik dingen voor een betaalbare prijs tegenkom, en nu is het eindelijk zo ver. Nu heb ik beide paneeltjes in handen:






Nu was het idee om een soort universeel paneeltje te maken voor zaken als navigatie, smartphone, etc. in de stijl van Volvo.

Volvo heeft hier al rekening mee gehouden, want een standaard formaat Smartphone (Samsung Galaxy advanced in dit geval) past precies achter het kleine gat.
Dit lijkt mij persoonlijk wel wat voor navigatie, muziek, en gewoon een leuke gadget.

De bedoeling is dat het paneeltje makkelijk uit te nemen is of naar boven opengeklapt kan worden m.b.v. een scharnier (even kijken wat het meest praktisch is), waardoor je je apparaat er aan de achterkant in en uit kunt klikken.








En een echte Tomtom (het simpele huis, tuin en keuken model) past achter het grote gat:




Nu heb ik hier zelf al wel wat ideeen over, hoe ik het wil maken en zo. Maar, ik ben ook benieuwd naar wat jullie vinden. Daarom een paar vragen:

-Zouden jullie een universeel paneeltje in een kleine serie geproduceerd willen zien? (exclusief binnen onze club)

-Zo ja, welk ontwerp heeft de voorkeur?
Neem daarbij in gedachten dat de prijs van maken van 1 en 3 relatief hoog zal zijn t.o.v. 2 en 4 door de meer gecompliceerde vormen.
  1. De gaten dicht*, middenschot weg:
  2. De gaten dicht*, middenschot weg, vlakke onderkant:
  3. Gaten dicht*, middenschot weg, extra schakelaars (in stijl van de Volvo 240):
  4. Gaten dicht*, middenschot weg, vlakke onderkant, schakelaars weg:
    *Gaten dicht zodat de koper zelf een gat op maar kan maken voor zijn toepassing. Zo wordt het multifunctioneel, en kunnen er ook bijvoorbeeld extra meters/schakelaars/cigarettenaansteker/usb-aansluiting/etc. gemonteerd worden.
-Gaat de voorkeur uit naar een schuif-bevestiging zoals het cassettevak (foto helemaal bovenaan), of een scharnierbevestiging op de rode lijn?


-Ik wil dit non-profit doen, en exclusief binnen onze club, dus dan volgt de vraag tot welk bedrag mag zo'n dingetje kosten?
(o.a. materiaalgebruik hangt hiervan af, plastic plaat is relatief goedkoop en giethars is relatief duur)

-Ten slotte, is er eventueel interesse in een reproductie in kleine serie van het kale meterpaneeltje? (cassettevak is te gecompliceerd) Hierbij moet je er wel vanuit gaan dat enige nabewerking nog nodig is om de prijs niet te hoog op te drijven. Bovendien moet ik dit gieten, waardoor zo'n stukje plastic al snel ?35 kan gaan kosten voor een ruw exemplaar, aangezien de kans zeer groot is dat een mal slechts ??n keer gebruikt kan worden.
Neem ook in overweging dat bovenstaande foto, de simpelste verie, door mij geschat wordt op ?5 tot ?10.

Graag hoor ik jullie reacties! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2014 12:49 #942625 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Namaken / custom-made paneeltje middenconsole
De eerste ruwe versie van het paneeltje dat ik voor ogen heb is intussen af. Niet helemaal tevreden, maar het komt toch in de buurt, en ik kan er naar hartelust mee experimenteren en uittesten.
Het mooiste zou natuurlijk zijn om, als het werkt en er perfect uitziet, de zaak met giethars te gaan gieten.









De afwerking is nog niet optimaal, maar de ruwe versie ligt er :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2014 16:15 #942634 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Namaken / custom-made paneeltje middenconsole
Leuk bezig, Bart!

Ik ga waarschijnlijk geen paneeltje van je afnemen (want extremere plannen) maar ik vind het initiatief goed en ik hoop dat je er anderen blij mee mag maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2014 18:07 #942643 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Namaken / custom-made paneeltje middenconsole
Bedankt :)

Als niemand een paneeltje wil is dat natuurlijk ook prima, dan heb ik het gewoon een voor mezelf :D
Maar ik had verwacht dat er, zeker voor een immitatie van het originele tellerpaneeltje, toch wel liefhebbers te vinden zouden zijn. Men heeft het er namelijk altijd over hoe zeldzaam en gewild die dingen zijn, maar dat blijkt dus redelijk mee te vallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2014 18:11 #942644 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Namaken / custom-made paneeltje middenconsole
Ik zou eventueel wel zo'n imitatie originele willen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2014 19:18 #942650 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Namaken / custom-made paneeltje middenconsole
ze zijn wel degelijk zeldzaam hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-03-2014 08:49 #942897 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Namaken / custom-made paneeltje middenconsole
Mooi!! Zeker wel interesse! Ik weet alleen nog niet welk ontwerp de voorkeur heeft. Allemaal wel top! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-02-2016 15:15 #963224 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Namaken / custom-made paneeltje middenconsole
Een oud draadje weer omhoog schoppen...
Ik heb dus beslag weten te leggen op een NOS tellerpaneeltje voor de 300-serie.


Nu is dit natuurlijk d? perfecte basis voor reproductie. Echter, met reproductie loop ik wel het risico dat het origineel beschadigt. Vandaar dat ik hier even te raden ga. Ik overweeg serieus om dit te gaan (laten) namaken door middel van afgieten, wel zullen de reproductie-exemplaren waarschijnlijk wat grover worden qua afwerking (lees: je zult een keer met een stanleymes langs de randjes moeten).
Reproduceren ga ik pas effectief doen bij genoeg interesse zodat ik uit de kosten kom, gezien de behoorlijke investering die het kost.

Is er (nog) vraag naar reproductie? En wat zou zo'n nieuw tellerpaneeltje dan maximaal mogen kosten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2016 17:34 #963226 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Namaken / custom-made paneeltje middenconsole
Mooi plan Bart!

Misschien kun je eens contact leggen met Robbert-Jan, hij heeft ervaring met het laten reproduceren van onderdelen, wie weet wil hij je er wat adviezen in geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-02-2016 19:42 #963227 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Namaken / custom-made paneeltje middenconsole
Dat is een goed idee Wouter!
Ik wacht nog even het antwoord van de leverancier van het plastic-gebeuren af. Dan weet ik zelf ook wat meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets