Stotteren 340 1.7

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2008 22:51 #628155 door V300 register
Stotteren 340 1.7 is gemaakt door V300 register
Beste forummers,

Ik rij een 340 1.7 GL uit 1990. Prima auto met maar 85000 km op de teller.

Sinds kort als je op de snelweg rijdt of optrekt bij 80 plus, dan schokt/stottert de motor. Als je dan meer gas geeft is het over. Het gebeurt zo tussen de 2500-3000 toeren. Ook als je bijv. constant 100 km/h rijdt stottert ie soms.

Verder prima auto, erg leuk om in te rijden. Ik lees dat er veel problemen zijn met de 1700 motor. Ik ondervond een tijd terug ook wel een startproblemen, maar dat is nu weer verdwenen!

Oja verder valt me op dat de temperatuurmeter minder 'warm' aangeeft dan in het begin. Wordt de motor niet goed warm meer, of zijn die meters niet betrouwbaar?

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2008 22:56 #736233 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren 340 1.7
Het is inmiddels buiten kouder geworden, dus dat laatste is geen probleem denk ik, maar ik ben erg benieuwd naar de reactie op dat andere, want ik heb exact dezelfde symptomen met mijn 1.4 op gas, ook bij die toeren en snelheid.

Zie hier het (wellicht) verwante probleem in mijn topic: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3850

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2008 22:58 #736234 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Stotteren 340 1.7
wat is minder warm op je temperatuurmeter? het kan zijn dat een thermostaat die open blijft staan ervoor zorgt dat de carb niet voorverwarmd word en er bij deze weersomstandigheden "bevriezing van de carburateur" optreedt,

ervaar je het stotteren als schokkerig rijden, adhv motortoerental?, of een schok qua aandrijving
als hij schokt en je trapt je koppeling in en je laat gas los, valt de motor dan vrijwel direct uit?

mogelijk ook nog een kans dat er een misfire (ontsteking) in het spel is, en om dat te controleren heb ik forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3949 daar een aardig stukje geschreven

tot nog toe vind ik "veel problemen met de 1700" eigenlijk bizar tegenvallen, de meeste dingen die ik tot nu toe tegengekomen ben met 1700 zijn niet zo schrikbarend mits je ze goed oplost, zeker niet erger als bij de 1400.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2008 23:05 #736235 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren 340 1.7
Met een juiste en correct werkende thermostaat moet die wijzer recht naar het lampje wijzen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2008 23:05 #736236 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren 340 1.7
Je ziet en voelt de hele auto schokken en dat komt denk ik door de aandrijving, het toerental zie je dan ook licht schommelen. Soms is het erger of bij een ander toerental, soms is het helemaal niet.

Het meterje blijft meer links hangen, dus richting 'koud'. Ik rijd de 340 nu 1,5 jaar en het viel me op dat de motor toen warmer werd.

Nouja problemen, ik lees toch veel dingen over het starten en de carburateur. Ach ik kan prima leven met deze motor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2008 23:06 #736237 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren 340 1.7
Die wijzer staat nu een stuk links van het lampje, ook tijdens wat langere ritten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2008 23:08 #736238 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren 340 1.7

Niels;74491 schreef : Met een juiste en correct werkende thermostaat moet die wijzer recht naar het lampje wijzen.

oja, vergeten, bij een oudje is dat niet zo :hmmz: dus het zal wel om een ander issue gaan, excuus voor de interruptie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2008 23:19 #736239 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Stotteren 340 1.7

Doorrijder;74492 schreef : Je ziet en voelt de hele auto schokken en dat komt denk ik door de aandrijving, het toerental zie je dan ook licht schommelen. Soms is het erger of bij een ander toerental, soms is het helemaal niet.

in dat geval, de eerste beste keer dat hij stotterd, koppeling intrappen en toerenteller in de gaten houden, als hij vrijwel direct afslaat heb ik nog wel een paar suggesties. slaat hij dan niet af en loopt hij keurig stationair, tot je de koppeling weer op laat komen en het stotteren weer begint, dan zit het in de aandrijving.

Doorrijder;74492 schreef : Het meterje blijft meer links hangen, dus richting 'koud'. Ik rijd de 340 nu 1,5 jaar en het viel me op dat de motor toen warmer werd.

dat betekend dus dat de thermostaat open blijft staan, niet goed voor je motor:nono:, die komt dan slecht (misschien wel nieteens) op bedrijfstemperatuur

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2008 09:09 #736246 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren 340 1.7

Doorrijder;74494 schreef : Die wijzer staat nu een stuk links van het lampje, ook tijdens wat langere ritten.


...dat is bij mijn 1.7 ook zo, soms recht in het midden, dan weer ietsje er v??r of er n?... zal wel aan buiten temp liggen...

Alleen is het te minimaal dat ik me zorgen maak. In werkelijkheid gaat het dan om 3 tot 6 graden verschil...lijkt me niet boeiend, toch :wtf2:?
Wanneer de meter-uitslag op 25% blijft, of op 75% dan is er iets van een probleem gaande.

Wel prettig dat je weet in welk toeren gebied hij gaat klieren:humor: lijkt me dan sneller op te lossen... voor mij is het altijd een verrassing: warm/koud/snel/veel km's...of h???l lang geen probleem. Wel weet ik zeker dat sinds ik Vpower tank het bokken echt minimaal is geworden!

Ik blijf dit topic even volgen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2008 16:45 #736265 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Stotteren 340 1.7
Als je in de file staat, slingert die wijzer dan veel verder naar rechts?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets