Radiateur vervangen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-05-2009 23:55 #629018 door V300 register
Radiateur vervangen is gemaakt door V300 register
Na ruim 2 jaar probleemloos met de 340 GL gereden te hebben, begint de 340 GL 1700 nu "radiateur problemen " te geven. Hij is dus lek.
Een eerdere keer heb ik het kunnen verhelpen met Bar 's Leak.
Nu dus maar gaan vervangen. Hij is tenslotte 20 jaar oud.
Hoe kun je zelf op een snelle en gemakkelijke wijze een radiateur vervangen ( afgezien dan van de slangen losmaken ).
Wie heeft er ervaring met zo'n klus ? Moet de motor kap dan ook los ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-05-2009 08:34 #778304 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Radiateur vervangen
Nee, de motorkap hoeft niet los. Als je dat zelf makkelijker vindt werken kun je de grille en bumper losmaken, zodat je de radiateur er via de voorzijde uit kunt halen. Volgens het Haynes-boek moet die grille sowieso los, al is me niet duidelijk of dat moet om de grille er door dat gat uit te tillen, of omdat je anders niet bij bepaalde bevestigingen kan.

Hoe het precies zit met de bevestigingen weet ik niet, maar over het algemeen zitten er zowel boven als onder de radiateur elk minstens twee bouten die je los moet maken, en misschien een stekkertje hier of daar. Als de hele bende trouwens eraf is zou ik het koelsysteem goed doorspoelen voor je er nieuwe koelvloeistof in gooit. Dan zijn die restjes stopleak ook uit je systeem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2009 10:10 #778313 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Radiateur vervangen
De 1700 GL is schaars aan het worden. Ik ben wel benieuwd naar foto's van dit nog overgebleven exemplaar.

Radiateur vervangen:
- verwijder de afdekplaat aan onderzijde motor (dit heeft een praktisch doel)
- koppel de onderste slang van de radiateur los en laat de vloeistof in een grote opvangbak stromen
- koppel ondertussen alle andere slangen en de twee stekkertjes voor de temp.sensor los.
- Haal voor de grille er uit (plugje middenin, twee onder veerspanning staande plugjes aan weerszijden: druk deze twee goed in en draai kwartslag)
- pak dopje tien en verlengstuk en verwijder aan de bovenzijde vier boutjes die aan de radiateur beugeltjes (met daarin rubber) zitten. Haal de beugeltjes met rubber er af (onthoud hoe het rubber zit)
- Verwijder de boutjes aan de beugeltjes aan onderzijde
- Schuif de radiateur naar voren en haal hem naar boven
- Het overige koelvloeistof in de bak gooien
- Lever de radiateur bij mij in
In bouwen in omgekeerde volgorde.

Het doorspoelen van het systeem staat in diverse andere topic's beschreven. Om meerdere redenen kan ik je adviseren dit te doen. Daar zul je veel profijt van hebben.

Succes en dit forum zal je graag helpen. Overigens heb je als clublid nog wel een aantal extra voordelen: korting op onderdelen, sleuteldagen, meer bereidheid tot helpen van clubleden, cursusdagen, toegang tot (technische) data en menu's, diverse evenementen (zie www.v3c.nl ) en een dynamische club. Binnenkort hebben we een toerrit, bbq en poetsclinic in 1 weekend voor de leden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-05-2009 10:26 #778314 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Radiateur vervangen
deze auto heb ik een keer gespot bij Meerkerk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2009 13:56 #778347 door 16673-dummy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-06-2009 20:46 #783082 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Radiateur vervangen
Inmiddels de radiateur vervangen van de 340 Gl 1700 op zaterdag 6 juni j.l. , na nog ongeveer 2 weken met een jerrycan water rondgereden te hebben om tussendoor bij te vullen, als het nodig mocht zijn. Als de 340 stilstond en afgekoeld was, lekte de radiateur niet. Na een rit zag je dat de radiateur iets lekte, maar na afkoelen stopte het lekken.
Alles ging heel gemakkelijk om te vervangen via het "gat "van de grill
Radiateur ruste onderin in twee rubber blokjes met uitsparing zonder boutjes en bovenin met klemmen en rubber. Alles was gemakkelijk bereikbaar. Bodemplaat behoefde niet verwijderd te worden.
Eigenlijk valt de "schade " aan de radiateur , die lekte eigenlijk wel mee
Het is oerdegelijk koperwerk en zou nog wel te solderen zijn.
Op een paar plaatsen rechts onderin, waren de honingraatjes iets verpulverd.
Voor de rest zag de radiateur er nog goed uit. Onderin, waar de radiateur op de blokjes rust, lag nog een dood vogeltje.
Iemand nog geinteresseerd om de "lekke "radiateur over te nemen tegen een soort statiegeld , om de radiateur zelf op te knappen. Koper heeft toch ook nog wel een bepaalde waarde.
Ik heb ook nog een radiateur van een Chrysler Le Baron Coupe. Deze is ietsje lek.
Koperwerk weggoien lijkt me zonde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-06-2009 23:37 #783125 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Radiateur vervangen
Je kunt de oude radiator naar een schroothandelaar brengen. radiator is vrij zuiver koper, dus levert inderdaad nog wat op.

Ik zou hem ook best voor 5 euro (ofzo) willen hebben om op te lappen, maar ga er niet voor komen rijden :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2009 07:43 #783134 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Radiateur vervangen
Ik wou net zeggen, die dingen kan je makkelijk oplappen! Ik heb ook een kapotte gehad (zie topic: kapotte radiator herstellen) en deze zelf hersteld en daar rijd ik nu meer rond! De vervangradiator die er tot enkele dagen geleden inzat is nu ook lek (vermoedelijk op dezelfde plaats) ga ik ook zeker herstellen! Gaat makkelijk en blijkbaar kan ik het ook nog!:no_comment:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2009 07:54 #783136 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Radiateur vervangen
En toch ben ik er niet echt voorstander van. Voor een hobby auto zou ik het misschien nog aandurven, maar een dagelijkse auto krijgt bij mij gewoon een nieuwe radiateur. (guess what, ik heb dr net een gekocht ivm oververhitting 360. Vermoedelijk is mn radiateur verkalkt/verstopt)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2009 08:01 #783137 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Radiateur vervangen
Het is mijn dagelijkse auto Paul! Hehe!
Ik heb er nu dus altijd 1 op reserve liggen, welke nu wel ook even net kapot is! Ik ben op zoek naar een nieuwe, heb er in de UK een gevonden voor een euro of 80, denk dat ik die mss toch is zal gaan bestellen! Zeker als er binnenkort mss een 360 bijkomt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets