Radiateur vervangen
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Een eerdere keer heb ik het kunnen verhelpen met Bar 's Leak.
Nu dus maar gaan vervangen. Hij is tenslotte 20 jaar oud.
Hoe kun je zelf op een snelle en gemakkelijke wijze een radiateur vervangen ( afgezien dan van de slangen losmaken ).
Wie heeft er ervaring met zo'n klus ? Moet de motor kap dan ook los ?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Hoe het precies zit met de bevestigingen weet ik niet, maar over het algemeen zitten er zowel boven als onder de radiateur elk minstens twee bouten die je los moet maken, en misschien een stekkertje hier of daar. Als de hele bende trouwens eraf is zou ik het koelsysteem goed doorspoelen voor je er nieuwe koelvloeistof in gooit. Dan zijn die restjes stopleak ook uit je systeem.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Radiateur vervangen:
- verwijder de afdekplaat aan onderzijde motor (dit heeft een praktisch doel)
- koppel de onderste slang van de radiateur los en laat de vloeistof in een grote opvangbak stromen
- koppel ondertussen alle andere slangen en de twee stekkertjes voor de temp.sensor los.
- Haal voor de grille er uit (plugje middenin, twee onder veerspanning staande plugjes aan weerszijden: druk deze twee goed in en draai kwartslag)
- pak dopje tien en verlengstuk en verwijder aan de bovenzijde vier boutjes die aan de radiateur beugeltjes (met daarin rubber) zitten. Haal de beugeltjes met rubber er af (onthoud hoe het rubber zit)
- Verwijder de boutjes aan de beugeltjes aan onderzijde
- Schuif de radiateur naar voren en haal hem naar boven
- Het overige koelvloeistof in de bak gooien
- Lever de radiateur bij mij in
In bouwen in omgekeerde volgorde.
Het doorspoelen van het systeem staat in diverse andere topic's beschreven. Om meerdere redenen kan ik je adviseren dit te doen. Daar zul je veel profijt van hebben.
Succes en dit forum zal je graag helpen. Overigens heb je als clublid nog wel een aantal extra voordelen: korting op onderdelen, sleuteldagen, meer bereidheid tot helpen van clubleden, cursusdagen, toegang tot (technische) data en menu's, diverse evenementen (zie www.v3c.nl ) en een dynamische club. Binnenkort hebben we een toerrit, bbq en poetsclinic in 1 weekend voor de leden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Alles ging heel gemakkelijk om te vervangen via het "gat "van de grill
Radiateur ruste onderin in twee rubber blokjes met uitsparing zonder boutjes en bovenin met klemmen en rubber. Alles was gemakkelijk bereikbaar. Bodemplaat behoefde niet verwijderd te worden.
Eigenlijk valt de "schade " aan de radiateur , die lekte eigenlijk wel mee
Het is oerdegelijk koperwerk en zou nog wel te solderen zijn.
Op een paar plaatsen rechts onderin, waren de honingraatjes iets verpulverd.
Voor de rest zag de radiateur er nog goed uit. Onderin, waar de radiateur op de blokjes rust, lag nog een dood vogeltje.
Iemand nog geinteresseerd om de "lekke "radiateur over te nemen tegen een soort statiegeld , om de radiateur zelf op te knappen. Koper heeft toch ook nog wel een bepaalde waarde.
Ik heb ook nog een radiateur van een Chrysler Le Baron Coupe. Deze is ietsje lek.
Koperwerk weggoien lijkt me zonde.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik zou hem ook best voor 5 euro (ofzo) willen hebben om op te lappen, maar ga er niet voor komen rijden
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik heb er nu dus altijd 1 op reserve liggen, welke nu wel ook even net kapot is! Ik ben op zoek naar een nieuwe, heb er in de UK een gevonden voor een euro of 80, denk dat ik die mss toch is zal gaan bestellen! Zeker als er binnenkort mss een 360 bijkomt!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.