primaire aandrijfas
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
De primaire aandrijfas, dus tussen koppeling en versnellingsbak, maakt een klapperend geluid bij stapvoets rijden, maakt geen verschil of koppeling wordt ingetrapt of niet. Bij controle op de hefbrug, blijkt dat deze as over een hoek van 15 to 20 graden verdraaid kan worden.
Aan de versnellingsbakzijde kan ik me hier iets bij voorstellen, speling op tandwielen etc. maar aan de koppelingskant zijn de diverse delen toch spelingloos met elkaar verbonden "Priseas"in toplager, en de koppelingsplaat zit klem tussen vliegwiel en drukgroep, koppelingsplaat en priseas met splines.
De koppeling werkt vlekkeloos overigens, druklager ruist een beetje.
De techneuten onder onder de leden kunnen me ongetwijfeld uit de brand helpen bij mijn vraag: wat is hier aan de hand?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
als hij alleen bij stapvoets rijden en wel/geen ingetrapte koppeling rammelt, dan kun je de koppeling/aandrijfas uitsluiten, klapperende geluid komt dus uit versnellingsbak/differentieel/aandrijfassen/wiellagers.
probeer het stapvoets rijden eens in een hogere of andere versnelling om te kijken of de frequentie of hardheid van t geluid veranderd, en peil de olie van versnellingsbak/differentieel als hij op de brug staat (direct onder de rand van de vuldoppen moet olie zitten; evt gelijk verversen)
de speling die je op de as krijgt is normaal, in de koppelingsplaat zitten een stel veren die evt "lompheid" met het koppelingspedaal opvangen om de versnellingsbak te ontlasten, de prise as kun je inderdaad een stukje verdraaien, als je je best doet kun je overigens ook de krukas verdraaien via de aandrijfas maar dat is een ander verhaal:)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Het geluid/klapperen komt uit het koppelingshuis en niet uit het achter-onder Oliepeil is ok. Het is geen kwestie van verdraaien, maar puur een vrije slag/verdraaing van 15 - 20 graden. De demperveren tussen het hart/de splines van de koppelingsplaat en het frictievlak werken naar behoren, want bij het koppelen doen zich geen problemen voor
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Van de andere kant, lijkt het me onwaarschijnlijk gezien het aantal splines, de fijnheid van de "vertanding", en de hoek van verdraaing.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
de vertanding is fijn, maar er kan gerust nog wat speling op komen, genoeg voor 20gr zowieso. is in ieder geval wel een speling die het waard is om naar te kijken, voordat je zonder aandrijving staat.
het is in ieder geval wel iets dat kan "rammelen" en bij de situaties die je opnoemt blijft er ook eigenlijk niet zo heel veel over, of de downpipe moet toevallig tegen de achterste motorsteun bij het koppelingshuis liggen rommelen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Als mijn 340 op de brug staat neem ik die optie uiteraard ook meteen in ogenschouw. Nou alleen nog ff een brug zien te vinden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.