Afslaan bij koppeling in, niet bij motorrem

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-05-2012 23:16 #632030 door V300 register
Afslaan bij koppeling in, niet bij motorrem is gemaakt door V300 register
Een raar probleem vandaag bij de 340...

1e keer:
Ik reed door een bocht, en de auto had even geen vermogen meer. Hij bokte. Ik trapte een keer de koppeling in en liet hem weer opkomen. Nu niks meer aan de hand.

2e keer:
Ik reed 60 ? 70km/h, toen ik op wilde schakelen naar zijn 4. Koppeling in, en omdat ik niet erg snel schakelde had hij tijd om terug te vallen naar stationair. Hij deed dit echter niet, maar viel uit. Opnieuw starten, en niks aan de hand.

3e keer: (en 4e t/m 10e keer)
Ik reed 80km/h (4e versnelling +-2500r/min), en om het vorige probleem te onderzoeken liet ik het gas nog eens los om direct de koppeling in te trappen. Hij viel weer uit. Opnieuw starten, en niks aan de hand. Dit bleef zich herhalen, en telkens niks aan de hand wanneer ik de sleutel opnieuw omdraaide.
Maar! Bij gas los, en dan na 100 meter of zo (dus na op de motor remmen), gebeurde dit niet. Hij sloeg niet af, en zakte netjes terug naar 500r/min om meteen weer naar de 1000r/min te stijgen.

Dit beide wisselde natuurlijk af tijdens de rit, en hij is een keer of 5-6 afgeslagen op deze manier (maar telkens bij tegelijk gas los en koppeling in).

11e keer:
Kwam er niet, want het probleem met afslaan is weg. Bij gas los en direct koppeling in, viel hij weer terug naar 500r/min om meteen weer naar 1000r/min te klimmen. Inhouden heb ik ook niet meer gemerkt. Net of er nooit iets aan de hand was dus :S

Wat ik gecontroleerd heb: (net nadat ik de auto heb afgezet)
-Olie is goed (half op de pijlstok & mooi goudgeel)
-Olie geeft geen overdruk (voorzichtig de vuldop los gedraaid net na het afzetten van het contact)
-KVS is goed, al staat hier wel druk op (de vuldop is er met een handdoek af te draaien, en het spettert of kookt niet)
-KVS is geen mayonaise

Wat ik verder denk gemerkt te hebben: (maar ik ben hier niet zeker van)
-Bij het starten had ik het idee dat ik het gas net wat verder moest indrukken, al was dit niet zo toen hij afsloeg onder het rijden.
-De benzinemeter ging naar mijn gevoel redelijk snel naar beneden, al was dit net na de helft. Bij een 340 gaat het dan altijd vrij snel dacht ik gelezen te hebben.



Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik moest zelf meteen aan een kapotte (volgezogen) vlotter in de carb denken. Bij de eerste keer was het bokken in de bocht i.v.m. te veel brandstof. Het afslaan kan komen doordat hij zich verzoop. Dit zou ook het snel teruglopen van de brandstofmeter verklaren. Ook lijkt mij dat het gaspedaal dan verder ingetrapt moet worden om de licht verzopen motor meer lucht te geven.
Echter, klopt dit niet met dat de problemen weer zijn verdwenen :wtf2:
(geen idee of dit klopt, want het is alleen maar gebaseerd op logisch denken)

Toch een vuiltje in de carburateur misschien? Wat denken jullie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2012 13:19 #908509 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Afslaan bij koppeling in, niet bij motorrem
Doe je dat opnieuw starten steeds met de koppeling terwijl je nog 'vaart' hebt of zet je hem aan de kant om daarna de sleutel geheel terug te draaien en weer opnieuw te starten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-05-2012 13:59 #908512 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afslaan bij koppeling in, niet bij motorrem
Ik zou even de stationair sproeier testen en eruit draaien om te kijken of die geblokkeerd wordt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-05-2012 15:48 #908514 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afslaan bij koppeling in, niet bij motorrem
ik vrees dat dit weer zo'n typisch 1700-carburateur-betrouwbaarheids-topic gaat worden.

het was gisteren wel belachelijk warm natuurlijk, wellicht had je last van schuimende/kokende benzine??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-05-2012 19:02 #908516 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afslaan bij koppeling in, niet bij motorrem

Wouter76;200747 schreef : Doe je dat opnieuw starten steeds met de koppeling terwijl je nog 'vaart' hebt of zet je hem aan de kant om daarna de sleutel geheel terug te draaien en weer opnieuw te starten?


Met de koppeling ingetrapt met de sleutel opnieuw starten. Dus wat jij beschrijft met aan de kant gaan, zonder aan de kant te gaan :D

Vermilion;200750 schreef : Ik zou even de stationair sproeier testen en eruit draaien om te kijken of die geblokkeerd wordt


Euhm, tja, hoe doe ik dat? Ik heb nog nooit een carburateur van binnen gezien :no:

Wouter;200752 schreef : ik vrees dat dit weer zo'n typisch 1700-carburateur-betrouwbaarheids-topic gaat worden.

het was gisteren wel belachelijk warm natuurlijk, wellicht had je last van schuimende/kokende benzine??


Dat zou kunnen, goed dat ik een NOS carburateur heb liggen...

schuimende of kokende benzine, wat bedoel je daar precies mee? Ik dacht dat de ontbrandingstemperatuur van benzine lager is dan het kookpunt. Dat zou dan eerder backfire worden toch? Dit zou w?l verklaren waarom het euvel het later wegging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2012 20:22 #908520 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Afslaan bij koppeling in, niet bij motorrem
Dat met de sleutel opnieuw starten is natuurlijk wel behoorlijk gevaarlijk i.v.m het stuurslot, (je moet immers de sleutel eerst weer helemaal terug draaien) zolang de auto op contact staat kun je zolang je nog rolt de motor weer op gang helpen door simpelweg de koppeling op te laten komen in z'n 3 of 4.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-05-2012 20:43 #908522 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afslaan bij koppeling in, niet bij motorrem
Ok?, goede tip! Maar zit er al een stuurslot op zo'n antieke Volvo dan?

Bij mij was het gewoon op een lege rechte weg buiten de bebouwde kom, dus zo gevaarlijk was het niet ;) (al kan er natuurlijk in die 2 seconden starten wel iets gebeuren)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2012 20:58 #908523 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Afslaan bij koppeling in, niet bij motorrem
Antiek..mwahhh dat duurt nog even he ;)

Maar inderdaad, onze Volvo's zijn ook uitgerust met een stuurslot.

EDIT: voor de zekerheid even het instructieboekje erbij gepakt, stuurslot werkt als de sleutel uit het contactslot is gehaald, dus dan is het al een stuk minder gevaarlijk, toch zou ik dat tijdens het rijden liever niet doen, het hoeft ook niet zolang je zoals ik al schreef nog maar rolt krijg je de motor weer aan de praat door de koppeling op te laten komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-05-2012 18:35 #908542 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afslaan bij koppeling in, niet bij motorrem
Stuursloten werken al vanaf dag 1 pas bij het uitnemen van de sleutel. Je kunt dus altijd veilig de ontsteking uitschakelen en de auto daarna al rollend buiten de rijbaan te sturen.
Wat moet je anders als je gaskabel blijft hangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-06-2012 11:29 #909059 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afslaan bij koppeling in, niet bij motorrem
Dit probleem is ook weer opgelost. Hoe? Geen idee, maar de auto is niet meer afgeslagen :)

Toch een vuiltje ergens of zo misschien? Of iets in de benzineslagen? (deze heb ik in de motorruimte vervangen, achter moet nog) Ik heb geen flauw idee, maar het werkt weer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets