R5,R6,R7,R9 van het tachorelais

Lees meer
12-06-2014 22:00 #633330 door Floris Schropp
R5,R6,R7,R9 van het tachorelais is gemaakt door Floris Schropp
Naar aanleiding van de posts in het volgende topic, en met name deze posts
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=229806&postcount=2265
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=229834&postcount=2277

Bij dezen een los verzoekje aan CVT eigenaren, al dan niet met een relais op reserve, om mij de waardes van de weerstanden R5,R6,R7 en R9 door te geven. Het mag ook per foto als je niet bedreven bent in het decoderen van de kleurcodes. Ook ben ik geinteresseerd in het opschrift op het IC.





Dit heeft als doel het verder uitpluizen van de grote varieteit aan gekozen weerstanden en het middelen van de gecombineerde waardes van R5+R6 en R7+R9 om zo een beter beeld te krijgen van de juiste waarde voor een prettige werking. Het lijkt er namelijk op dat veel relais achteraf zijn aangepast, al dan niet in de fabriek. Tot nu toe blijken er 2 uitschieters te zijn in trigger toerental en hysterese, maar niet beiden in hetzelfde relais!

Het doel hiervan? Meer te weten komen. Tips om het schakeltoerental te verhogen of verlagen kan ik namelijk zo al geven en gaan je eigenlijk weinig opleveren qua verbruik - De CVT krijgt er geen 'extra versnelling' bij.. Nee, het doel van dit onderzoekje gaat meer om fouten aan relais die defect zijn op afstand te kunnen vastellen en een complete documentatie maken.

Ik stel dan ook voor om verdere algemene ontwikkelingen hier te bespreken en Wouter z'n topic te behouden voor zijn eigen auto :)
Bedankt voor de hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-06-2014 22:14 #948591 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic R5,R6,R7,R9 van het tachorelais
Gave plaatjes! Met een huis-tuin-en-keuken digitale camera gemaakt, of toch met iets speciaals? (Niet relevant voor de werking van een tachorelais mijn opmerking, maar wilde 'm toch even plaatsen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2014 22:57 #948592 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic R5,R6,R7,R9 van het tachorelais
Mooi initiatief Floris!!

En inderdaad, we zijn zo op dreef geraakt dat het beter is om er hier verder over te gaan.

Hopelijk wordt er een hoop informatie aangeleverd en krijgen we zo een goed inzicht in de verschillen tussen de diverse tacho relais en kan er zo mogelijk een trend zichtbaar gemaakt worden.

Overigens heb ik ook nog even gekeken bij de twee tacho relais die hier liggen of er een produktie datum te achterhalen valt, daar ben ik echter niet achter gekomen.

@Spurt, bedankt voor jouw compliment, de foto's zijn gemaakt met een huis tuin en keuken compact camera van Canon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-06-2014 12:42 #948599 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic R5,R6,R7,R9 van het tachorelais
Leukleuk! Misschien is er hier wel iemand met zo'n relais, wat vrije tijd en g??n rothekel aan pspice, die een simulatie van dit circuit zou kunnen maken :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2014 12:56 #948600 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic R5,R6,R7,R9 van het tachorelais
Dit is het schema wat in het document staat wat ik van Wouter heb gekregen. Ik heb het niet gecontroleerd maar het ziet er redelijk goed uit. De ingangstrap klopt sowieso.



Ik ben zeer bedreven in LTspice, maar ik begrijp niet goed waarom je het zou willen simuleren. Je weet al wat het relais zou moeten doen, de werking is bekend en met een correct schema heb je alles.

Waar het hier om gaat is de spreiding in de genoemde weerstanden. Wat is het gemiddelde en kunnen we een verklaring vinden voor deze spreiding?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-06-2014 12:59 #948601 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic R5,R6,R7,R9 van het tachorelais
Als ik een cvt had, dan zou ik vooral ge?nteresseerd zijn in het aanpassen van het relais. Hoe tof zou het zijn om met een knop een eco-, normal-, of sportstand te kunnen selecteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2014 13:01 #948602 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic R5,R6,R7,R9 van het tachorelais
Maar dat is al bekend. vergroot de som van R5+R6 en je relais schakelt bij een lager toerental in en vice versa.
Hoe ik dat zou doen is met een extra relais een weerstand in serie, danwel parallel schakelen met een knopje in de cabine.
Dan kun je een eco/norm of sport/norm maken.Zo blijven de kleine stroompjes binnen het kastje en heb je geen last van storingen.
Er zijn andere manieren, maar dit is een eenvoudige.

Echter blijft het een hulpvacuum. Je krijgt er geen '6e versnelling' bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2014 13:26 #948605 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic R5,R6,R7,R9 van het tachorelais
Nee precies, en heel veel lager qua toerental waarbij wordt begonnen met opschakelen moet je denk ik ook niet willen gaan, de B14 is ten eerste geen 'koppelbeul' en de koppeling zal het waarschijnlijk ook niet echt prettig vinden.

Een iets lager opschakeltoerental i.c.m met een iets verruimde hysterese is soms bij het rijden in de stad wel lekker, als je in een 'treintje' van auto's rijd wil de snelheid nog wel eens blijven steken op ca 40 km/h waarbij het pendelen begint op te treden.

Maar goed, zoals Floris al aanhaalt is dit topic meer bedoelt om te doorgronden waarom er diverse waarden aan vooral weerstanden zijn gebruikt, en wie weet komen er van zijn kant na het goed doorgronden van het schema nog wel wat andere tips en trucs.

Zo schijnt bijvoorbeeld de axiaal elco C1 het nog wel eens te willen begeven.

Van transistor T3 was bij velen al bekend dat deze defect raakt als de diode in de opschakelspoel defect is geraakt en dus de inductiespanning niet meer 'afblust'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2014 16:20 #948613 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic R5,R6,R7,R9 van het tachorelais
Zojuist even wezen stoeien met paint, zo hoop ik ??n en ander nog wat te verduidelijken:



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2014 17:49 #948615 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic R5,R6,R7,R9 van het tachorelais
Mooi gemaakt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets