Variomatic "schakelt" niet op

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-12-2015 08:31 #633903 door V300 register
Variomatic "schakelt" niet op is gemaakt door V300 register
Goedemorgen,

Ik zit met het probleem dat de variomatic van mijn volvo 340 uit '87 niet meer "opschakelt " ik heb de emvk al gereviseerd met een setje van dafhobby maar dat mocht helaas niet baten. Ook heb ik er een andere werken emvk inzitten maar ook dit helpt niet. Als ik de bergrem aanzet gebeurt er ook niks. Kickdown lijkt me wel te werken want als ik het gaspedaal helemaal induw maakt 'ie veel meer toeren.
Heb al even geneust en er zit een lek in mijn spruitstuk een ander bericht zei dat dit de oorzaak kan zijn (weber carb) geprobeerd deze te vervangen maar de bouten zitten te vast. Heb er verder geen last van dus als dit niet de oorzaak is lekker laten zitten :p maar kan iemand mij helpen? Rijd niet zo fijn als ie constant keihard afremt op de motor en t geluidsniveau wordt dr ook niet beter op :crazy1:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2015 10:30 #959735 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Variomatic "schakelt" niet op
een lek in je spruitstuk of de carburateur zijn nooit oorzaken van teveel toeren, heb je hier al gekeken?: www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...agnose&menu=techniek

ik denk zelf dat het probleem in je tachorelais zit, als je de transistor in het tacho niet vervangen hebt bij het monteren van een EMVK revisiesetje dan is de diode in het EMVK nu al weer opgeblazen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-12-2015 10:40 #959736 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic "schakelt" niet op
Die heb ik inderdaad niet vervangen :( maar mooi dat ik het nu weet! :) dan bestel ik even zo'n nieuw setje heb ik weer een nieuwe diode! Moet eerst nog werken maar daarna ga ik gelijk bestellen en die link is super! Bedankt ;) ik laat weten hoe het gegaan is maar kan even duren ivm bestellen. Merci!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2015 11:38 #959737 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Variomatic "schakelt" niet op
Controleer eerst of je hoge druk remschakelaar
Nog functioneert ; mijn ervaring is dat deze vaker stuk zijn dan
De emvk s en tacho relais zeker nu daar al jarenlang revisiesetjes
Voor in omloop zijn

Als je de gele en rode draad doorverbindt en auto dan wel goed schakelt
Is die hoge druk remschakelaar aan vervanging toe

Ik heb dit al 4 keer meegemaakt en in eerste instantie schakelt de auto dan
Bij bijv een windstoot of een remactie ineens niet meer op en later weer wel gewoon
En later schakelt de auto heel af en toe nog op.


1 keer was de schakelaar wel goed maar de remdruk te laag omdat er te weinig vloeistof in het reservoir zat


Het is sowieso handig om eerst te controleren of de zekeringen niet doorgebrand zijn en of de vacuumslangen en 4 draden van het emvk juist zijn aangesloten


Succes met de reparatie

Je gaat er in verbruik lawaai souplesse en slijtage enorm op vooruit als de auto
Wel opschakelt

Mvg

Andr?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-12-2015 16:52 #959742 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic "schakelt" niet op
Inderdaad, de hogedruk remschakelaar, deze vindt je aan de onderkant van de hoofdremcilinder. Vaak zijn ze in de loop der jaren kapot gegaan, en als de rest van je systeem gewoon in orde is kun je zelfs zonder deze schakelaar en de draadjes gewoon doorverbinden. Dat heb ik ook gedaan, onder het motto ''die vervang ik nog wel een keer''. Echter heb ik deze nooit meer vervangen aangezien ik nog niet 1 keer hinder heb ondervonden van het ontbreken van die schakelaar.

Wat ook nog een probleem is dat ik zelf ooit heb ondervonden na reparatie van de EMVK, is dat de rubber dopjes van Dafhobby een dusdanig slechte pasvorm hadden dat deze gewoon niet afsloten en daarom het EMVK niet functioneerde.
Beter bestel je zo'n zelfde revisiesetje bij Born Built Beauties, die schijnen een heel stuk beter te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-12-2015 18:53 #959744 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic "schakelt" niet op
Een diode kan je ook los kopen, bijvoorbeeld bij een hobby elektro winkel en misschien een bouwmarkt. Ben je misschien voor 10 cent klaar.

Als voorbeeld:
www.technica-electronica.nl/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2015 20:25 #959745 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Variomatic "schakelt" niet op
Als je nog meer elekro-onderdelen nodig hebt: dickbest.nl is een van mijn favorieten als particulier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2015 15:57 #959750 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic "schakelt" niet op
Wat een reacties :) die tip van los kopen is wel een goede haha. Zal zsm die schakelaar controleren, zou een boel schelen, wat heeft die voor functie eigenlijk? Aangezien je hem niet hebt vervangen Bart, niet dat ik straks niet meer kan remmen ofzo :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2015 16:08 #959751 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic "schakelt" niet op
FF uit mijn hoofd, dus correct me if I'm wrong: Als je een noodstop maakt, moet de vario ook op tijd terugschakelen. Dat regelt deze schakelaar. Als die het niet doet, kan het gebeuren dat de auto al stilstaat maar de vario nog in een te zwaar verzet zit. Dan kom je niet meer van z'n plek.

Als de schakelaar defect is, dwingt ie de hele tijd tot terugschakelen en maak je dus chronisch teveel toeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2015 19:18 #959754 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic "schakelt" niet op

Tj??rd;239077 schreef : FF uit mijn hoofd, dus correct me if I'm wrong: Als je een noodstop maakt, moet de vario ook op tijd terugschakelen. Dat regelt deze schakelaar. Als die het niet doet, kan het gebeuren dat de auto al stilstaat maar de vario nog in een te zwaar verzet zit. Dan kom je niet meer van z'n plek.


Zoiets ja, hoewel niet meer van zijn plek niet helemaal klopt. Eerder moeilijk van zijn plek alsof je bij een handgeschakelde auto in zijn 3 of 4 weg wilt rijden. Dat gaat, maar h??l traag.
Persoonlijk heb ik hier nog nooit last van gehad en toch ook wel een aantal keer stevig geremd.

Edit: Als je de schakelaar laat zitten en gewoon de stekkertjes los maakt kom je niet aan het remsysteem en kan het dus niet zo zijn dat je hierdoor niet meer kunt remmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets