Volvo 340 trekt zeer traag op met hoge toeren (omg. Utrecht)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-12-2016 08:49 #634372 door V300 register
Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum. Wat een ongelooflijk rijke bron van kennis en inspiratie. Ik ben bezitter van een 340 vario die de laatste tijd nogal traag op gang komt wanneer ik wegrijd vanuit stilstand. Ik moet toch echt flink bijgassen om van mijn plek te komen. De 'koppeling' slipt flink. Nu ben ik alles behalve handig (fijn met zo'n auto, ik weet het) maar mijn allround garage spreekt over reparaties om en nabij de 500€. Ik wil best investeren maar zou graag eens een kenner naar de auto willen laten kijken. Is er iemand in de omgeving van Utrecht die hier eens naar zou willen kijken en eventueel eea zou kunnen fixen (uiteraard tegen vergoeding)??

Dank en groet......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2016 17:32 #965830 door Steven340
Ik woon in Heiloo (net onder Alkmaar), wil er best voor je naar kijken.
Als dat niet te ver voor je is, laat maar weten. Of is er echt niet met de auto te rijden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2016 11:11 #965834 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 trekt zeer traag op met hoge toeren (omg. Utrecht)
Je kunt ook even contact opnemen met garage Svenska Bildelar in Lienden, vanaf 3 januari: www.svenskabildelar.nl/contact/
Er wordt vanuit deze club daar ook regelmatig een sleuteldag en/of technieklezing georganiseerd, ze weten in tegenstelling tot 'gewone' garages - waar gewoonweg de kennis en ervaring met dit type auto's ontbreekt - zowat alles en hebben zelf een stuk of twintig 300-series in eigen bezit, sommige zeer zeldzame exemplaren.

Met excuses voor een eventueel stichtelijk karakter, hierbij een algemene opmerking over kosten: als je een oldtimer rijdt (want dat zijn onze 300s, zelfs die uit 1992!), krijg je onvermijdelijk te maken met soms aanzienlijke geldbedragen. Zie je het als een investering in het rijdend houden van je oldtimer of als een kostenpost voor het hebben van mobiliteit? De keuze bepaalt doorgaans het verschil tussen "duur" en "goedkoop"... :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2016 23:03 #965839 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 trekt zeer traag op met hoge toeren (omg. Utrecht)
Hoi Martijn,

Als de koppelingsplaat inderdaad aan zijn einde is, dan is het in elk geval van harte aanbevolen de auto niet meer te gebruiken anders dan voor het ritje naar de garage/sleutellocatie. Is de plaat namelijk echt helemaal op, dan draait er ijzer op ijzer en kun je ook nog naar een nieuw vliegwiel op zoek.

Voor een idee over de koppeling, lees dit topic . Niet om je nu zelf aan het klussen te sturen maar dan heb je in elk geval een beeld van de materie ;)

Een ander adres, en voor jou dichter in de buurt is First Class Carservice in Bunnik , als je daar al niet terecht was gekomen.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-12-2016 19:18 #965853 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 trekt zeer traag op met hoge toeren (omg. Utrecht)
Hoi Martijn,

Als eerste, welkom op het forum!
Zowat regel 1 als het gaat om oude auto's, zeker als ze zo'n bijzondere automaatbak hebben als de 340, is dat de meeste universele garages en dealers er niet zoveel verstand meer van hebben.
Bij een ''normale'' automaat klopt het wat jou garage zegt, als die moeilijk van zijn plek komt is de koppelomvormer veel kans kapot. De 340 heeft echter geen vloeistofkoppeling zoals bijna alle andere automaten, maar een droge plaatkoppeling vergelijkbaar met die van een handgeschakelde auto (alleen komt die bij een 340 toevallig automatisch op). Dit is tevens de rede dat een 340 niet ''kruipt''.
Ik denk dat het probleem wel eens verholpen zou kunnen zijn door het afstellen van de koppeling. Bij een 340 kan dat en is dat een ''reparatie'' van slechts een paar 10-tjes, echter wel iets wat niet elke garage meer kan. Wat ook zou kunnen is dat de koppeling op is, dan kun je de koppelingsplaat laten vervangen en ook het aangrijppunt opnieuw afstellen. Dit is wat duurder, maar hoeft ook zeker geen €500 te kosten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2016 20:59 #965855 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Volvo 340 trekt zeer traag op met hoge toeren (omg. Utrecht)
Dat afstellen van de koppeling gebeurt door het vervangen van de plaatjes
Door dunnere plaatjes
Echter als er te lang gewacht wordt helpt dat ook niet meer
En er moet dan toch een andere plaat in na ten hoogste 10000 km
Als voordien de minimale afstand is gecreëerd
Je hebt toch niet per ongeluk gas gegeven in zijn p stand ?

Anders gaat de slijtage veel geleidelijker en voelt in eerste instantie als kleven.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-12-2016 22:22 #965856 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 trekt zeer traag op met hoge toeren (omg. Utrecht)
Wauw, dank voor de reacties. In deze dagen van rust en kalkoen ga ik eens rustig door genoemd koppelingtopic struinen... Ik houd u op de hoogte!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2016 15:15 #965863 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 trekt zeer traag op met hoge toeren (omg. Utrecht)
als je gevoelsmatig al behoorlijk moet gassen voor hij van z'n plek af komt helpt afstellen absoluut niet meer en is vervangen (en deugdig afstellen) de enige remedie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2016 20:29 #965875 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 trekt zeer traag op met hoge toeren (omg. Utrecht)
En dat afstellen van de koppeling is bij normaal gebruik 1 keer per jaar verstandig. Daarnaast riemen controleren en afstellen. En ook vloeistoffen etc. controleren. Tevens zou ik ook even de membramen checken en de werking van het tacho en emvk systeem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2017 17:08 #965932 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 trekt zeer traag op met hoge toeren (omg. Utrecht)
Nieuw van het front. De reparatie is inderdaad aanzienlijk. De koppeling is zo goed als op (de monteur zo er geen kilometer meer in durven rijden), daarnaast nog enkele andere gebreken geconstateerd. De wagen heeft helaas niet de gaafheid en emotionele waarde dat ik deze som geld op tafel ga leggen. Dat wordt dus afscheid nemen en dankbaar zijn dat ik nog een mooie tijd in de wagen heb mogen rijden. Ik heb de wagen nog in mijn bezit, maar één dezer dagen is het definitief afscheid onvermijdelijk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets