- Berichten: 260
Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rutger Peereboom
- Offline
- Senior lid
- Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
- Berichten: 47
..
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 416
Oud, maar handig boekje te koop via de verenigingsonderdelenshop VKO.
www.volvokv.nl/onderdelenshop/product/17...gory_pathway-2420871
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rutger Peereboom
- Offline
- Senior lid
- Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
- Berichten: 47
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rutger Peereboom
- Offline
- Senior lid
- Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
- Berichten: 47
Een paar foto's:
Ik ben nu eerst aan het inventariseren wat er nodig is. Daarna kan het opbouwen beginnen!
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 260
ik denk dat je nu op goed moment gekomen bent om een moeilijke keuze te maken.
Als ik naar mijn eigen ervaring kijk met het uiterlijk opfrissen van mijn 544 (bet begon allemaal met het oplossen van een lekkende voor- en achterruit),
-uitgevoerd laswerk: reserverwielbak en plaatwerk onder kofferklep vervangen.
-toch maar gekozen voor 2 fabrieksnieuwe achterspatborden (de oude waren nog zeer goed bruikbaar. Mag je gratis afhalen als je wil)
-glaswerk en nog wat kleine dingen, daarna dan toch maar gekozen om de lak te vernieuwen etc...
dan heb ik ca 3x meer uitgegeven als wat ik er ooit nog voor terug kan recupereren bij eventuele verkoop. ik had niet verwacht dat het zo uit de hand zou lopen, maar toch goed afgelopen.
Zo te zien is jou 544 in een veel slechtere toestand.
Mijn mening (maar dat is natuurlijk persoonlijk): Als je geen sterke emotionele band hebt met dit exemplaar, op gaspedaal.nl staan 20 exemplaren van PV544 (op mobile.de ca 40 exemplaren)die mogelijk een veel betere en goedkopere basis bieden om te restaureren zonder teveel laswerk. Je huidig exemplaar zou als donor kunnen dienen.
Aan een goed exemplaar moet bijna altijd ook het een en ander aan gebeuren. Magneet en Lakdikte controleren zou ik altijd doen
bij eventuele aankoop.
Bezint eer ge begint, vooral nu!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3377
Maar eerst bekijken waar bij deze alle roest zit, zodat je bij een volgende aankoop weet waar je op moet letten.
suces
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rutger Peereboom
- Offline
- Senior lid
- Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
- Berichten: 47
Dank voor jullie reacties.
Ik begrijp de overwegingen. Het hangt er wat vanaf wat je doel is natuurlijk en ook wat je budget is. Voor mij zijn dit niet per se verrassingen. Ik had meteen wel gezien dat er veel plamuur was gebruikt en dat er aan was gelast en dat de auto verder erg slecht was. Geen van deze zaken verbaast mij echt.
Zoals gezegd heb ik eerder een auto gerestaureerd en heb ik wel ervaring met oldtimers dus ik had alle problemen wel gezien. Toegegeven, ik had niet door dat er over de héle zijkant plamuur zat, maar dat er goed was geplamuurd boven die wielkast had ik wel door, en dat er een hele pens laswerk achter vandaan kwam wist ik ook wel.
Ik heb met opzet en wrak gekocht omdat het idee toch was in een totaalrestauratie te doen. Mijn wens is namelijk niet om sec een Kattenrug te rijden, maar om er eentje totaal van de grond weer op te bouwen en er dán mee te rijden. Voor mij ligt de uitdaging erin om zo'n auto weer terug te brengen uit de dood en om hem me helemaal eigen te maken. Dat is voor mij de lol er aan, en op die manier zal ik hem door en door kennen, zoals ik mijn Renaultje ken, en weet ik zeker dat het volgens mijn standaarden en goed gebeurt. Natuurlijk is de kans groot dat je met wat meer uitgeven een beter exemplaar hebt, wat een betere basis voor restauratie is, maar uiteindelijk zou ik hem toch compleet uit elkaar trekken voor een totaalrestauratie en kom je een beetje op hetzelfde uit. Er bij komt nog dat de meeste Kattenruggen beginnen bij €5000, wat voor mij te veel extra is voor wat het me oplevert qua betere staat o.i.d. nogmaals; ik wilde hem sowieso uit elkaar halen en totaal restaureren, inclusief opnieuw spuiten (wat ik ook zelf ga doen).
Het hangt dus wat van je doel af. De eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat ik niet per se 10.000 euro heb liggen voor een redelijk exemplaar, puur voor de hobby. Omdat ik deze zo goedkoop kon kopen was het voor mij financieel ook nog te doen. Maar zoals gezegd: als het doel toch een totaalrestauratie is, is dat ook niet echt zinvol om zo veel extra uit te geven, en op deze manier valt eea nog binnen mijn budget.
Dat zijn dus zo ongeveer de redenen waarom ik doe wat ik nu doe. Wel moet het gewoon haalbaar zijn natuurlijk. Dus het is nog niet helemaal gezegd dat ik er mee door ga, dat hangt af van wat ik nog meer aan tref. Restaureren is lastig als je alle lijnen kwijt bent in een auto natuurlijk.
We gaan eerst verder, misschien kom ik ook wel weer terug op mijn keuze. Dank voor het meedenken in ieder geval!
PS: P. Hanot, dank voor het aanbod! Mocht je inderdaad van die spatborden af willen, dan heb ik altijd interesse natuurlijk. Ik heb nog een paar liggen maar weet de exacte staat daarvan ook niet op het moment en alles is welkom!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 97
Dit lijkt een behoorlijke pittige uitdaging , gezien jouw ervaring gaat het je vast lukken deze prachtige Katterug te herstellen, heel veel succes!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3377
En 1mm plaat is niet zo duur dus je kunt je lol op.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.