Oliepomp
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3377
Bij mij blijft de oiiedruk schakelaar altijd uit ook bij stationair met olietemperatuur van meer dan 100grC maar ik heb er een universele schakelaar op zitten.
In jouw gevaal zou ik toch maar eens serieus gaan meten.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Burger
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 89
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 312
De motor hoeft er niet uit om de olie pomp (aan de tand te voelen) te testen, mits je in het
bezit bent van de onderstaand gereed schappen: een asje om met de boormachine de olie pomp aan te drijven en een manometer met een oude remslang:
Uiteraard een boor machine die links om kan draaien!
Hier de uitwerking Bij koude motor moet je minstens 3-4 Bar hebben
Bij warme motor minimaal 1,5-2 bar De druksensor voor het rode lampje verwacht 0,8 bar!
Waarom is de olie druk vaak te laag? A/ onvoldoende olie in de pan en
B/ meest waarschijnlijk verlies door vergrote lager speling (zie lagerschaal , vooral onderste)
C/ ook slijtage aan vertanding van de olie pomp:
Tip: een batterij /accu boor machine is meestal te licht.
Hoe te werk:
1./ verdeler compleet met alu huis eruit
2 / de as welke de olie pomp en aangedreven wordt door de nokkenas eruit halen
3/ hulp as erin (let op dat ie in de gleuf van het oliepomp asje valt.
4/ olie druk sensor eruit en slang/manometer aansluiten
Heren en ook dames succes
mvg fred Kok
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3377
Ik zou er voor kiezen maar dat is persoonlijk om de voorbrug te laten zakken.
Maar ik zou toch eerst eens met een nauwkeurig meter aan de slag gaan een van 0 tot 1 bar en dan geen gas geven als je start anders is de meter al defect voor dat je een conclusie kan trekken.
Maar heb je geen gedeeltelijk verstopping.
Wat je zou kunnen doen is de aansluiting van de sensor en meter aan de zijkant van het blok weghalen.
Bougies er uit halen.
Dan starten en kijken of dat er de olie uitspuit bij de aansluiting op het blok, met deze methode maak je ook gelijk het kanaal naar de sensors schoon.
Dan alles er weer op monteren en weer starten zonder bougies.
Als het goed is moet de snelheid van de startmotor genoeg zijn om het olielampje uit te laten gaan.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Koen Van den Ing
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
er kan dus wel degelijk behoorlijk speling ontstaan op de pomp. Dit is op mijn foto ook goed zichtbaar.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Hier een foto met speling 0,35 = versleten
Let ook op de k rassen van de basisplaat, dat is ook slijtage
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3377
Ik denk dat er zelfs websites zijn die de pompen nog nieuw verkopen zeker in Zweden en de USA.
In de USA kom je er zomaar niet mee weg dat je iemand een slecht product verkoopt.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3377
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.