- Berichten: 1287
Zelfgemaakt gereedschap
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
Het lijkt me leuk om een topic te vullen met handige tooltjes, zelfgemaakt gereeschap, trucjes etc die gebruikt worden bij het klussen.
Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar het handigheidje om de veer van de achterklep van een Amazon sedan te spannen zonder dat je daarvoor 3 vingers moet opofferen..
Of hoe jullie het stuur losmaken zonder daarvoor het speciale volvo-stuur-verwijder-gereedschap aan te schaffen..
Voor het recht tegen elkaar lassen van plaatmateriaal heb ik deze tooltjes gemaakt: (niet zelf ontworpen, deze zijn gewoon zo te koop maar dan voor teveel geld en te lange levertijd)
Ik ben benieuwd!!!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gr Boele
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Nieuw te koop:
www.frost-auto.nl/?p=productsMore&iProduct=9
Daar staat ook een omschrijving van de functie bij.
In een iets andere uitvoering, maar ook zelfgemaakt (niet door mij..)
home.deds.nl/~amazonvolvo/tips.htm (sowieso een leuke site om eens te bekijken)
Ik gebruik ze om bij het lassen het plaatwerk vast te klemmen. Met een normale (lijm)klem kom je vaak niet weg omdat je de ruimte daar niet voor hebt. Verder zorgt dit tooltje ervoor dat de plaat altijd op exact dezelfde 'hoogte' ligt als de omgeving.
Het idee is dus om de plaat tijdelijk vast te zetten met deze klemmetjes, dan de plaat op een paar punten vast te lassen, de klemmetjes te verwijderen en dan de naad af te lassen. Resultaat: een perfect aansluitende plaat zonder overlap en ook nog twee handen vrij om netjes te kunnen lassen.
En ze zelf maken bespaart weer wat euro's, en geeft meer voldoening dan ze ergens 'gewoon' te kopen
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niels Brugman
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 83
Op dit moment ben ik bezig met het maken van een zetbankje. Hier zal plaatmateriaal tot zo'n 80 cm breedte onder kunnen. Hiermee moet ik straks scherpere hoeken dan 90° kunnen maken, ik denk tot zo'n 50/60°. Alvast twee plaatjes van hoe het er nu uitziet.
Ik verwacht volgend weekend de laatste stukjes te zagen en te lassen en de bouten en moeren die de buiglijst op de plek houden in orde te maken. Daarna zal moeten blijken of 't zo goed zal werken als ik mij voorstel. :-P
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Leuk zo'n forum, ik kom steeds meer mensen uit de omgeving tegen Zelf 6 jaar in Enschede gewoond, nu net een jaar in Hengelo.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niels Brugman
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 83
Ik maak alle onderdelen uit hoekprofielen. De kantelende buigbalk lijkt me duidelijk herkenbaar. De zogenaamde tafel is dus vast en op de foto's niet echt goed zichtbaar. Hiervan wijst het verticale deel naar onderen. In mijn geval is de buiglijst en de drukbalk één en hetzelfde ding. Voor de foto had ik deze alvast op z'n plek gelegd. Deze heeft een scherpe punt aan de voorkant en het verticale deel ervan wijst dus omhoog. 't Plaatmateriaal kan er dus prima tussendoor en zo lang zijn als ik nodig heb.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ik ben de complete vooras van de 144 aan het vervangen en in het Greenboek kwam ik een speciaal tooltje tegen om de motor op te hijsen zodat hij niet meer op de "banaan" rust. Het tool heeft nummer SVO2727.
Ik heb iets dergelijks gemaakt, dat aan weerszijden van de motor op de chassis-balken rust, met een draadeind en een grote 17 moer en een oog aan de onderkant om het motorblok te kunnen optakelen. Ketting om de dynamosteun en aan een bout door het gat in het blok en aan het oog van de "brug", en draaien maar: het werkt uit de kunst. Natuurlijk eerst de moeren aan de onderkant van de motorrubbers losmaken.
Je kunt zo ook de carterpan verwijderen zonder het blok uit de auto te halen!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arjan Vrielink (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
... past ie achterin een 145? Dan kom ik 'm wel een keer lenen als ik de vooras van m'n Amazon verder wil aanpakken
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.