achterrem R komt niet vrij, ama 69

Lees meer
28-03-2024 11:30 #1044586 door Pieter van Duppen
achterrem R komt niet vrij, ama 69 is gemaakt door Pieter van Duppen
Goededag,
Na herstelwerkzaamheden aan de achterremmen van mijn combi (bj 69) loopt de rechter rem aan. Wat zou de oorzaak van het aanlopen kunnen zijn? O ja en links heb ik meer lengte handremkabel dan rechts (zie foto's) Is dat logisch? Hierna heb ik beschreven wat ik gedaan heb.

Omdat de rechtse achterrem van mijn combi (bj 69) aanliep heb ik de achterremmen losgehaald. Van beide remmen werkte van de remcilinders nog maar een zuigertje en de remschoenen met nog ruim voldoende voering waren alle vier over de lengte gescheurd. Dit laatste zou aan de leeftijd (13 jaar) liggen volgens de leverancier van de nieuwe exemplaren. Cilindertjes en voeringen heb ik door nieuwe vervangen en gelijk de remvloeistof ververst. Het bleek ook dat de stelmechanismen met de gaffeltjes verkeerd zaten, dwz, met de rechtse draad zat links en omgekeerd. Dat laatste heb ik geconstateerd op basis van een reactie van Ed van der Zee op een recente vraag van mij. Opmerkelijk is dat het onderdeel dat in de onderdelencatalogus van Volvo aangeduid is als 13 (zie bijlage), het deel waar de onderste nokken van de remvoeringen in vallen, kennelijk van het oude type is want is voorzien van een stelmechanisme. Ik heb dat onderdeel bij het afstellen vooralsnog in de 'dichte' stand gelaten. Nadat ik de trommels teruggeplaatst had heb ik de remvloeistof van het hele systeem ververst in voorgeschreven volgorde en via het gaatje in de trommel de remschoenen afgesteld zodat deze net vrij liepen (in die volgorde). Linker wiel gemonteerd en tussentijds nog het rempedaal ingedrukt, blijkt inmiddels de rem rechts vast te zitten. Ik heb geprobeerd deze los te krijgen door het stelmechanisme terug te draaien, maar zonder resultaat.

met vriendelijke groet, Pieter
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2024 13:32 #1044588 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic achterrem R komt niet vrij, ama 69
Hoi Pieter en Ed, kijk goed naar de foto hoe het stelmechanisme  werkt. Los de handrem dan gaat het mechanisme de remschoenen naar buiten stellen. De rechtse schroefdraad spindel op de linker rem, de linkse schroefdraad op de rechter rem. Gr. Albert
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2024 14:10 #1044589 door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic achterrem R komt niet vrij, ama 69
Hoi Albert, dank voor je reactie. Volgens de foto idd logisch. Ga ik dus weer wisselen. Op mijn foto van de rem rechts is te zien dat het armje niet op het wieltje rust omdat de handremkabel zo strak staat, of te kort is of….  Links ziet dit er beter uit. Wat zou de reden kunnen zijn van dit verschil?

Overigens lijkt mij dit niet de oorzaak van de aanlopende rem rechts.
Gr. Pieter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2024 15:53 #1044591 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic achterrem R komt niet vrij, ama 69
Hoi Pieter, nu je van plan bent om enkele onderdelen om te wisselen en daardoor de handremkabels los gemaakt moeten worden, is het verstandig om ze langs elkaar te leggen en te controleren of ze even lang zijn. Zorg dat de stelwieltjes en stelarm niet vettig zijn voor een goede grip. Alleen de schroefdraad van koperen voorzien. Hebben de trommels een slijtrand, kan net genoeg zijn dat de nieuwe voering net dat  randje raakt en zodoende een verkeerde afstelling veroorzaakt. Inderdaad moet de rechtse handremhevel terug gesteld worden totdat het stelarmpje op het stelwiel rust. Als de onderdelen op de goede plaats zitten dan werkt dit stelmechanisme perfect en hoeft alleen nog de voering dikte gecontroleerd te worden naar gelang het aantal kilometers dat gereden wordt. Gr. Albert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2024 17:29 #1044595 door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic achterrem R komt niet vrij, ama 69
Hoi Albert, bedankt voor je reactie. Idd goed om die handremkabels te controleren. Ik kan er de komende weken niet aan werken maar ik laat tzt nog weten wat het geworden is. Moet uiteindelijk goedkomen. Gr. Pieter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2024 19:11 #1044599 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic achterrem R komt niet vrij, ama 69
Heb je de doorgankelijkheid van de rubber remslangen gecontroleerd, soms zijn deze bijna dichtgeslibt en werkt als een ventiel. Soms blokkeert zelfs een van de achterremmen hierdoor. Excuus voor mijn verwarrende opmerking over het zelfstelmechanisme van de trommels. Als je de handrem aantrekt kun je het goed functioneren wel zien...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2024 21:45 #1044609 door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic achterrem R komt niet vrij, ama 69
Hoi Ed, dank voor de tip. Nu je het zegt zou er met de slangen wel iets aan de hand kunnen zijn. Ik heb zo’n Gunson eezibleed gebruikt voor het verversen van de remvloeistof maar die gaf bij de achterwielen geen sjoege, dus moest er alsnog met het rempedaal gewerkt worden om vloeistof te krijgen. Al met al nog wel wat punten om na te gaan voordat het allemaal weer werkt. Wat betreft het stelmechanisme, geen probleem ik snap nu hoe het werkt. Gr. Pieter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.