B20 throttle body injectiesysteem
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
Nu nog een mooie ronde rand aan je bekertjes!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
De afgelopen tijd heb ik het injectieproject weer opgepakt.
Vrij snel na de VKB (.. van 2015!) vond ik een motorbok, daar heb ik een B20 in gehangen, en daar het hele injectiesysteem op aangesloten.
De staat van die B20 was onbekend, wat meestal betekent: rijp voor een revisie. Dat leek me prima als eerste test; mocht ik dan ergens iets compleet verkeerd aan hebben gesloten of iets dergelijks, dan sloop ik in het ergste geval een (versleten) B20, en geen gloednieuw opgebouwd revisieblok.
Na het testen of alle sensoren een geloofwaardige waarde gaven, was het tijd om een eerste start te proberen, een spannend moment omdat je dan toch een aantal bar brandstofdruk op een zelf bij elkaar geraapt hoopje onderdelen gaat zetten, en er dan nog bewust een paar bougies bij gaat houden ook! Maar met m'n vriendin en een rijtje brandblussers binnen handbereik durfde ik het toch aan, en het blok sloeg zowaar aan! Het plofte en knalde en liep (bleek later..) veel te rijk, maar het begin was er!
Maar goed, dan staat het blok in een bokje, en kun je hem dus niet belasten. Stationair kun je een beetje afstellen, en gas geven zonder belasting gaat ook wel, maar dan ben je snel uitgetest..
'Gelukkig' besloot het blok uit mijn rode Amazon het op te geven. Na een lange snelwegrit ging bij het uitrollen op een parkeerplaats het olielampje aan, en het blok begon steeds meer te ratelen. Oliepeil was altijd prima in orde. Wat er precies mee aan de hand is weet ik nog niet, maar het was niet echt een moeilijke beslissing om het blok te vervangen door het injectieblok! Dan zou ik én het injectieblok kunnen testen, én ik had weer een rijdende Amazon! Ik heb toen voor de zekerheid een compressietest gedaan van het (onbekende) B20 blok, en die was prima in orde..
Het defecte blok was snel uit de Amazon getakeld. Het injectieblok lag er - in de basis - ook snel in. Maar daarna ging de voortgang lastiger, dat krijg je als iets niet standaard meer is..
- Het 4-2-1 spaghettispruitstuk kwam tegen de bovenste draagarm aan, dat komt vaker voor, en een klein deukje in de uitlaat en een heel klein stukje van de draagarm af gaf voldoende ruimte, zodat het blok ook nog wat kan bewegen.
- Omdat ik een breedband-lambda sensor heb toegevoegd, en vanwege het spaghetti uitlaatspruitstuk, moest de Simons uitlaat aangepast worden. Ik heb de middendemper zo'n 40 cm verder naar achteren geplaatst, ook had ik een extra S-bocht nodig om de uitlaat netjes op te kunnen hangen.
- De inlaatspruitstukken plus gaskleppen zouden samen met de kelken nét wel of net niet passen; het binnenscherm zit erg dicht in de buurt. Ruimte voor luchtfilters is er dan al helemaal niet meer. Daarom besloten om het binnenscherm voor een deel 'binnenstebuiten' te kloppen. Dan is er genoeg ruimte voor luchtfilters, en wordt de airflow niet beperkt.
- Vanwege het injectiesysteem is er een 'hogedruk' brandstof-aanvoer nodig, die de benzine vanuit de tank naar de brandstofrail voert. Op de brandstofrail zit een drukregelaar. Die houdt de brandstofdruk constant, en voert de overtollige brandstof af.
- Daarvoor moest er een retourleiding gelegd worden. Dit heb ik gemaakt van koperleiding die langs de originele brandstofleiding loopt. Omdat ik het een slecht idee vond om in een brandstoftank te gaan boren/slijpen/lassen, heb ik de vlotter uit de tank gehaald. In plaats van de vlotter heb ik nu een metalen dekseltje gemaakt waarin de retourleiding-aansluiting zit.. Voorlopig de dagteller dus maar goed in de gaten houden.
- Aan de onderkant van de auto, veilig tussen de benzinetank en de achteras, heb ik de elektrische brandstofpomp geplaatst, samen met een brandstoffilter. Dat heb ik aangesloten op de originele aanvoer-leiding.
- Omdat de gaskleppen een gaskabel-bediening hadden, was er constructie nodig om het stangen-mechanisme om te zetten naar kabel.
Daarna moest alle bedrading in de motorruimte gelegd en aangesloten worden. Bij het opbouwen van het injectiesysteem op de motorbok, had ik geprobeerd overal al ruim voldoende lengte kabel voor te gebruiken, zodat ik niet alles opnieuw hoefde aan te sluiten. De meeste bekabeling hoefde dan ook niet vernieuwd te worden, dus dat aansluiten viel mee.
Dit verhaal wordt wel erg lang zo, jullie willen foto's zien..
Conclusie: ik rijd er op dit moment mee rond, vooral veel logs maken en zaken anders/beter instellen in de software. Het voelt zo langzamerhand net zo snel als een standaard B20A blok..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Complimenten voor jouw modificaties, netjes en smaakvol uitgevoerd.
Mvg Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek Laverman
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
'66 131 - B20b, dubbele SU HS6, k-nokkenas - grijs - rood interieur
'07 S80 3.2 - Oyster grey pearl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 493
Ik heb bij mijn amazon op EFI wel last van slechte brandstof toevoer, in de tank van een amazon zitten geen schotten o.i.d.
Zodra die meer dan half leeg komt zuigt de pomp lucht, en het inbouwen van een 'surge tank' dringt zich op.
Hoe heb jij dit opgelost of heb je er geen last van?
Ga je ook de ontsteking elektronisch struren?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
De ontsteking stuur ik ook via de Megasquirt aan, ik gebruik een wasted spark module uit een Audi A3 (zit ook in andere VAG modellen), via een tip van Boele. De originele verdeler zit nog op het blok, met als enige functie de oliepomp-as op zijn plek te houden.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Leuk je even gesproken te hebben en een kijkje hebben kunnen nemen van jouw Injectiesysteem.
Geeft weer inspiratie
Filter/Airbox wat ik bedoelde was een "pipercross px600 air box" Niet voor niets, maar wellicht er inspiratie voor een DIY project.
Dat zal zeker in het aanzuig geluid schelen.
Gr Arco
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 493
Ik bekeek net nog je benzinepomp en filter, ik had het eerst ook zo, tot bleek dat er zowel voor als na de pomp een filter hoort (hoge druk filter die er op jou foto op zit, en lage druk filtertje tussen de tank en de pomp). Het zal ook afhangen van de staat van je tank, maar bij mij ging die na een tijdje slecht lopen en er kwam behoorlijk wat troep uit de pomp.
Het leek me een goed idee dit hier nog even te vermelden voor het geval anderen hetzelfde willen gaan doen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sven de Ridder
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 2
Zelf bijna 20jaar geleden ook een injectie op een B20 amazon gemaakt. Door injectie delen van een P1800es en een LE systeem gebruikt. Inlaatspruitstuk en injector houders van de ES gebruikt en de rest van de LE op aangepast. Gasklep sensor, temp sensor, LE luchtschuif. Injectoren passen in de oude houders. Brandstofpomp van een 240 turbo en retour op de brandstof tank.
Reed prima zo..
Zelf een catch tank gemaakt met opvoer pomp filter en aanvoer pomp.
Grt
Sven
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
Wat is een LE ?
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.