De 'Setright' brochure.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2016 12:11 #634334 door V300 register
De 'Setright' brochure. is gemaakt door V300 register
Ik heb het forum doorzocht maar kan niets vinden. Mijn excuses als het reeds geplaatst is.

LJK Setright was een van de indien niet de meest deskudige autojournalist ooit.

Hij was niet in vaste dienst maar onafhankelijk uit keuze opdat hij de door adverterende fabrikanten opgelegde teksten kon negeren. Hij schreef wat hij vond.

Hij was een liefhebber van Bristol autos, Honda en .... variomatic/cvt.

Hij was volslagen overtuigd dat cvt DE overbrenging is.

Helmaal conform karakter en overtuigng heeft hij een brochure over variomatic geschreven.
In de illustraties zien we de DAF/Volvo66/340 transmissie.

HEEL amusant:

www.variomatic.co.uk/the-setright-brochure.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-11-2016 21:26 #965467 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic De 'Setright' brochure.
Leuk!

En als je nu ziet wat er intussen met CVT uitgerust wordt, het heeft nog steeds toekomst. Automaat is breder geaccepteerd, en de vario is op steeds meer modellen van meer merken terug te vinden (OK, ik weet niet zo welke allemaal, maar wel significant meer dan de 1 van destijds).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-11-2016 22:09 #965469 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.

BartJu;243225 schreef : Leuk!

En als je nu ziet wat er intussen met CVT uitgerust wordt, het heeft nog steeds toekomst. Automaat is breder geaccepteerd, en de vario is op steeds meer modellen van meer merken terug te vinden (OK, ik weet niet zo welke allemaal, maar wel significant meer dan de 1 van destijds).


Ten tijde van de 340 kwamen er al vlot verschillende bij.
De CVT van VanDoorneTransmissies werd in de Uno en Fiesta aangeboden nog voor de 440.
Ook verschillende Japanse fabrikanten monteerden deze cvt.

Het is zuiver aan de westerse autojournalistiek te wijten dat er daarna in europa pas weer wat in 21ste eeuw aangeboden wordt. In Japan is deze continuiteitsbreuk er niet; van Kei cars tot de Skyliner reden en rijden traploos.

DAF heeft echt geweldig pionierswerk gedaan en zoals het zo vaak gaat is die rol internationaal vrijwel onbekend. In de VS waar dominant onze geschiedenis vervalst, oeps geschreven, wordt is de variomatic onbekend en wordt niet genoemd.

Een vriendin van me heeft dit jaar een nieuwe Nissan Juke met cvt gekocht. Hoe fijn die auto ook rijdt, de variomatic is imo beter. Dit ligt eigenlijk alleen aan de buiging van de fabrikant naar de perceptie van de modale koper en zo werkt de transmissie meestal niet op het technisch optimum.

Maar goed, Setright had het WEL helemaal goed op het netvlies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2016 09:58 #965470 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic De 'Setright' brochure.
Ik vind het vooral vreemd dat bijvoorbeeld de moderne CVT vaak kunstmatig getrapt wordt geschakeld. Als er een groot voordeel is...

En de DAF vario doet het inderdaad geniaal goed in de sneeuw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-11-2016 11:35 #965471 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.

powerflux;243228 schreef : Ik vind het vooral vreemd dat bijvoorbeeld de moderne CVT vaak kunstmatig getrapt wordt geschakeld. Als er een groot voordeel is...

En de DAF vario doet het inderdaad geniaal goed in de sneeuw.


Dat de pre 66 DAFs het beter deden in de sneeuw is een goed voorbeeld van waarom anno nu de CVTs vaak een 'schakel'patroon hebben:
De oude variomatics maakten de meest vreemde geluiden door het ontbreken van een differentieel.
De 66 en 77, oeps 340, gedragen zich zoals men verwachtte en ..... doen het door het differentieel door het diff niet beter dan andere autos. Ze LIJKEN het wat beter te doen doordat de variomatic beter kracht doseert dan de modale bestuurder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2016 11:40 #965472 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic De 'Setright' brochure.

PetrusenBor;243229 schreef : Dat de pre 66 DAFs het beter deden in de sneeuw is een goed voorbeeld van waarom anno nu de CVTs vaak een 'schakel'patroon hebben:
De oude variomatics maakten de meest vreemde geluiden door het ontbreken van een differentieel.
De 66 en 77, oeps 340, gedragen zich zoals men verwachtte en ..... doen het door het differentieel door het diff niet beter dan andere autos. Ze LIJKEN het wat beter te doen doordat de variomatic beter kracht doseert dan de modale bestuurder.


Ja, dat laatste is een heel positief aspect van de 66 en verder. Je fouten in de sneeuw worden opgevangen door de auto, zonder dat deze eigenschap in de weg zit onder normale omstandigheden :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-11-2016 12:34 #965473 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.

powerflux;243230 schreef : Ja, dat laatste is een heel positief aspect van de 66 en verder. Je fouten in de sneeuw worden opgevangen door de auto, zonder dat deze eigenschap in de weg zit onder normale omstandigheden :)


Ik denk daar anders over :f

De geluiden verontrusten me niet omdat ik weet wat het is.
De inherente sperwerking is GEWELDIG,
terwijl het daaroor ok nog eens veel directer op een gevoelige rechtervoet reageert.

Ik wil helemaal niet dat de auto mijn 'fouten' opvangt; wil dat die doet wat ik aangeef ook al is dat 'fout'.
Bij de 340 is het automatisch afnemen van de reductie bij minder grip van het binnenste wiel bij enthousiast nemen van een bocht imo zum kotzen.
De 'caravanschakelaar' helpt enigzins doch dat diff is en blijft een enorme stap achteruit.

Dat 'veilige' corrigeren van bestuurders'fouten'; het overdreven onderstuur, wordt hier op de club massaal aangepakt bij het verhogen van de bandenspanning voor en sterkere stabilisatie :y:


Terug naar de CVT van vandaag is het de modale bestuurder zonder benul en met weinig rijvaardigheid die daardoor klakkeloos aanneemt wat er over autos geschreven wordt die door koopgedrag bepaalt hoe de fabrikanten hun CVT programmeren.
Dat is dus gericht op laag verbruik, inherent veilige reducties en evt. een schakelpatroon.

De DAF 66 is een model wat de omslag van primair technisch naar primair modale gebruiker markeert.
Volvo gaat verder op die weg. Neem het schakelpatroon van het pientere pookje:
- Die van DAF is heerlijk simpel. Voor voor vooruit en achter voor achteruit. De enige beveiligingen zitten in het hoofd van de bestuurder.
- Volvo gaat voor de bestuurder denken en contrueert een hoogst complex systeem van beveiligen in een pookje wat volledig onlogisch is.
Idem de opgelegde idioterie van waarschuwingslampjes over veiligheidsgordels etc.
Sorry hoor maar als je zo'n onbenul bent dat je niet zelf kan nadeneken, dan hoor je niet achter het stuur van een ding met meer potentieel dodelijke energie dan een landmijn.

Mijn mening is dat als er een scherpe punt in het midden van het stuurwiel zou zitten in plaast van een plofzak iedereen VEEL veilige zou rondrijden.
Het Peltzman effect is HEEL reel en veiliggeneuzel helemaal niet veilig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-11-2016 13:51 #965474 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.
Haha, jij loopt zeker altijd op blote voeten :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-11-2016 14:13 #965475 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.

Lucluc;243232 schreef : Haha, jij loopt zeker altijd op blote voeten :D


Pardon?
Wat heeft dat te maken met een produkt te waarderen/willen wat niet geprogrammeerd is in anticipatie om mijn als incorrect opvatbare gedrag?
Is dat niet 1 van de charmes van een gewone fiets?

Overigens, ja ik loop op bote voeten wanneer mogelijk. Rij ook graag blootsvoets auto maar helaas; dat is defacto verboden :crazy1:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2016 15:15 #965477 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic De 'Setright' brochure.

PetrusenBor;243233 schreef : Rij ook graag blootsvoets auto maar helaas; dat is defacto verboden :crazy1:


offtopic, maar interessant: is dat verboden? ik rij namelijk graag op sokken. sterker nog: ik heb mijn rijlessen grotendeels op sokken gehad. De instructeur vond dat ik eerst moest leren voelen en niet moest beginnen met mijn (enige) paar schoenen. dat zijn namelijk al sinds de brugklas 'kisten'* :)
overigens heb ik in de praktijk 9 van de 10 keer wél gewoon mijn kisten aan, wel zo praktisch met vlot in-en-uitstappen, maar in de zomer is mijn voorkeur op sokken.

*ik heb slechte knieën en voeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets