De 'Setright' brochure.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-11-2016 15:23 #965478 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.

powerflux;243235 schreef : offtopic, maar interessant: is dat verboden?


Niet expliciet maar in de praktijk wel. Vandaar 'defacto'.

De frasering in de wet is 'gepast schoiesel' en het mag geen gevaar opleveren.

Flip-flops zijn ook niet expliciet verboden maar omdat die uit zouden kunnen schieten en dan onder het rempedaal zouden kunnen komen krijg je daar wel een beuring voor.
Idem dragen van crocs zonder het hielbandje te gebruiken.

Blootsvoets of op sokken is geen schoeisel dus ook niet gepast dus de ijverige diender heeft daar weer een mooie kans om diens streefaantal prenten te halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-11-2016 16:39 #965479 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.
Wel een beetje off-topic...

Maar niet alleen denk ik dat je helemaal gelijk hebt met die opmerking over het Peltzman-effect, er is helaas ook bewijs voor.
Trieste voorbeelden zijn bevindingen van onderzoeken door bijvoorbeeld de NTSB en FAA, waarbij in toenemende mate de afhankelijkheid van fight management systemen (oa autopilot) een zodanig ernstig probleem aan het worden is dat bij fouten piloten zelfs vergeten dat ze moeten vliegen! Een afschuwelijk voorbeeld was de AF447 crash midden boven de Atlantische oceaan, alleen vanwege de uitval van de snelheidsmeters...

De mens is een vreemd en irrationeel wezen. We zijn heel slecht in het inschatten van risico's en doen dingen waarvan we weten dat ze slecht voor ons zijn, maar we doen het toch, want het "voelt goed". Of het nou in het verkeer, het stemhokje of consumptie is, all the same... :(

Daarentegen maken we ook hele mooie dingen: Volvo 300 serie, bijvoorbeeld...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-11-2016 00:27 #965480 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.

PetrusenBor;243227 schreef : Het is zuiver aan de westerse autojournalistiek te wijten dat er daarna in europa pas weer wat in 21ste eeuw aangeboden wordt. In Japan is deze continuiteitsbreuk er niet; van Kei cars tot de Skyliner reden en rijden traploos.


Japan heeft dan ook een compleet andere autocultuur dan Europa.

De sterke opkomst van de auto zoals wij die kennen (feitelijk een gevolg van het 'Wirtschaftswunder' van de jaren vijftig) heeft in Japan pas in de jaren zeventig doorgang gevonden. In combinatie met de sterke verstedelijking van dat land kwam er simpelweg veel sneller vraag naar automaten. In kleine autootjes met kleine motortjes (kei cars!) kom je dan al heel snel op cvt's uit. Dat had DAF twintig jaar eerder goed gezien.

Een twee- of drietraps slushbox in een klein autootje is gewoon een drama. Dat zoiets zowel door pers als publiek hooguit werd gezien als noodzakelijk kwaad voor wie echt niet zelf kon schakelen kan ik ze niet kwalijk nemen. Maar over DAF heb ik in allerlei bladen uit die tijd niet heel veel rottigheid kunnen halen. De kritiek ging voornamelijk over het totaalpakket (de prijs-prestatieverhouding begon in de jaren 70 wel behoorlijk uit de pas met de concurrentie te lopen) maar niet over de variomatic. Als ik zo lees hoe ver een Nico de Jong in Autovisie nog ging om de hogere prijs van een DAF 46 als 'opslag' voor de toch wel fijne automaat te vergoelijken dan denk ik dat het met de smalende commentaren toch wel meeviel.

En helaas heeft de cvt het ook niet makkelijk gehad in grotere auto's van niet-Japanse makelij: denk maar aan de tijdbommen in de Volvo 400-serie, Opel Vectra, diverse Audi's (multitronic!) en zo nog wat meer.

Voor wat betreft de ontwikkeling van de variomatic zelf: voor de rallyrijder is de diffloze vario natuurlijk het leukst maar de gemiddelde eindgebruiker was met de 66-bak echt veel beter af. Geen gebroken steekassen meer, veel minder riemslijtage en een veel voorspelbaarder weggedrag. Jammer dat je dat sneeuwvoordeel kwijt bent maar 99 procent van het jaar heb je daar toch geen moer aan. De PRND-pook van Volvo is voor de technicus geen vrolijke oplossing met al die extra rotzooi die er omheen zit maar het is in het gebruik wel een veel elegantere methode dan de hefboom waarmee je bij een koude motor niet kan schakelen omdat de choke er nog op staat. Daar heb ik toch wel een paar keer op gescholden als ik mijn 66 tussen twee andere geparkeerde auto's vandaan moest pulken.

Tot slot het Peltzman-effect of risicocompensatie: zeker waar, maar ik denk toch dat we met een priem op het stuur niet in veertig jaar tijd van 3.500 naar 600 verkeersdoden per jaar zouden zijn gegaan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-11-2016 01:39 #965481 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.

Niels;243238 schreef : Japan heeft dan ook een compleet andere autocultuur dan Europa.


Nederland ook Zie de wetenschappelijke publicatie op dit punt Automobilisme in Nederland, Peter Eloy Staal, Walburg Pers.

De Kei auto noemde ik al ja.
Het punt is dat NL en Japan dit door hadden decennia voor de rest van de wereld. De rest van die wereld heeft het eigenlijk NOG niet door....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-11-2016 21:25 #965486 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.
Heerlijk om te lezen dit, maar ehh, heren, jullie duiken er allemaal veel te laat op in. Dit topic had alle potentie om zo'n heerlijke vrijdagavond-discussie te worden. Met popcorn en bier en zo :+ :f

Eigenlijk snap ik best dat de Amerikanen de variomatic niet (willen) kennen. Een Daf is leuk, een Volvo 340 nog leuker, maar als je in een land woont waar een ''Towncar'' toch wel 10 vierkante meter beslaat, waar benzine en autobezit bijna niks kost(te), en een 4 á 5-liter V8 nog steeds de standaard is, dan geef ik de inwoners geen ongelijk dat ze massaal in de fullsize sedan stappen. Een Dafje was destijds qua formaat, luxe en prestaties al net een brommobiel in vergelijking tot wat Detroit op de weg zette. Ik zou er van staan te kijken als de Daf wel een succes geworden was.
Helaas dat het nog steeds vaak duur en/of problematisch blijkt om een grote hoeveelheid koppel door een CVT op de weg te laten zetten, anders was het een veel groter succes geworden. De traditionele 3-traps automaat heeft dat voordeel, zijn degelijkheid en betrouwbaarheid. Nadeel is het brandstofverbruik en de efficientie. Voor wat betreft het comfort maakt een variomatic of Amerikaanse 3-traps automaat weinig uit.

Japanners hebben hier geen last van, immers ''no torq in a Honda''. Japan heeft voornamelijk kleine autootjes, en daarin doet de CVT het heel goed. In de jaren 70 en 80 al kwam men vol trots met bijvoorbeeld de Subaru Justy of Suzuki Jumbo met CVT (ik dacht die types). Geweldig voor Japan, maar te klein, traag en oncomfortabel voor de rest van de wereld. Wat moet je immers met een Suzuki Carry in een land waar deze moet concurreren met de Mercedes/Dodge Sprinter. Ik ben blij dat mijn Volvo 340 toch wat groter is dan een Kei Car.

Dan komen we bij Europa. Wij willen het eigenlijk allemaal. Goede snelwegen voor grote auto's, maar ook krappe middeleeuwse binnenstadjes. Dan kom je tegenwoordig dus uit bij formaat Volvo 300-serie. 6 meter pick-up truck kun je hier niet kwijt in de parkeergarage, maar vele snelwegkilometers in een klein Japannertje is ook niet zo'n succes. Bovendien moet de auto nog zo goedkoop mogelijk zijn ook, Europa (en vooral Nederland) is duur voor de auto. Dat laaste doet de traditionele automaat én CVT de das om, ze rijden gewoon duurder dan dezelfde auto met handbak. Daarom krijgen wij misbaksels als ''gerobotiseerde handbakken''.
Eigenlijk is Europa dus gewoon een hele lastige markt, klein genoeg voor Parijs, groot genoeg voor de Autobahn, en zo zuinig mogelijk. Waar doet je dat aan denken... Tegenwoordig? Een Peugeot 206... Helaas... :wtf2:
Verklaart aan de andere kant wel dat de Volvo 340/360 ook zo'n enorm verkoopsucces was als de Peugeot 206: grote auto in een klein jasje, betrouwbaar, en zo eenvoudig tot uitgebreid uitgerust als je zelf wilt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-11-2016 22:30 #965488 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.

General Custom;243245 schreef : Verklaart aan de andere kant wel dat de Volvo 340/360 ook zo'n enorm verkoopsucces was als de Peugeot 206: grote auto in een klein jasje, betrouwbaar, en zo eenvoudig tot uitgebreid uitgerust als je zelf wilt.


...en dan nu waarom de 205 en 296 niet met cvt aangeboden werden/worden. Idem R5 en Clio etc.

Heel amusant trouwens is dat een haalve eeuw na de rallysuccessen van de 55 Marathon Subaru de WRX van cvt voorziet. En ja, is sneller dan de handgeschakelde :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-11-2016 22:50 #965490 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.

PetrusenBor;243247 schreef : ...en dan nu waarom de 205 en 296 niet met cvt aangeboden werden/worden.


Waarom wel?
Een CVT is een hele mooie uitvinding, maar de meerwaarde is (buiten Japan) zeer beperkt. Zeker voor een auto waarvan nauwelijks automaten zijn verkocht.
Waarschijnlijk heeft Peugeot gewoon de goedkoopste automaat op deze auto's aangeboden, voornamelijk om een compleet programma aan te kunnen bieden en niet om veel automaten te kunnen verkopen.
In dit segment komen bovendien meer en meer gerobotiseerde bakken. Die rijden k*t maar hebben 2 voordelen: zuiniger en economisch interessanter voor de fabrikant. Een CVT is beiden niet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2016 09:22 #965492 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic De 'Setright' brochure.

General Custom;243245 schreef : 6 meter pick-up truck kun je hier niet kwijt in de parkeergarage,


off-topic, maar wel amusant. Ik was 2 weken geleden in het AFAS theater in Scheveningen, en daar had dus iemand het voor elkaar gekregen zijn DOGDE RAM tot de 13de etage van de parkeergarage te rijden... maar toen hij omlaag wilde kwam hij erachter dat de afritten kleiner zijn dan de opritten (ontdekte ik toen ook pas, was er al 3 keer geweest). Nadat hij met zijn treeplank links in de muur zat en met zijn voorbumper rechts in de muur heb ik hem toch maar even met aanwijzingen geholpen :D
Hoe hij die andere 12 etages heeft gedaan?? Geen idee, maar toen ik beneden was hoorde ik de V8 afentoe nog brullen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2016 10:11 #965493 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.

General Custom;243249 schreef : Waarom wel?
Een CVT is een hele mooie uitvinding, maar de meerwaarde is (buiten Japan) zeer beperkt. Zeker voor een auto waarvan nauwelijks automaten zijn verkocht.
Waarschijnlijk heeft Peugeot gewoon de goedkoopste automaat op deze auto's aangeboden, voornamelijk om een compleet programma aan te kunnen bieden en niet om veel automaten te kunnen verkopen.
In dit segment komen bovendien meer en meer gerobotiseerde bakken. Die rijden k*t maar hebben 2 voordelen: zuiniger en economisch interessanter voor de fabrikant. Een CVT is beiden niet...


CVT is anno nu WEL zuiniger.
Waarom in Japan en buiten Japan niet?
In de verstedelijkte gebieden is er geen verschil.

De Subaru wrx is een perfect vorbeeld.
Zuiniger in de dagelijkse praktijk en sneller in rallies. Toch is de meerderheid van de auto'liefhebbers' niet overtuigd.
Ach ja, waar geen wil is....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2016 10:13 #965494 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De 'Setright' brochure.

v0lv0freak;243251 schreef : off-topic, maar wel amusant. Ik was 2 weken geleden in het AFAS theater in Scheveningen, en daar had dus iemand het voor elkaar gekregen zijn DOGDE RAM tot de 13de etage van de parkeergarage te rijden... maar toen hij omlaag wilde kwam hij erachter dat de afritten kleiner zijn dan de opritten (ontdekte ik toen ook pas, was er al 3 keer geweest). Nadat hij met zijn treeplank links in de muur zat en met zijn voorbumper rechts in de muur heb ik hem toch maar even met aanwijzingen geholpen :D
Hoe hij die andere 12 etages heeft gedaan?? Geen idee, maar toen ik beneden was hoorde ik de V8 afentoe nog brullen ;D


Weet je hoe ideaal cvt is in die dingen??

Ik moet voor de boerdrij nu eenmaal een echte offroad hebben maar anders hadden we alleen cvt.
Sinds de 440 heb ik geen enkele reserve meer. En ik ben een racer in hart en nieren; drift de 340 cvt op droog asfalt :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets