- Berichten: 18
Welk type diesel motor?
- Steven340
- Offline
- Nieuw lid
Heb alleen geen idee wat voor type het is, wat de cilinder inhoud is en in welke Volvo's deze oorspronkelijk zat.
Lijkt heel erg op de 1.6 in de 340 maar is het ook net niet.
Deze wordt dan ook dwarsgeplaatst en er zijn wat kleine verschillen.
Gaat om het type: FDP Renault F 80A 706 C 426293
Wie kan mij meer vertellen over dit blok?
In de 440 zat geloof ik alleen een 1.9 turbo diesel.
Zat wel een Volvo olie filter op, dus neem aan dat hij wel voor een Volvo bestemd was.
Wil deze dan als backup / onderdelen bewaren voor m'n 340 diesel.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Waarschijnlijk gaat het om een F8Q, de ongeblazen 1.9 diesel uit de jaren 90.
Is gebruikt in o.a. de 19, 21, Clio, Kangoo en wellicht ook nog in de Mégane en andere modellen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik denk niet dat het een verstandige koop is. Ik begrijp vanaf het forum (oa deze post: forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=111689&postcount=15 dat de Volvo D16 niet gelijk is aan de Renault F8M 700/730 (?). En al helemaal niet als het een toch een 1.9D blijkt te zijn...
De motorcode "D16" wordt in OEM onderdelenlijsten wel samen genoemd met "F8M 700", dus voor sommige onderdelen kun je nog altijd bij de immense Renault-voorraden terecht. Voor de 440/460 was die code trouwens "D4172T".
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Steven340
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Alleen de kleppendeksel lijkt gelijk. Verder ziet de brandstof pomp er ook anders uit.
Nee dan laat ik het voor wat het is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Uiteraard zijn de D16 en de F8M niet 'identiek' maar dat heeft vooral te maken met de zaken die zijn gewijzigd om de inbouw in lengterichting mogelijk te maken (in een Renooit of een 400-serie ligt-ie dwars voorin). Het gaat dan bijvoorbeeld om die vacuümpomp die bij het Renaultblok aan de vliegwielkant zit en daarom bij de 340 naar een andere plaats is verhuisd.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
De 1.6 diesel is vrijwel gelijk aan de 1721cc benzinemotor, maar dan uitgevoerd met vlakke zuigers, dikkere cilinderwanden en wervelkamers in de kop.
De 1.9 diesel is gelijk aan de 2 liter benzinemotor, etc etc etc.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
De rede dat ik hier zo op kom is dat mijn Chevrolet bijvoorbeeld ook geleverd is met 2 typen zuigers, met platte bovenkant en met holle bovenkant. De eerste gaven een compressie van 9,5:1 de 2e van 8,5:1. Het koppel was vrijwel gelijk (325Nm), maar het scheelt wel 20pk in vermogen (190pk en 170pk). De motoren met lagere compressie waren wel wat zuiniger, daarom zijn die holle zuigers gebruikt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Bovendien..... zal er überhaupt geen compressie zijn omdat de diameter van de diesel zuiger veel kleiner is. De dikkere cilinderwanden zijn namelijk gemaakt door de gietvorm van het blok hetzelfde te laten maar de cilinder minder groot uit te boren.....
vandaar dat je van een gietmal voor een 1721cc benzine een 16..cc diesel maakt.
Wat wel een goed idee is, is om een latere evolutie van de benzine uitvoering van de F-motor te gebruiken. Ze zijn tot 2007 toegepast in diverse renaults, o.a. Megane etc. Er zijn dus ook hele mooie 16V blokken gebouwd op deze basis. Daar kun je met een goed ontworpen uitlaattraject en wat tuning best leuke dingen mee doen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Erg leuk dat jij er zoveel verstand van hebt :y:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.