Sloper bij brandweer

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-10-2017 10:26 #634601 door V300 register
Sloper bij brandweer is gemaakt door V300 register
Ik mocht bij een sloper voor de brandweer nog wat delen demonteren. Het was een 340 1986, 4-bak 1400.

Links aan de kachelradiateurbak zat een klein potje waarmee een klep gesloten wordt. Potje heb ik meegenomen, klep niet. Ook zaten er koplampruitenwissers op, daar had ik helaas geen tijd voor. Zou dit een Zweedse uitvoering geweest kunnen zijn?

Bij de ruitenwissermotor zat een langwerpig plat zwart kastje met achterop Solex, waar is deze voor?

Motor was super goor, lekkage aan elke kanten. Wel ontsteking en carburateur mee genomen.

Uitlaat was iets gemodificeerd :crazy1:









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-10-2017 12:06 #972636 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sloper bij brandweer
Waar staat de auto en mogen er nog meer onderdelen af gehaald worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-10-2017 16:36 #972644 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sloper bij brandweer
Auto staat in Aardenburg, dat ligt in Zeeuws-Vlaanderen. Als er serieuze interesse is wil ik het navragen.

Ik weet van de brandweer dat de sloperijen er van balen om alleen gestripte auto's te krijgen. Dus hoe happig ze bij de brandweer zijn op nog meer slopen t.o.v. de relatie naar de sloperijen weet ik (nog) niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-10-2017 19:11 #972645 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sloper bij brandweer
Is dat zo? Ik heb heel andere ervaringen bij de sloop. Ik heb uit eerste hand gehoord dat ze het liefst enkel metaal krijgen. Het plastic mag er allemaal vanaf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2017 19:21 #972646 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Sloper bij brandweer
Ben nog opzoek naar een kabelboom voor de koplampwissers.
Vind nooit een sloper waar nog koplampwissers opzitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-10-2017 19:31 #972647 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sloper bij brandweer

Steven340;247339 schreef : Ben nog opzoek naar een kabelboom voor de koplampwissers.
Vind nooit een sloper waar nog koplampwissers opzitten.


Ik heb er eens een how to voor gemaakt. Ik kan je de bijbehorende foto's wel een keer toesturen als je wilt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2017 19:37 #972648 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Sloper bij brandweer
Nog niet uitgebreid naar gekeken, maar vind een originele kabelboom altijd makkelijk, zo plug & play, met de originele stekkers etc...

Beetje hetzelfde als CV en elektriesche ramen, bij een paar slopers al het hele interieur eruit gehaald alleen maar om de kabelboom er netjes uit te halen, maar dan is wel alles altijd zo mooi aan te sluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-10-2017 20:09 #972649 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sloper bij brandweer
Dat klopt, originele kabelbomen zijn plug & play.
Echter, ik maak persoonlijk het liefste zoveel mogelijk nieuwe kabelbomen. De originele stekkers zijn op internet nog gewoon te koop, net als de juiste draadkleuren. Het voordeel is dat je dan niet meer met oude spullen zit (want ook elektriciteitsdraad slijt), wat de bedrijfszekerheid ten goede komt. Het nadeel is dat het misschien wat duurder is dan een gebruikte kabelboom. In tijdgebruik maakt het zoveel niet uit in mijn ervaring. De tijd die je anders kwijt bent met demonteren ben je dan bezig met nieuw maken.

Neemt niet weg dat het altijd de moeite waard is zo'n kabelboom mee te nemen. Met een voorbeeld gaat het namaken nog 3x zo snel.
Neem dan ook gelijk de wissermotortjes mee, dat is een kwestie van de bumper er af schroeven, en je haalt ze zo onder de koplampen uit. Bovendien zijn ze best gewild.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2017 14:07 #972669 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sloper bij brandweer

hengel;247326 schreef : Links aan de kachelradiateurbak zat een klein potje waarmee een klep gesloten wordt.

een langwerpig plat zwart kastje met achterop Solex, waar is deze voor?


1= recirculatieklep van de interieurventilatie. Is tegenwoordig standaard bij auto's maar voor de 300 serie was het een optie. Er hoort een vacuum schakelaar in het dashboard bij en wat slangetjes.

2= de module voor fuel cutoff. ik ben verbaasd dat dit op een 4-bak geleverd is. De module heeft een signaalkabel naar de gasklepaanslag / stationair toerental instelschroef op de carburateur, en grijpt in op de 12V voeding van de elektrische afsluiter op de carburateur. Als het gas los gelaten wordt en de motor een toerental boven de X draait (1600?) wordt de elektrische afsluiter uitgeschakeld. Hierdoor kun je bij remmen op de motor aardig wat brandstof besparen.


Wat je bij 300 series die voor de sloop gaan altijd moet demonteren zijn de RENIX ontstekingsmodules. Deze hebben een curve specifiek voor het motortype. Ook de carburateur kan interessant zijn om te bewaren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2017 14:19 #972670 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sloper bij brandweer

Wouter;247363 schreef : 2= de module voor fuel cutoff. ik ben verbaasd dat dit op een 4-bak geleverd is.


Wij hebben ook een 340 met 4-bak gehad mét fuel cutoff

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets