Trillen na vervangen v-snaren 360

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2019 18:59 #635070 door V300 register
Trillen na vervangen v-snaren 360 is gemaakt door V300 register
Had al een poosje last van een piepende v-snaar. Na ze gespannen te hebben is het een tijdje goed gegaan, maar nu na een paar weken bleven ze piepen.
Niet echt zo'n gierende toon, maar meer een 'fjiet-fiet-fjiet' geluid wanneer ie stationair loopt.

Dus twee nieuwe snaren besteld. De originele maat is niet meer leverbaar (9,5 x 918 mm), dus een paar Bosch 10 x 920 riemen gekocht.



Vanmiddag even omgewisseld, wat zo gepiept was. Maar nu... trillen.
Mijn blok, en wanneer ik rijd ook de auto, trillen behoorlijk op bepaalde toerentallen. Het is zelfs hoorbaar als een lage toon.

Hoe zou dit komen? Nieuwigheid van de snaren? Ze zijn ovaal wanneer je ze uit de verpakking haalt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2019 19:47 #980662 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
Heb je de fan eraf gehad? Zitten de boutjes van de poelie goed vast en zit de poelie
goed gecentreerd? Wel een mooie witte fan, lijkt wel nieuw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2019 19:53 #980663 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
Ik heb er geen poelies af hoeven halen en kreeg de snaren ook gemakkelijk om de fan heen ;)

Er is iets in onbalans, dat moet wel. Ik ga zo nog even naar kijken, met een goede zaklamp.

Hoop niet dat het iets in de dynamo is, lager e.d., maar dat lijkt me ook sterk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2019 21:21 #980664 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
Past het wel helemaal lekker?
Zie ik het goed dat de 2 riemen parallel aan elkaar precies over dezelfde poullies lopen? Zo ja, dan lijken ze niet goed op spanning te staan. Die aan de kant van de fan lijkt hoger op de poullies te liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2019 21:39 #980665 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen na vervangen v-snaren 360

General Custom;253157 schreef : Past het wel helemaal lekker?
Zie ik het goed dat de 2 riemen parallel aan elkaar precies over dezelfde poullies lopen? Zo ja, dan lijken ze niet goed op spanning te staan. Die aan de kant van de fan lijkt hoger op de poullies te liggen.


Even zien. De foto heb ik gemaakt toen ik de snaren nog niet gespannen had. Was even een foto via WhatsApp naar een vriend.

Ben er net nog even mee bezig geweest. Wanneer ik de borgschroef/bout los draai en de spanning ietsje losser zet met de stelbout valt het mij op dat wanneer ik aan één snaar trek of duw en dan loslaat, de andere snaar juist strakker komt te staan en ook zo blijft staan. Ik neem aan dat ik dan de dynamo ietsje 'scheef' zet.

Heb er ook even ondergelegen en gekeken of de dynamo wel vast zit, en dat zit ie. Rubbers lijken me ook in orde.

Meest logische lijkt me dus dat de poelie van de dynamo uit balans is. Maar hoe stel je die. Hij kan heen en weer bewegen om 'm te spannen, maar daarmee breng je de poelie toch niet uit balans?

Vreemd...


ware grootte c1.staticflickr.com/5/4872/46968255682_ec2041f4c6_o.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2019 22:02 #980666 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
Probeer het eens met 1 snaar en zonder snaren.
De nieuwe riemen zijn breder en komen daarmee iets hoger te liggen. Zijn de randen van de poelies onbeschadigd? Heb je de waterpomppoelie los gehad? Controleer goed of er geen speling op de as van de waterpomp zit. Als het een oude pomp is en je de snaren extra opspant, kan het zijn dat door de hogere belasting de waterpomp het loodje legt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2019 22:19 #980667 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
Goeie tips!

Ik ga er morgenmiddag weer mee bezig. Houd jullie op de hoogte ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08-02-2019 17:30 #980668 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Trillen na vervangen v-snaren 360

Louis;253158 schreef :
Meest logische lijkt me dus dat de poelie van de dynamo uit balans is. Maar hoe stel je die. Hij kan heen en weer bewegen om 'm te spannen, maar daarmee breng je de poelie toch niet uit balans?


die kan je niet stellen en uit balans kan je hem niet krijgen. Je problemen zijn begonnen nadat je de nieuwe V-snaren heb gemonteerd, als je de oude nog heb doe die dan weer erop en zie wat er dan gebeurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2019 00:39 #980669 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Trillen na vervangen v-snaren 360

2 Fast 4 U;253161 schreef : die kan je niet stellen en uit balans kan je hem niet krijgen. Je problemen zijn begonnen nadat je de nieuwe V-snaren heb gemonteerd, als je de oude nog heb doe die dan weer erop en zie wat er dan gebeurt.



Daar dacht ik idd ook aan. Of heel effe zonder snaren laten draaien. 9,5 is gewoon goed verkrijgbaar hoor (mocht het daar aan liggen). Niet op type auto zoeken maar op maat/type V-snaar. Bij autodoc ooit nieuw stuurhuis besteld, ze kwamen er na een paar maanden achter dat ze hem toch niet konden leveren. :S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2019 08:42 #980670 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
het lijkt alsof een snaar langer is dan de ander. welke 'omlooptijd' wint? misschien wel om-en-om en daar krijg je trillingen van.

je hebt ook maar 1 snaar nodig. die pullies zijn dubbel of zelfs driedubbel uitgevoerd zodat je door kan naar een aircopomp of stuurbekrachtigingspomp met (semi) individuele snaren in plaats van 1 lange zoals dat tegenwoordig is met de multiriem.
In ieder geval geen 2 snaren voor 1 functie! Daarnaast drijf je alleen maar een waterpomp en visco-fan aan, geen multi-kilowatt aircopomp ofzo.

voorbeeld van een 940 en mijn ex 740.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets