Trillen na vervangen v-snaren 360

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-02-2019 13:20 #980671 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
Die redundancy op de waterpomp en dynamo vind ik toch wel fijn. De huidige multiriemen
zijn veel platter en breder. Dat is beter tegen scheurinitiatie. Misschien toch met één
V-snaar gaan rijden en de andere als reserve in de kofferbak? Als die ene riem knapt
wordt je daar hoorbaar van op de hoogte gesteld, zodat je op tijd kunt stoppen en het
reserve-exemplaar erop kunt leggen. Op voorwaarde dat je daartoe in staat bent en het
juiste gereedschap aan boord hebt natuurlijk. Desondanks zou ik graag willen weten wat
nu de werkelijke oorzaak van deze onbalans is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2019 14:55 #980672 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
redundancy ja, maar alleen als beide riemen exact even lang zijn.


anders slijten ze beiden sneller (tot een van de twee wint en de ander vooral slipt) en krijg je dit soort effecten.
Een riem naar de waterpomp en een naar de dynamo. Of een langere langs allebei. Of twee maar allebei exact even lang.
de manual zegt echter wel dat er twee dezelfde riemen gebruikt worden. dat verbaast me gezien de lage tolerantie op lengte die dan nodig is.



en op deze foto

is de buitenste zichtbaar langer. of, het lijkt zo.



Iets anders: een hoorbare toon kan duiden op te strakke riemen.

Je moet ze met duim en wijsvinger een kwartslag kunnen draaien 'om hun as' heb ik altijd aangehouden als richtlijn.
In het boekje staat dat je de riem op het lange stuk 5 tot 10 mm moet kunnen 'induwen'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
09-02-2019 16:04 #980673 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Trillen na vervangen v-snaren 360

powerflux;253165 schreef : ..........Een riem naar de waterpomp en een naar de dynamo. Of een langere langs allebei. ..............


een aparte v-snaar naar de waterpomp en een aparte naar de dynamo is een goede oplossing maar mij lijkt een grotere v-snaar die naar beiden gaat beter.

Een tip gebruik je maar een v-snaar leg deze op de poelies die het kortste bij de motor/dynamo/waterpomp zit

powerflux;253165 schreef : ..........Of twee maar allebei exact even lang.
de manual zegt echter wel dat er twee dezelfde riemen gebruikt worden. dat verbaast me gezien de lage tolerantie op lengte die dan nodig is.


Ik heb dit nog nooit gezien twee v-snaren die de waterpomp en dynamo aandrijven, van wie is eigenlijk die idee gekomen om twee v-snaren te gebruiken om de waterpomp en dynamo aan te drijven, Volvo zelf? :crazy2:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2019 16:43 #980674 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Trillen na vervangen v-snaren 360

2 Fast 4 U;253166 schreef : een aparte v-snaar naar de waterpomp en een aparte naar de dynamo is een goede oplossing maar mij lijkt een grotere v-snaar die naar beiden gaat beter.

Een tip gebruik je maar een v-snaar leg deze op de poelies die het kortste bij de motor/dynamo/waterpomp zit



Ik heb dit nog nooit gezien twee v-snaren die de waterpomp en dynamo aandrijven, van wie is eigenlijk die idee gekomen om twee v-snaren te gebruiken om de waterpomp en dynamo aan te drijven, Volvo zelf? :crazy2:



Plaatje kwam uit de TP van Volvo zelf ja. Maar bijvoorbeeld Contitech verkoopt matched sets van v-snaren zodat de lengte zeker gelijk is. Ik kan niet eenvoudig vinden wat de tolerantie op de lengte is bij Bosch. (ik heb niks tegen Bosch btw)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-02-2019 17:11 #980675 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
Zo, weer even update;

Ben er gistermiddag even mee bezig geweest, tussen de buien door, en heb als eerste de snaren eraf gehaald en de motor even laten lopen zonder snaren. Aangezien de waterpomp en dynamo dan niet draaien kun je het dat wegvinken. Conclusie; het probleem doet zich ook voor zònder snaren.

Het is niet hoorbaar als je erbij staat te kijken, maar wanneer je in de auto gaat zitten en gas geeft voel je heel duidelijk het getril in de stoel en je hoort het dashboard op allerlei plekken trillen. Het voelt alsof het motorblok zonder rubbers op het chassis gemonteerd zit.

Ook wanneer je het contact omdraait en de motor stilvalt, zijn de laatste omwentelingen ook 'vreemd' van klank. Rommelig, weet niet hoe het ik moet omschrijven, alsof er iets los zit. Maar wat…

volvofiel;253159 schreef : Probeer het eens met 1 snaar en zonder snaren.
De nieuwe riemen zijn breder en komen daarmee iets hoger te liggen. Zijn de randen van de poelies onbeschadigd? Heb je de waterpomppoelie los gehad? Controleer goed of er geen speling op de as van de waterpomp zit. Als het een oude pomp is en je de snaren extra opspant, kan het zijn dat door de hogere belasting de waterpomp het loodje legt.

2 Fast 4 U;253166 schreef : Ik heb dit nog nooit gezien twee v-snaren die de waterpomp en dynamo aandrijven, van wie is eigenlijk die idee gekomen om twee v-snaren te gebruiken om de waterpomp en dynamo aan te drijven, Volvo zelf? :crazy2:


Beide snaren zijn exact even lang. Waarom die rechter snaar langer langer lijkt komt door de foto en het feit dat de snaren er nog slap bij hangen. Wanneer ik ze span voel ik geen verschil in spanning in de snaren onderling. Ik ga er ook niet vanuit dat het hier aan ligt.

Nogmaals; ik heb er geen één poelie gedemonteerd en teruggezet. Het zit allemaal nog precies zo als bij de vorige snaren.

Dat er twee snaren over dezelfde poelies lopen weet ik ook niet, maar weet wel dat het zo hoort. Zo staat het in de handleidingen en tevens op de schematische tekeningen.

2 Fast 4 U;253161 schreef : die kan je niet stellen en uit balans kan je hem niet krijgen. Je problemen zijn begonnen nadat je de nieuwe V-snaren heb gemonteerd, als je de oude nog heb doe die dan weer erop en zie wat er dan gebeurt.


Ging er ook al niet vanuit dat het daar aan zou kunnen liggen. Heb aan de dynamo getrokken en gevoeld of ik speling voel in de ophanging o.i.d. Maar nee, deze zit echt keurig vast.

Ik kan dus stellen dat het probleem niet door de snaren komt, want ook zonder snaren is het heel duidelijk hoorbaar.

Heb net twee filmpjes gemaakt (motor draaiende op één snaar) en zal deze op YouTube zetten en ze hier plaatsen. Ik hoop dat het hoorbaar is op het filmpje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-02-2019 17:59 #980676 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
Het filmpje



Meeste wat ik gefilmd heb is mislukt door de harde wind. Alsnog is het lastig hoorbaar.

Op 0:00 tot 0:05 hoor je duidelijk het getril, de resonantie van het dashboard

Vanaf 0:05 hoor je de motor stationair draaien, het geluid wat je dan hoort is sinds vanmiddag heel duidelijk hoorbaar, een rommelend geluid

Bij 0:13 hoor je het ook lichtjes en bij 0:17 is het ook hoorbaar.

Doe een goede koptelefoon op en het is duidelijk hoorbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
09-02-2019 18:13 #980677 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
Ik heb het gehoord er zit iets los, maar waar dat is het probleem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-02-2019 18:47 #980678 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
De riem is 10mm breed i.p.v. 9.5mm, maar slechts 2mm langer.
Jouw nieuwe riemen liggen minder diep in de V-groef van de poelies.
De omlooplengte is dus veel kleiner dan bij een riem van 9.5mm breedte
bij dezelfde lengte. Je kunt dat ook zien aan de spanbout. Je ziet dat aan
het verkleurde gedeelte dat eerst onder het blokje zat. Nu moet je die
spanbout veel verder indraaien. Ik denk dat die overlengte ergens tegenaan tikt.
Volgens mij is dat een M6 bout. Heb je een 10mm kortere M6 bout?
Probeer die dan eens.
Tikken de schoepen van de dynamo niet tegen dat spanblokje?

Een ander punt: tikt je voorpijp niet het subframe aan? Bekend punt bij
uitgezakte motorophangrubbers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-02-2019 19:32 #980679 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
Ik heb even een paar plaatjes geschoten van één van mijn motoren.







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-02-2019 19:43 #980680 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen na vervangen v-snaren 360
Wat me ook opvalt is dat de boutjes waarmee je de fan hebt vastgezet, te lang zijn.
Daar horen kortere boutjes in. Dit lijken meer de boutjes waar de poelie mee op de
waterpomp hoort te zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets