B13 in 340??

Lees meer
08-06-2020 22:15 #635393 door Roderik Schaar
B13 in 340?? is gemaakt door Roderik Schaar
Zag vanavond toevallig dat de Engelstalige Wikipedia melding maakt van een Volvo 340 1300 "tax special" die in Italië, Finland en... België verkocht zou zijn.
Heb net van het resterende lid van de Technische Commissie begrepen dat hij die niet kende, maar als je wat googlet (googelt??) kom je wel onderdelen tegen voor een B13 motor in de 340 (67 pk); waarschijnlijk de 1289 cc die ook in de Daf 55/66 zat.
Misschien dat Robbert Jan Veera hem kent uit België? Iemand anders wellicht??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2020 22:43 #987753 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B13 in 340??
Heb ik wel eerder gehoord, dat de 340 in sommige landen met een 1.3 liter motor leverbaar was.
Volgens mij had je later bij de 440 en 460 ook een 1.6 liter motor voor bepaalde markten,
lang voordat de 1.7 plaats maakte voor de 1.8 en 2.0 en de 1.6 als instapmotor beschikbaar kwam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2020 23:53 #987754 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic B13 in 340??
OK, dank je wel. Was in de jaren '70 en 80 kennelijk een Volvo-gewoonte, ik wist al dat er in de 240 een B17 en B17A zijn geleverd (1784 cc), ook alleen op markten die grotere motoren extra belastten.
Van Italië is het algemeen bekend (denk ik?) dat daar extra belasting werd geheven op motoren boven 2000 cc, zijn vele voorbeelden van kleinere motoren (al of niet met turbo) die speciaal voor Italië werden gemaakt; de originele Maserati Biturbo is zelfs vanuit dat systeem ontwikkeld met een 2 liter (bi)turbo-motor.
Volgens mij was daar ook iets met motoren onder en boven 1300 cc, daarboven mochten ze harder rijden of meer vermogen hebben of zo? De eerste Fiat Uno Turbo had in die tijd om die reden een 1301 cc-motor (SOHC); idem Lancia Beta (DOHC).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-06-2020 14:15 #987757 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B13 in 340??
Ik heb geloof ik wel eens een 340 met 1.3-liter te koop zien staan, waar precies weet ik niet meer. Dat blokje zag er op het eerste oog vrijwel het zelfde uit als een 1.4. Kan wel eens zijn dat dat er eentje was dan. In de Belgische folders ben ik trouwens nooit een 1.3-liter tegengekomen.

Wat ik zeker weet is dat in o.a. Italië het zelfde trucje werd uitgehaald. Daar had je 340 GLT's en 340 GLE's. Erg interessante uitvoeringen want een uitgebreide 360 GLT, maar dan met 1.4 motor wegens het Italiaanse belastingstelsel. Interressant omdat het de enige mogelijkheid is tot GLT/GLE met automaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-06-2020 14:29 #987759 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B13 in 340??
Hadden die Italiaanse GLT/GLE ook mistlampen in de keienvanger? Ook het onderstel
van een GLT (andere veren, dempers en stabilisator aan de veerpoten)?
Zou betekenen dat er een aparte body-variant bestond voor 1.4 met mistlampen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-06-2020 17:36 #987762 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B13 in 340??
Ik heb geen inzicht in het leveringsprogramma van Italië of waar niet al, maar ook de Italiaanse wiki komt niet verder dan een 340 GLE. En zelfs al zou er een GLT zijn, dan kan ik me niet voorstellen dat dat veel verder gaat dan de opties die je zelf op een standaard 340 kunt monteren. Alles in een 360-koets monteren lijkt mij in de logistiek zo'n gedoe voor die paar auto's.

De B13.4E zou o.a. in Finland aangeboden zijn, maar ik vind er weinig meer van terug dan verwijzingen naar dit forum, waaronder een post van Wouter N. Het zou dan inderdaad gaan om een versie met 1289 cc (zoals de B130 in de Daf/V66) maar met de Weber-carburateur van de B14.

Oh, en Italië had inderdaad een raar staffelsysteem met cilinderinhoud en topsnelheid voor de autostrada, vandaar die geintjes met motoren van 1.301 cc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2020 18:31 #987763 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic B13 in 340??
Dat van die 340 GLE klopt, staan er al heel lang ook twee te koop in Italië (zo te zien in geweldige staat).

Wat betreft verwijzingen naar de B13: dat betreft vooral allerlei onderdelen die leverbaar waren of nog zijn, zie inderdaad niet veel meer vermelding van die uitvoering dan de Engelse Wikipedia.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets