× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Sportdemper maken

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-03-2007 23:48 #625609 door V300 register
Sportdemper maken is gemaakt door V300 register
rwdstudent
03-08-2006, 19:26
Je hebt nodig:
-een originele demper
-sportdemper
-lasapparatuur

Van Carlo heb ik een tijd geleden een originele demper gehad (Dank!) omdat ik er ??n zocht waarvan ik iets kon maken. Ik heb de originele demper af geslepen vlak voor de pot. Daarmee behoudt je je de eerste ophangbeugel.

Als sportdemper heb ik gekozen voor een demper van een honda 600 motor. Het is een zogenaamde absorptiedemper. Geen schotten dus. Daarmee is de volledige uitlaatlijn open. De middendemper is namelijk al van het zelfde type.

De diameter van de sportdemper is een stuk groter dan de originele pijp van volvo. Ik heb een stuk (tussen)pijp opgezocht die precies over de volvopijp heen viel, deze heb ik in de sportdemper gezet en vastgelast. Het tussenpijpje heb ik ingezaagd, zodat hij met behulp van een uitlaatklem vastgezet kan worden aan de originele volvopijp.

Het enige probleem dat je dan nog hebt is de ophangbeugel op het eind. Mijn sportdemper is van alluminium waardoor je er niet aan kon lassen. Ik heb zelf een beugel gemaakt van ijzer en die om de sportdemper heen gemaakt. Aan deze beugel heb ik de originele ophangbeugel vastgelast.

Het geluid is nauwlijks harder geworden. Het geluid klinkt echter wel een stuk zwaarder. Als ik een constante snelheid rij, dan merk je helemaal niks van de sportdemper! Je hoort voornamelijk het geluid bij volgas optrekken, en bij het afremmen op de motor. Precies wat ik wou!
Maurits340
02-10-2006, 22:30

Hahaha dat ziet er wel leuk uit.. Geluid zal ook wel tof zijn! Ik heb gewoon een standaard bosal uitlaat eronder hangen, maar toch klinkt ie wel vet.. TOen ik mijn 340 kocht klonk ie gewoon, saai...
Maar naar een tijdje trappen (dat ding was met fluwelen handschoentjes behandeld volgens mij) klonk ie veel vetter.. Hij gromt nu een beetje.. VOlgens m'n buurman, die is monteur, heb ik een deel van de uitlaatvoering eruit gereden.. Maar leuk, ook niet zo'n chromen geval gelukkig want dat ziet er niet uit onder een 340...

john300
02-10-2006, 22:38

Leuk gedaan Frits, enne... leuk he zo'n beschaafd en toch sporty soundje:)

sien
03-10-2006, 07:22

Echt mooi Frits dat jij van veel dingen zo'n mooie garagescene maakt !! Daar moeten we er nog veeeel meer van hebben...

rwdstudent
03-10-2006, 17:20

Ik rij er nu twee maanden mee rond, hij zit er nog steeds onder.

Als ik een berg tijd zou hebben zou ik niet anders doen verhaaltjes en foto's van projecten/ aanpassingen en verbeteringen. Alleen heb ik te weinig tijd helaas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets