× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Plaatsen van open luchtfilter op 360 injectie

Lees meer
21-06-2007 00:30 #626141 door Doeke Dobma (GAST)
Plaatsen van open luchtfilter op 360 injectie is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Zoals elders op het forum te vinden is; ik heb via marktplaats een K&N open luchtfilter gekocht. Daarbij heb ik bij de autoshop K&N filter reiniger gekocht, omdat je van een 2e handsje mag verwachten dat ie wel vuil is. Vandaag heb ik het filter gereinigd en (enigzins) fatsoenlijk in de motorruimte geplaatst, direct op de luchtmassa meter. Hieronder een kort foto verslag van het reinigen van het filter en het plaatsen ervan.

Als eerste: filter lichtjes uitkloppen. Daarna: filter inspuiten met reiniger. Even wachten.


Na 10 minuten wachten, filter door een bakje gevuld met reiniger laten rollen, zodat veel vuil er al uit gaat. De binnenzijde van het filter mag beslist niet vochtig worden. 20 minuutjes laten inwerken.


Na het inwerken lekker uitspoelen met water, ook dan komt er nog veel vuil uit (bij mij in ieder geval:D). Na uitspoelen water uitkloppen en op natuurlijke wijze laten drogen. Ook bij het uitspoelen mag er geen water aan de binnenzijde van het filter komen. Dit is alleen bijna niet te voorkomen als je er stromend water over laat gaan. Er lekte minimaal water door.


Na het drogen(de binnenzijde nog even met een stukje keukenrol gedroogd, je wilt geen vocht in je LMM):nono: kan het (schone) filter ingespoten worden met de K&N filterolie. Dit is rood van kleur, zodat je goed ziet of je niets overslaat.



Het inbouwen: Zie hier de foto van het originele systeem. Luchtmassa meter zit naast de accu, loopt via een buis langs de bovenzijde van de radiateur naar het grote luchtfilterhuis, rechts voorin(gezien vanuit zitplaats). Het filterhuis en de buis zijn vrij makkelijk te verwijderen, hier heb je eigenlijk niet eens een schroevendraaier voor nodig, alleen daar waar de buis aan de LMM geklemd zit.



Na het verwijderen van het huidige filterhuis + buis, heb ik ook de accu verwijderd. Zo heb je een stuk meer ruimte. Aangezien de LMM zover naar voren en schuin naar boven geplaatst is, kan er niet direct een open luchtfilter op. Tenzij je met bochtjes gaat werken, dan nog is het krap.
De LMM zit op een stalen steun. Deze steun is ca. 25cm hoog en de LMM zit helemaal bovenin gemonteerd. Ik heb de LMM losgehaald en het open luchtfilter er even opgeschoven. Zo kun je zien waar de LMM het beste kan komen. Op de steun voor de LMM zit meer naar onderen een stalen plaatje, met reeds een gaatje erin. Dat gat heb ik groter gevijld, zodat de LMM daarop gemonteerd kan worden. Dus op de originele steun, maar een stuk lager en onder een andere hoek. Het nadeel is dat de LMM met 3 bouten vastzit, en er maar 1 gat zit. De 2e kan erbij geboord worden, voor de 3e moet je een extra plaatje plaatsen. Omwille van tijdsdruk heb ik de LMM nu met 1 bout vastgezet, maar dit wil ik binnen een paar dagen veranderen naar 2 bouten. Ik ben bang dat er teveel druk op de ene bout komt te staan.
Mijn open luchtfilter paste zo direct op de LMM, maar klemde nog tegen de steun van de LMM aan. Hier heb ik een klein stukje uit kunnen slijpen, nu zit ie mooi. Heleboel weer terug gemonteerd, starten en scheuren maar:D

.

.


De werking van het open luchtfilter en het wel of niet gebruiken ervan wil ik niet in dit topic bediscussieren, dat doen we elders wel. Ik kan alleen zeggen dat het veel scheelt met het originele filter. Hij pakt in de lage toeren veel beter op en is veel rapper weg. Echt een 'GTI-killer accessoire':D

Wat ik er nog aan ga doen(binnenkort)
- LMM met 2e bout vastzetten, zit vast steviger. De 3e bout laat ik even zitten, eerst zien hoe dit bevalt.
- Hitteschildje plaatsen, tussen filter en motorblok/ventilator. Bij stationair staat ie nu in de volle warme luchtstroom van de ventilator, dat is beslist niet wenselijk. (warme lucht = minder zuurstof = mindere verbranding = minder snel, hoger verbruik)
- Mogelijkheden bekijken voor toevoer koude lucht. Het open filter zit nu al half voor de linker luchtinlaat, maar ik wil met een buisconstructie ook nog koude lucht vanaf de rechtse luchtinlaat halen.

Uiteraard hou ik jullie dmv dit topic op de hoogte van mijn vorderingen.

Groet,

Doeke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-06-2007 00:38 #673117 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plaatsen van open luchtfilter op 360 injectie
hij "klinkt" sneller door de grom die je hoort vanaf lage toeren bij het intrappen van het pedaal.

echte vermogenswinst in meetbare PK's op de rollenbank hoef je niet te verwachten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2007 08:46 #673118 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Plaatsen van open luchtfilter op 360 injectie
Ik verwacht ook niet dat ie meer vermogen heeft. Grommen doet ie ook niet, je hoort niet dat er een ander filter inzit, tenzij je in ??n keer gewoon het pedaal diep intrapt, iets wat je bij 'normaal' rijden niet zo snel doet.
Ik vind echter wel dat ie vooral bij lage snelheden, makkelijker oppakt. Het is geen drastisch verschil, maar ik merk het echt wel. Misschien dat het koppel iets hoger ligt? Of het theoretisch allemaal wel of niet kan; dat interesseert me niet zoveel. Ik merk wel verschil, dus het open luchtfilter blijft.
Andere geinteresseerden moeten het gewoon eens proberen; niet geschoten is altijd mis. Ik heb het ook maar geprobeerd en dus geen duur nieuw K&N filter gekocht, want voor mij was het ook maar een test. Die toevallig wel positief uitpakte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-06-2007 08:58 #673119 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plaatsen van open luchtfilter op 360 injectie
@ Doeke: merk je ook verschil in schakelen met verse olie in de versnellinsgbak?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2007 16:16 #673127 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Plaatsen van open luchtfilter op 360 injectie
Jouke,

Hij schakelt iets lichter. Hij schakelde al redelijk licht(vergeleken met mijn ex-340) maar nu schakelt ie met name in de 1e en 2e versnelling iets lichter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-06-2007 12:33 #673192 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plaatsen van open luchtfilter op 360 injectie
Ik kan mij herinneren dat er in 2005 2 opties waren om het filter te plaatsen.
Ik had toen geen zin om het zo te doen en met mijn apart buizenverhaal kwam ik er op mijn manier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2007 22:38 #676532 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Plaatsen van open luchtfilter op 360 injectie
Zo heb ik een powerfilter gemonteerd. Slang en filter gehaald bij biesheuvel autosport in nieuwendijk.

Zo heb je niet het probleem van de warme lucht van de ventilator. Zuigt nog genoeg lucht aan ook zo. Bij moest die wel zo want onder zit de stuurbekrachtigingspomp.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2007 14:06 #676595 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Plaatsen van open luchtfilter op 360 injectie
Dat kan inderdaad ook ja. Het filter wat ik heb bemachtigd was daar iets te groot voor. Persoonlijk vind ik het zo 'krap' ook niet erg mooi. Dat ie half naar beneden steekt zoals nu het geval is bij mij, vind ik ook niet echt super, maar hij zuigt nu met gemak koude lucht aan en heeft de ruimte.
Het hitteschildje heb ik inmiddels op maat gemaakt en hoop ik morgen of vrijdag te kunnen monteren, dan meer foto's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2007 22:26 #679052 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Plaatsen van open luchtfilter op 360 injectie
Nog steeds geen foto's;)

Inmiddels heb ik het hitteschildje weer verwijderd. Heb er dacht ik niet eens een foto van gemaakt, stom... Het was een rechthoekige aluminium plaat, aan de ene kant gemonteerd aan de afdekkap van de radiateur en aan de andere kant gemonteerd aan de linker motorsteun. Dit hielp zeker tegen de warme lucht.

Met deze 'constructie' ben ik ook mijn vakantie naar Zweden door gegaan. Dit beviel, in de zin dat er geen problemen waren. Maar, na 2 dagen rijden & regen viel me op dat er veel vieze waterspetters op het hitteschildje zaten, aan de kant van het filter. Ook zaten er vrij veel dode beestjes en van die kleine blaadje op het filter. Het gaf nog geen nadelig effect, maar echt ideaal was het dus niet. Overigens kwam alle troep binnen door dat grote ronde gat, voor het filter. Je kunt door de grill heen zo het filter zien zitten. Het viel dus eigenlijk ook wel te verwachten.

Dus vandaag de constructie verwijderd. 2 pvc bochten gehaald, een 90' en 45' bocht. Samen met kabeklemmen in de juiste positie gemanouvreerd, na er een klein stukje afgezaagd te hebben. Het lijkt perfect te zitten. De LMM zit gewoon op de steun, zoals het hoort. Doormiddel van 2 bochtjes zi het filter er nu op gemonteerd, draait vanaf LMM naar links en dan schuin naar beneden. Nu zit ie dus tussen koplamp en accu. De accu heb ik meer naar het stuur toe verplaatst, zo is er een stuk meer ruimte voor het filter. Door de andere lokatie zijn er ook andere reflecties van het geluid, hij lijkt nu nog iets vetter te klinken;)
Van de week hopelijk meer foto's...;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2007 08:33 #679073 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Plaatsen van open luchtfilter op 360 injectie
Een stukje horregaas had ook wonderen gedaan denk ik... :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets