× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-02-2009 19:08 #628501 door V300 register
How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109) is gemaakt door V300 register
Het woord 'revisiesetje' in combinatie met 'carburateur' is al meermalen gevallen hier, en begrijpelijkerwijs ziet niet iedereen het zitten om zelf dat monsterlijke gevaarte vol palletjes, schroefjes en klepjes uit elkaar te slopen. Ik behoorde ook tot die categorie mensen, maar in mijn vieze-klauwen-weekje heb ik maar eens de mouwen opgestroopt en het kreng eens uit de auto getrokken. Als ik het kan, kan iedereen het, toch?

Achtergrondinfo: ik heb een Weber 32 DIR 109 op een B14.4E-motor. De types 104, 105 en 110 zijn voor een groot deel gelijk.

Allereerst: de benodigdheden.
- Schroevendraaiers: plat en kruiskop, liefst ook in klein formaat.
- Doppenset
- Sleutels (o.a. sleutel 12)
- Revisieset W250 bij BCCP ( www.bccp.nl )
- Werkplaatshandboek, bij voorkeur Haynes vanwege het duidelijke stappenplan en de mooie plaatjes.

De eerste stap is het uit de auto krijgen van de carburateur. Daartoe moeten eerst wat aanhangsels los, te beginnen met het luchtfilterhuis. Deze stap heb ik verder niet fotografisch toegelicht en wijst zich redelijk vanzelf.

Aan de carburateur zelf hangt een keur van slangen en stekkers, maar we beginnen met het loshalen van de chokekabel (1) en de constructie tussen gaskabel en carb (2).

Bijlage:


De chokekabel eindigt in een zeskantige schroef (foto2), die je los kunt draaien om de kabel eruit te trekken. Iets verder terug zit de kabel met een vergelijkbare bout vastgeklemd; ook deze lossen. Vervolgens kun je de kabel eruit schuiven en ergens achter hangen waar je er geen last van hebt.

Bijlage:


Maak het 'palletje' los (1) waarmee de gaskabel is verbonden aan de carburateur. De rest van het losmaakwerk bestaat uit een tweetal stekkers (o.a. voor de stationairsproeier) en een selectie slangen, onder andere voor brandstoftoevoer en vacuum. De carburateur zelf zit met vier moeren vast aan het spruitstuk (je ziet er twee stuks op foto 1). Die maak je los met sleutel 12. Erg veel ruimte is er niet. Iemand die het gelukt is om dat met een dopje 12 te doen mag zich bij mij melden :) Trek de carb omhoog langs de draadeinden. Je kijkt nu op het gedeelte van het koelsysteem dat zich onledig houdt met het ontwarmen van de carburateur. Ik heb dat even laten zitten waar het zat: het vervangen van de pakkingen aldaar heb ik bewaard tot het moment dat alles weer gemonteerd wordt.

Bijlage:


Voordat we beginnen met slopen, eerst schoonmaken. Ik heb het lang niet zo grondig gedaan als ik bijvoorbeeld Wouter hier op het forum heb zien doen, maar om een indicatie van je poetswerk te geven, kun je de Weber-logo's en teksten aanhouden die op magische wijze onder de prut vandaan komen. Ik heb een oude tandenborstel, wat Muscle (andere schoonmaakmeuk voldoet vast ook) en oude doeken/keukenrol gebruikt.

Bijlage:
Bijlage:


Vervolgens kan het 'ontmantelen' beginnen. Om te demonstreren hoe een mens voor verrassingen kan komen te staan, hier een plaatje van een filtertje dat ik niet kon vervangen omdat het ding dat in de revisieset zat, niet in de DIR 109 past. Terugmonteren dan maar.

Bijlage:


Hoewel de Haynes beschrijft hoe je de Weber tot op de laatste schroef uit elkaar kan halen, beperk ik me tot het losmaken van het vlotterdeksel. Gezien de aard van de werkzaamheden is meer slopen ook niet nodig. Het rottigste werkje is het losmaken van de palletjes aan weerszijden van de chokeklep. De vijf platte schroeven zijn verder geen probleem. Houd er overigens rekening mee dat er nog een restje benzine op de bodem van de vlotterkamer kan liggen. Zorg dus dat je in een goed geventileerde ruimte werkt.

Bijlage:


Voor het laatste deel van de revisie moet de vlotter los. Eventueel kun je het ding nog even checken in een bakje water om te kijken of hij nog doet wat hij moet doen, nl. drijven. In het geval dat dat niet zo is, loopt je auto sowieso voor geen meter, en moet je een vervanger zoeken. Er zit geen vlotter in de revisieset. Losmaken is vrij eenvoudig: de vlotter scharniert op een metalen pennetje dat je zo los kunt duwen, of anders met een tangetje eruit kunt trekken. In volledig gemonteerde toestand zorgt de wand van de vlotterkamer er overigens voor dat het pennetje geen kant op kan.

Bijlage:


Als je de vlotter toch los hebt, vervang dan meteen de pakking. Er zitten er twee verschillende in de revisieset. Welke je nodig hebt wijst zich vanzelf. Links de oude, rechts de nieuwe. Heb je de pakking gemonteerd, dan kun je meteen de vlotterhoogte controleren, ofwel de afstand tussen vlotter en pakking. Die moet 7 mm zijn.

Bijlage:


Laatste fotootje. Als je de vlotter loshaalt, komt er nog een puntig krengetje mee. Dat ding heet de vlotternaald of, volgens meneer Haynes, de 'needle valve'. In de revisiekit zit een nieuwe vlotternaald inclusief houder, die je met een dopje 10 kunt losmaken.

Bijlage:


In elkaar zetten is de omgekeerde volgorde. Gebruik de 'exploded views' in de Haynes of de Olving als je niet meer weet wat je losgehaald hebt ;) Morgen (d.v.) deel twee, want dan gaat de hele bende weer terug de auto in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2009 19:28 #753822 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
niels, klein maar mild puntje,

pas de vlotterdekselpakking aan door zoveel mogelijk van het vlak boven de vlotter weg te snijden, zodat deze bijna een geheel wordt met de afdichting van de ruimte boven de vlotterkamer.

in de revisieset zitten ook nog een o-ringetje voor de stationairsproeier, een nieuw acceleratiemembraampje, een stelletje koperen ringetjes voor de sproeier naast de luchtschroeven. ook eigenlijk iets wat bij deze overhaulin hoort, net als even de sproeiers demonteren en desbetreffende kanalen + emulsiebuizen lekker schoonmaken:) met lucht en een of ander reinigend goedje

wat ik dan zelf als technisch-zeikerd nog mis, is het in elkaar zetten van het vlotterdeksel met behulp van een fatsoenlijk borgmiddel:D loctite 243 + 12Nm of het toevoegen van een veerring + 12Nm.. hoef je de komende 10.000 km je zowieso niet druk te maken over een loslopend vlotterdeksel:D

goed werk verder, duidelijke omschrijving ook:y: zal mij (en evenals wouter:D) niet lukken om zoiets op te stellen zonder een hoop dure woorden te gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-02-2009 20:22 #753837 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Petje af, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2009 22:57 #753901 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Is het niet handig om dat revisiesetje en de site te vermelden in dat ene naslagwerk waar ik naam even niet meer van weet. pienter boekje?????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-02-2009 23:14 #753910 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Geweldig, duidelijke taal.

Wie weet dat ik er aan begin, maar na het ritje van vandaag wacht ik nog even, want dit leek niks met de carburateur te maken te hebben. De irritatie loopt hoog op. Tijd om iemand met verstand uit te nodigen, want ik ga zo niet meer verder rijden met deze auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2009 13:37 #753969 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Aargh! Ik wil het membraampje van de acceleratiepomp vervangen, haal die pomp los, en net als ik het oude membraampje eraf trek, plopt bij de carburateur het veertje eruit. En, o toeval, het ding is op een onmogelijke plaats terecht gekomen want NERGENS te vinden. Nu ben ik zo'n Ikea-mens om dan maar te improviseren (i.e. het veertje niet terug te monteren) maar dan valt er weinig gas te geven, want hij slaat onherroepelijk af. Is dat veertje los te verkrijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2009 17:47 #754012 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Even goed rond kijken... Conrad heeft veren... Maar hij zal toch wel ergens liggen? In mijn motorsteun verdwijnt nog wel eens iets...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2009 18:20 #754015 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Ja, hij zal best ergens liggen, maar normaal kukelen dat soort dingen altijd op de motorafdekplaat of direct op straat... en niet onder een spruitstuk of waar het onding ook mag liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2009 18:32 #754016 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
ja ik vrees dat die veer zich nu in het holletje tussen in en uitlaatspruitstuk bevindt, volgens mij is verenstaal niet magnetisch wat spreekwoordelijk betekend dat je de l*l bent.

de pakking is nog zacht, dus eventueel kun je iig de carb verwijderen en dan vanaf de zijkant kijken of je er bij kan komen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2009 18:39 #754018 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Men nemen een lamp, een dosis geduld en een schilderskwastje/penceel. Daar kun je vrijwel overal bij. Met een beetje geluk hoor je iets vallen of haakt ie aan de haren van de kwast. Eventueel kun je kwast kleverig maken met een oplossing van zetmeel.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets