× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Distributieriem vervangen 2-liter

Lees meer
14-03-2010 08:44 #630032 door Laurens Post
How-to: Distributieriem vervangen 2-liter is gemaakt door Laurens Post
Voor de B200-versie

Gereedschap
- sleutel 10(of ratel)
- sleutel 13(of ratel)
- waterpomptang
- kruiskopschroevendraaier
- Timentool
- Dop 24
- imbus 3
- sleutel 17

1. Verwijder allereerst de aanzuigbuis van het luchtfilter en het luchtfilterhuis. Voor auto's op gas loopt daar de slang van de warme lucht aanvoer
2. Verwijder de fan met viscokoppeling deze zit vast met 4 boutjes met sleutel 10. Je moet hem tegen houden met sleutel 20 over de visco-koppeling
3. Haal de plastic kap om de fan los, 5 boutjes sleutel 10(2 links, 2 rechts en 1 onder). En verwijder deze samen met de fan naar beneden toe. Let op fan recht wegzetten, dus niet neerleggen.
4. Ontspan de dynamo, 1 bout sleutel 13 losdraaien. Dan de spanner losdraaien met sleutel 10, deze kan ontbreken of kapot zijn.
5. Verwijder de 2 v-snaren
6. Verwijder de poelie van de waterpomp. Met een waterpomptang hem tegen houden en met sleutel 10 vier boutjes loshalen.
7. Verwijder de bovenste tandriemkap, 3 bouten sleutel 10 en 1 kruiskopschroef.
8. Verwijder de poelie van de krukas. Hiervoor kun je de timentool gebruiken om de krukas tegen te houden. Het is 1 bout die je met dop 24 los kunt krijgen.
9. Verwijder de onderste tandriemkap, deze zit vast met 2 boutjes sleutel 10.
10. Zet de merktekens gelijk, nokkenas staat een stip op het tandwiel gelijk met de streep(bovenin). Hulpas stip gelijk met de streep(rechterkant van tandwiel).
10. Draai de riem heel licht verder en dat je ziet dat de spanner in elkaar wordt gedrukt. Kijk of je een inbus 3 er in kunt steken.
11. Verwijder de riem.
12. Verwijder de spanner met rol, sleutel 17. Rol altijd mee vervangen. Imbus 3 eruit halen, let op dat hij niet los knalt. Monteer de nieuwe rol met imbus 3. Een beetje goed in elkaar drukken. En zet deze er daarna weer op
13. Monteer de nieuwe riem, let op dat de tekst naar voren staat. Let op de onderste dubbele merkteken staat iets links op het krukastandwiel. de andere twee merktekens op de riem moeten gelijk staan met de stippen op de nokkenastandwiel en hulpastandwiel. Leg de riem ook als laatste op de nokkenastandwiel.
14. Haal imbus 3 eruit bij de spanner en zet de spanner vast.
15. Monteer de onderste tandriemkap
16. Monteer de onderste poelie, aanhaalmoment is 165Nm. wel doen.
17. Monteer de bovenste tandriemkap
18. Monteer de waterpomppoelie
19. Monteer de v-snaren. Span deze met de dynamo. Werkt de spanner niet meer dan met bandenlepel de dynamo naar buiten drukken
20. Monteer de plastic kap en fan, tegelijk los er in voeren
21. Monteer de luchtfilterbuis en luchtfilterhuis.

Foto's moeten nog erbij gemaakt worden.
@admins mag aangepast worden als het niet duidelijk genoeg is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2010 11:23 #821012 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Distributieriem vervangen 2-liter
punt 13;

- de dubbele streep op de riem is voor de markering op de krukaspoelie
- de grootste afstand tussen de dubbele streep en een enkele streep moet op het stuk krukas-spanrol-nokkenas

begin met de dubbele streep op het merkteken op de krukaspoelie te leggen, dit is de bovenkant van de poelie dus als de riem strak staat kun je NIET meer zien of deze goed overlappen.

vanuit het merkteken de riem tegen de klok in strak op de krukaspoelie drukken en op zijn plaats houden met 1 vinger.

De riem naar het hulpas tandwiel leiden en daar op leggen zodat het enkele streepje overeenkomt met de stip op het wiel. Eventueel het wiel iets bij draaien zodat de riem mooi strak komt te liggen.

Blijf hem vasthouden bij de krukaspoelie!

dan het gedeelte tussen hulpas en nokkenas strekken en ook daar op de poelie leggen. check weer of de markering overeenkomt, zonee de nokkenas met sleutel .. iets verdraaien

dan als laatste de riem over de spanrol leggen, en de blokkeerpen uit de spanrol trekken.



heel belangrijk tussen punt 14 en 15 is nog om de motor minimaal 2 omwentelingen te laten maken zodat je 100% zeker weet dat er niets vast loopt. Dan alles afmonteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2010 20:03 #821100 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic How-to: Distributieriem vervangen 2-liter
Wat mij betreft mogen deze twee erbij, hebben mij heel goed geholpen als voorbereiding voor een riemwissel!

Deel 1

Deel 2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2010 20:14 #821103 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Distributieriem vervangen 2-liter
check de link in post nummer 3 van dit topic:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=22

is dat niet wat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2010 20:19 #821107 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic How-to: Distributieriem vervangen 2-liter
Wat er m.i. nog wel even bij gezegd moet worden: ca 1000 km na de wissel even de moer van de spanrol lossen en weer vastzetten om de spanning van de riem te garanderen.

In de afdekkap van de riem zit een rubber dopje dat je eruit kunt nemen => steekt U hier een rateltje in en voila. Pas bij terugplaatsen van het dopje wel op dat je hem IN het gat duwt en niet er doorheen... (zorgt voor heel wat extra werk :humor: ).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2010 20:32 #821109 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Distributieriem vervangen 2-liter
Waarom opnieuw spannen? Dat lees ik niet in de vraagbaak en Haynes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2010 20:33 #821110 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Distributieriem vervangen 2-liter
Die discussie hebben we al eens vaker gehad op het forum. Volvo schrijft inderdaad opnieuw spannen voor na 5000km. Haynes zegt hier niets over.
Ik denk niet dat het echt nodig is, meer een veiligheidje dat Volvo ingebouwd heeft om tenminste te kunnen zeggen: Ja, maar u had hem opnieuw moeten spannen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2010 20:38 #821111 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Distributieriem vervangen 2-liter
een nieuwe riem zal altijd wat gaan rommelen tijdens de eerste ingebruiksname, als het een vaste spanrol is zonder veer oid kan ik me idd goed voorstellen dat na X aantal kmers de spanrol nagespannen dient te worden

over de Haynes; het is een geweldig boek maar gebruik dit niet als d? multihandleiding waar alle juiste info in staat, er staat namelijk her en der ook kant en klare lariekoek tussen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2010 23:43 #821130 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic How-to: Distributieriem vervangen 2-liter
Spanveer is meestal het beste systeem, maar bij daarbij moet je wel attent zijn bij de druk van de spanveer en een goede bevestiging. Natuurlijk de meelooprol altijd vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2010 13:07 #821180 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic How-to: Distributieriem vervangen 2-liter

Lucluc;137560 schreef : Waarom opnieuw spannen? Dat lees ik niet in de vraagbaak en Haynes.


Ik wel.

Dealer raadde het ook aan trouwens. En dan doe ik 't ook :)
Het is een klusje van 5 minuten uit de categorie "baat het niet dan schaadt het niet".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets