× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Reparatie draad van luchtfilterbevestiging (340's met Weber carburateur)

Lees meer
19-10-2011 14:56 #631518 door Wouter Borsje
Bij de 340's met het zogenaamde 'pannenkoek' luchtfilter i.c.m een Weber carburateur wil het nog wel eens gebeuren dat na verloop van tijd het draad in de het vlotterdeksel defect raakt.

Doordat het luchtfilter relatief gezien nogal zwaar en groot is belast het de enigzins krap bemeten (M5) draadeinden en bijbehorend draad in de carburateur nogal.

De oplossing ligt er dan in deze draad 'op te tappen' naar een grotere maat, namelijk M6.

Bijkomend voordeel is dat nog dat naast een degelijker bevestiging van het luchtfilterhuis voor demontage van het luchtfilter alleen nog dop/ring/steeksleutel 10 nodig is.

Benodigdheden voor deze werkzaamheden:

- Ring/steeksleutel/dop 10
- Bankschroef
- Ring/steeksleutel/dop 8
- Blinde machine tap M6 (zie onderstaande foto's ter verduidelijking), deze kun je o.a Hier verkrijgen.
- (Accu) boormachine met (traploos) regelbaar toerental
- 2 boterhamzakjes en (postbode) elastieken
- Loctite 243
- Draadeind M6
- Tap/snijolie
- Ijzerzaag
- 5 gewone moertjes M6
- Borgmoer(en) M6

De blinde machine tap:





STAP 1: luchtfilter verwijderen.

Verwijder het luchtfilter, het deksel is te verwijderen door de clips rondom het deksel los te maken en de schroef boven op het deksel met sleutel/dop 10.

Verwijder aan de onderzijde van het luchtfilter de (indien aanwezig) slangen van puls-air, EMVK retour, carter ontluchting en niet te vergeten de voorverwarmingsslang:



Verwijder vervolgens de drie moeren waarmee het luchtfilterhuis aan de carburateur is bevestigd met een dopje 8:



Let hierbij goed op dat de moertjes niet in de carburateur terechtkomen, bediening van de gasklep(pen) kan er voor zorgen dat deze in het inlaatspruitstuk vallen!!!

Als alles afgekoppeld en losgeschroefd is kan het luchtfilterhuis verwijderd worden.


STAP 2: het draadeind verwijderen.

Soms komt het draadeind er al bijna spontaan uit, of als er nog net genoeg 'vlees' op het draad zit d.m.v het uitdraaien aan de borgmoer.
Mocht dit niet gaan dan kun je het proberen door twee moertjes op het draadeind te draaien en deze daarna stevig tegen elkaar in te draaien om vervolgens aan de onderste moer het draadeind er uit te draaien.

Een derde optie kan die van het een sleuf in de kopse kant van het draadeind maken zijn d.m.v een dremel o.i.d, om vervolgens met een platte schroevendraaier het tapeind te verwijderen.


In het geval van mijn 340 ging het om onderstaand bevestigings punt (draadeind is er al uit gehaald):



Welke er van binnen als volgt uitzag:



En het draadeind zoals van origine aanwezig is:



Stap 3: het afdekken van de carburateur zijkant en de venturi's.

Ik heb er voor gekozen dit te doen met een tweetal boterhamzakjes en postbode elastieken om deze op hun plaats te houden zoals te zien op onderstaande foto:





Stap 3: het tappen van nieuw draad in de maat M6.

Gebruik hiervoor een (accu) boormachine welke traploos regelbaar is zodat je langzaam het nieuwe draad er in kunt draaien en zet hier de blinde machine tap in, voeg vervolgens een paar druppels tap olie toe aan het tappend gedeelte van de boor zoals te zien is op onderstaande foto:



Zet de boor nu kaarsrecht op het te tappen gat, hiervoor heb ik een heel kleine waterpas gebruikt welke ik tegen het boortje heb aangezet om de juiste positie te bepalen, wellicht kun je ook gebruik maken van een loodlijntje op een plankje van dak tot motorkap rand (wel maatregelen tegen lakbeschadigingen nemen dan natuurlijk)

Laat de boor nu langzaam draaien waarbij het gat opgetapt word naar de nieuwe maat en de spaanders er aan de bovenzijde van het gat uitkomen.
Hierna in omgekeerde volgorde de boor heel langzaam terug laten draaien en met beleid de boor terug halen.

Haal alles spaanders zo veel mogelijk zorgvuldig weg, het resultaat na het tappen is als volgt:



Stap 4: op maat maken van het draadeind.

Het draadeind kun je op maat maken m.b.v een bankschroef, omwikkel het draadeind met een stuk doek om beschadigingen te voorkomen en klem het vervolgens in de bankschroef, op de plaats waar je het draadeind wil gaan afzagen kun je een tweetal moertjes tegen elkaar in draaien zodat je hierlangs kunt zagen en vervolgens de moertjes er weer afdraait waardoor een eventuele braam er ook meteen vanaf loopt, hierna kun je de kopse kant van het draad eventueel wat opschuren om braampjes te verwijderen.

De lengte van het originele draadeind is 43 mm.

Stap 5: monteren van het nieuwe draadeind.

Leg een paar druppels Loctite 243 op het afgezaagde stukje draadeind en eventueel ook nog een paar op het bevestigings gat:



Draai nu het draadeind er met hand in, daarna ziet het ??n en ander er als volgt uit:





Stap 6: hermontage luchtfilter.

Verwijder eerst de boterhamzakjes weer voorzichtig waarbij je er voor zorgt eventuele spaander deeltjes in de zakjes op te vangen, daarna de luchtfilterpakking weer op zijn plek aanbrengen (het kan zijn dat je het gaatje waar het nieuwe draadeind doorheen gaat iets ruimer moet maken)

Monteer vervolgens weer het luchtfilter huis, waarbij je op het M6 draadeind nu gebruik maakt van een M6 borgmoer (dop/sleutel 10)

Als je hermonteerd d.m.v een dop doe dit dan met een schroevendraaierhandvat waar een dop op kan of anders een heel kleine ratel (3/4) omdat TE vast draaien van het borgmoertje zo gebeurt is.




En monteer vervolgens het deksel weer:



Let er op dat de pijlen op het deksel en het luchtfilterhuis tegenover elkaar staan!!!

Zet vervolgens het deksel weer vast met de clips en controleer of alle slangen aan de onderzijde van het filter en de voorverwarmingsslang weer gemonteerd zijn.

Als alles goed gegaan is zal het draad nu niet snel weer kapot gaan, ik heb de overige twee originele draadeinden ongemoeid gelaten omdat deze nog goed zijn, onder het motto: "if it ain't broken, don't fix it"

Vragen, suggesties en opmerkingen zijn natuurlijk welkom!













Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-10-2011 15:03 #889831 door V300 register
Weer een zeer nette en begrijpelijke how-to. Dank Wouter! edit: sticky = done.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2011 15:05 #889834 door Wouter Borsje
Dank je Steven, komt er nog een vraag in me op ineens; wil jij deze how-to sticky maken?

EDIT: Dank je!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets