× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Voorschermen verwijderen

Lees meer
01-09-2013 15:25 #632857 door Wouter Borsje
How-to: Voorschermen verwijderen is gemaakt door Wouter Borsje
Sommige clubleden hebben hun voorschermen al eens verwijderd om diverse redenen, en daar zoals in een recent geval als die van Bart M ook enige uitleg bij gegeven.

Juist die uitleg was voor mij de aanleiding om er zelf ook aan te beginnen om de voorschermen van een verse laag Tectyl ML te kunnen voorzien.

Met onderstaande tekst en wat foto's hoop ik dat anderen ook (makkelijker) deze stap zullen maken als er om wat voor reden dan ook aanleiding is om de voorschermen te verwijderen.

Op de leeftijd waar de gemiddelde V300 zich bevind kan een nieuwe tectyleer beurt sowieso geen kwaad natuurlijk :)

Benodigdheden:

- ratel met verlengstuk (1/4 inch is wat ik heb gebruikt)
- dopjes 10 en 13
- Stanleymes
- Inbussetje
- platte grote schroevendraaier om eventuele kit/verf resten van schroefjes te verwijderen


Waar zullen we eens beginnen...ah ja laten we de bumper er eerst maar eens afhalen.

Bij een vario de roostertjes en bij een handgeschakelde auto de afdekplaatjes eruit halen, en daarna de vier bouten verwijderen met dopje 13.






Aan beidde zijden de knipperlichtjes verwijderen, eerst het klemmetje indrukken, eruit halen en dan het lampje uit de behuizing verwijderen:







Dan kan de bumper eraf, recht naar je toe helan totdat de bumper aan beidde kanten van de geleiders afkomt:



Vervolgens neme men de juiste maat inbussleutel en draai je de twee boutjes van de deurvanger los, dit is nodig om bij het losschroeven van het voorscherm bij de schroefjes op de rand met de A-stijl te komen:





Hier zie je meest lastig te bereiken schroef zitten, met een dun verlengstuk en dopje 10 kun je deze verwijderen, net als de twee schroefjes hier boven en onder van:





Door de deur net ver genoeg te openen lukt het hier bij te komen en met wat beleid kun je het schroefje met dopje+verlengstuk beneden aan de deur weer naar voren halen.

Dan hebben we nog een aantal schroefjes onder het knipperlicht, allemaal dopje 10:






Dan hebben we nog een verstopt schroefje op de hoek onderaan het voorscherm:



Daarna door naar de schroefjes op de rand boven het wiel:



En nog een verstopt schroefje onderaan de A-stijl in de dorpel:



En last but not least, het rijtje schroefjes bovenop het voorscherm:



Het kan zijn dat je de laag kit op onderstaande plek eerst zo goed en kwaad als het gaat weg moet snijden om het voorscherm vervolgens er heel voorzichtig af te kunnen pakken, beetje bij beetje zal het met wat overtuigingskracht (maar wel met beleid) er af gaan komen.

Ik ben steeds blijven kijken wat er gebeurde (ik had het immers ook nog nooit gedaan) en ben zo steeds wat verder gegaan.



Als het allemaal lukt is wat je hier onder ziet het resultaat:







En het eraf gehaalde voorscherm op een stuk oud beddengoed om te voorkomen dat het beschadigd raakt:



Dat was het wel zo'n beetje, en zoals Haynes vaak vermeld, fitting is the opposite of removal...ehh ofzo.

Alleen kun je dan wel het beste eerst alle oude kitresten verwijderen, dit heb ik ook gedaan met een stanleymesje maar er schijnen ook speciale schrapers voor te zijn.

Om vervolgens op die plekken een nieuwe laag strijkkit aan te brengen van bijvoorbeeld Dinitrol of zoals wat ik heb gebruikt, de 3M variant.



Mochten en opmerkingen en/of aanvullingen zijn, vermeld ze dan gerust!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-09-2013 16:01 #934920 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorschermen verwijderen
Het is denk ik makkelijker om de draadjes van de knipperlichten even door het voorscherm naar binnen te volgen en hem daar los te koppelen, daar zit een mooie stekker!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2013 16:08 #934922 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic How-to: Voorschermen verwijderen
Joris heeft inderdaad een puntje om het makkelijker te maken, maar het is een prachtige how-to!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-09-2013 22:06 #934946 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorschermen verwijderen
Deurvanger los schroeven is een goede. Erik, waarom altijd dat pinnetje eruit tikken??

Aanvulling. Doe even een doek om het verlengstuk van je ratel als je die lastige boutjes achter de deur los moet draaien. Zo voorkom je beschadigingen.

Verder hele goede omschrijving! Top Wouter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2013 22:39 #934950 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Voorschermen verwijderen
Jazeker Joris en J-L, praktische aanvullingen hoor!

Bedankt voor de complimenten Floris en Jean-Luc!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-09-2013 23:10 #934952 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorschermen verwijderen
Wat ziet jou wagen er naar netjes uit onder de schermen... Daar word ik jaloers van.
Maarre, keurige beschrijving!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-09-2013 23:25 #934953 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorschermen verwijderen
Mooie reportage Wouter! Nou nog het vervolg: alles weer terugplaatsen....
Volgens mij is dat moeilijker dan het er afhalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2013 07:42 #934960 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic How-to: Voorschermen verwijderen

Lucluc;220705 schreef : Deurvanger los schroeven is een goede. Erik, waarom altijd dat pinnetje eruit tikken??


De imbussen van de deurvanger (of eigenlijk: alleen de laatste) kan behoorlijk vast zitten. Nou is dat niet zo erg, ware het niet dat ze vaak al eens vernacheld zijn omdat ze van opvallend zacht materiaal zijn.
Erik neemt denk ik gewoon de meest voorspelbare weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-09-2013 14:38 #934964 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorschermen verwijderen
Ik heb bij mijn eerste 340 inderdaad al eens ??n van die inbussen mogen uitboren en met zo'n tapeindverwijderaar loshalen, de kop knapte schoon af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2013 16:53 #934973 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Voorschermen verwijderen
Bedankt voor het compliment Ygis en Wim!

Mjah die imbussen moet je inderdaad ook wel wat mazzel bij hebben dat ze niet al t? vast zitten, bij mijn linkerdeur was dat dus wel het geval op ??n bout, inbus er half in dolgedraaid, dus daar inderdaad maar de pin uitgetikt.

@Wim; het terugplaatsen is niet zo moeilijk hoor, het vergt alleen een beetje geduld en goed kijken wat je doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets