× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Vacuüm slangen vervangen (B14.4S i.c.m cvt als voorbeeld)

Lees meer
24-05-2014 16:35 #633295 door Wouter Borsje
Hierbij de how-to voor het vervangen van de vacu?m slangen, met zoals de topic titel al zegt als voorbeeld een 340 cvt met een B14.4s onder de motorkap.

Bij de andere B14 motoren zal ??n en ander dus net iets anders aangesloten zijn en er een aantal vacu?m slangen ook helemaal niet van toepassing zijn.

Dit hoeft geen enkel punt te zijn aangezien het er bij het vervangen van deze slangen vooral gaat om de binnendiameter, lengte bepalen, goed kijken hoe de oude slang loopt (route), oude slang verwijderen, nieuwe slang op maat knippen en monteren.

Wat hebben we hierbij nodig:

Allereerst wat stukken vacu?m slang:

- 4 mm ? intern a 2 meter.
- 8 mm ? intern a 1 meter.
- 10 mm ? intern a 1 meter.

Bovenstaande lengtes zijn niet precies afgepast wat nodig is, ik heb het zeer ruim aangehouden (i.v.m meet/knip fouten ed) en bij veel webwinkels is 1M ook de minimale afname hoeveelheid.

Je zal misschien wel merken dat 8mm hier en daar misschien net wat krap is, siliconenspray helpt dan heel goed bij het monteren, dus om het lijstje te continueren:

- Sleuteltje 10 (luchtfilter deksel)
- Dop 8 op een 1/4" of 3/4" ratel.
- Siliconenspray
- Scherp afbreek/stanley mes of een slang kniptang (ik vond deze laatste zeer fijn werken)
- zijkniptangetje voor ty-wraps die her en der gebruikt zijn om de vacu?mslangen bij elkaar of in de goede banen te leiden.
- Schilderstape, om bij het beginnen alle slangen mee te markeren.
- Schone stoffen doekjes voor schoonmaken van de aansluitingen en handen tussentijds.
- Evt pen en papier, als je prettig vind net als ik om zo hier en daar wat notities te maken van zaken die je later niet wilt vergeten.
- Schuifmaat, om eventueel zelf aansluitingen nog op te kunnen meten (evt bij andere typen motoren/uitvoeringen)
- Fotocamera, om later terug te kunnen zien hoe bepaalde zaken zaten, of om een reportage voor jezelf.
- Een bakje, doosje o.i.d om de oude slangen en ander afval in kwijt te kunnen.

Voor alles, die pannenkoek uit de weg halen:

Verwijder het luchtfilter, het deksel is te verwijderen door de clips rondom het deksel los te maken en de schroef boven op het deksel met sleutel/dop 10.

Verwijder aan de onderzijde van het luchtfilter de (indien aanwezig) slangen van puls-air, EMVK retour, carter ontluchting en niet te vergeten de voorverwarmingsslang:



Verwijder vervolgens de drie moeren waarmee het luchtfilterhuis aan de carburateur is bevestigd met een dopje 8:



Let hierbij goed op dat de moertjes niet in de carburateur terechtkomen, bediening van de gasklep(pen) kan er voor zorgen dat deze in het inlaatspruitstuk vallen!!!

Als alles afgekoppeld en losgeschroefd is kan het luchtfilterhuis verwijderd worden.

Leg even een doekje over de nu aan van allerlei zaken blootstaande 'downdraft barrels' heen zodat er niets in kan vallen gedurende de werkzaamheden.


Waar ik mee begonnen ben is het eerst markeren van alle vacu?mslangen zodat je geen slangen vergeet.






En dan stapje voor stapje de slangen eraf halen, ik heb hierbij de diameter van de slang als eerste volgorde aangehouden en daarna de looproute van de slang, vanaf de carburateur naar de verbruiker.

Slang eraf halen, aansluitingen even schoonmaken, nieuwe slang langs de oude leggen om de lengte te bepalen (waarbij ik steeds net ietsje meer heb afgeknipt)

Nieuwe stuk slang eventueel iets aan de binnenkant inspuiten met siliconenspray (vooral op de plekken waar het wat moeizaam gaat, aansluitdiameters verschillen wat op diverse plekken als je bezig bent met de dezelfde diameter slang)

Goed letten op de route die de nieuwe slang moet gaan volgen, en monteren maar weer.

Hier en daar zijn er ty-wraps gebruikt die ik weer op dezelfde plaats (of als ik heel eigenwijs bedacht dat een andere plek beter was) heb terug geplaatst.



Even wat close ups van aansluitingen die specifiek bij de B14.4s met cvt van toepassing zijn:

Ontkoppelklep:



EMVK:



Pulsair: (s motoren)



Ontkoppelbalg schuin onder het koppelingshuis: (zet hiervoor als je die hebt de auto even op oprijdbruggetjes of assteunen om er bij te kunnen en veilig te werken)



Dan komt er vroeg of laat een moment dat je op de slang uitkomt die van het T-stukje op het kleppendeksel naar (evt via een aftakking voor pulsair) uitkomt onder de carburateur (voetplaat)

Dat is even een: Opgelet, belangrijk! momentje.

In deze slang zit namelijk een kunststof 'propje' met een ieniemienie gaatje van zo'n 1 mm, welke bij stationair toerental de dampen bovenin het kleppendeksel afzuigt, let er dus goed op dat je deze prop uit de betreffende slang haalt en weer terug duwt in de nieuwe slang (de richting van plaatsen is hierbij niet relevant)

Zo...dat gezegd hebbende is het meest belangrijke ook wel vermeld aan deze hele operatie.

De slang waar het om gaat:



Met een goed scherp mes kun je de slang ter hoogte van de restrictie nu opensnijden:

En koekoek! :)



Close-up van de restrictie:



Het minuscule maar o zo belangrijke gaatje in de 'dichte' kant:



En de nieuwe slang inclusief restrictie aan het T-stuk gemonteerd:




Nu kan dat scherpe mes vaker van pas komen mocht je net als ik een wat onwillige slang tegenkomen die niet van plan is om na 26 jaar het huwelijk met meneer Synflex los te laten:





De nieuwe slangen allemaal op hun plekkie:



Dan nog even dit; het kan gebeuren dat de messing vacu?m pijpjes aan de carburateur meekomen als je het slangetje eraf wil halen (zelfs spullen raken aan elkaar gehecht...)

Nientas problemas; even een doekje en een niet al te zware hamer, pijpje terug plaatsen, paar aanmoedigende klopjes met het doekje ertussen om beschadigingen te voorkomen en dan zit het pijpje weer vast genoeg in de carburateur (misschien kun je ook nog wel iets van een bepaald soort Loctite gebruiken, dat laat ik in de reacties even aan de mensen die dat weten over)

Hetgeen mij dus ook gebeurde:




Alles klaar?
Dan kan het luchtfilter er weer op:



En monteer vervolgens het deksel weer:



Let er op dat de pijlen op het deksel en het luchtfilterhuis tegenover elkaar staan!!!

Zet vervolgens het deksel weer vast met de clips en controleer of alle slangen aan de onderzijde van het filter en de voorverwarmingsslang weer gemonteerd zijn.


Verder kan ik op dit moment even niet meer als aanvulling verzinnen, het belangrijkste is vooral dat je planmatig en gestructureerd werkt, stap voor stap, en zoals elke klus zeker als je het nog nooit hebt gedaan, lekker de tijd er voor nemen.

Mochten er na het lezen van bovenstaande aanvullingen/tips etc, dan lees ik die graag in de reacties zodat ik de How-to waar nodig nog wat kan aanpassen.

Tot zover; dit was geen punt...goedemiddag.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2014 09:48 #947889 door Steven340
En wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen een B14.4S en een B14.4E?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-05-2014 16:32 #947895 door V300 register
Mooie how-to!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2014 17:35 #947897 door Wouter Borsje
@Steven, even heel kort door de bocht zitten de verschillen hem in de milieu eisen die in de verschillende productie jaren geldig waren.

De E heeft zo even uit mijn blote koppie een ongeregelde katalysator. (icm met EGR ?)
De S heeft om aan de mileu eisen van die periode te voldoen EGR, deceleratie mechanisme op de carburateur en Pulsair.

Er zijn er vast die dat beter uit kunnen leggen voor je, met wat zoeken kun je er hier op het forum ook informatie over vinden.

@Bart, dank je!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2014 18:34 #947990 door Wouter Borsje
Mocht je nu ook de Synflex leiding willen vervangen die van de carburateurvoet naar de EMVK loopt en daarna verder naar de ontkoppelklep.

Bij de volgende leverancier is het mogelijk om ook als particulier ??n meter af te nemen en dat zelfs in diverse kleuren.

De diameters die die je nodig hebt voor dit stuk zijn 10x8

www.fhtperslucht.nl/pagina/Gedetaileerde...gtes-kleuren-PE-PTFE


Ik heb hier zojuist ??n meter van besteld en zal het vervangen daarvan hier ook nog even vermelden en wat foto's plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-06-2014 20:08 #948166 door V300 register
Mooi en duidelijk!

Een B14.4 E heeft echter geen catalysator, noch EGR, noch pulsair, noch deceleratie mechanisme. Oef...

Ik heb een 14.4 E, handgeschakeld, dus een hele hoop minder vacuumaansluitingen te vervangen. Carterontluchting, rembekrachtiging, binnenluchtcirculatieklep en vacuumvervroeging richting renix. Weet je toevallig de diameters van deze slangen vanbuiten? Anders meet ik ze eens op, samen met hun lengte, als ik aan deze klus begin. Is misschien handig voor andere handbakmenschen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2014 20:15 #948167 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Vacuüm slangen vervangen (B14.4S i.c.m cvt als voorbeeld)
B14.4E is met en zonder (ongeregelde) katalysator, ligt aan bouwjaar en code op kenteken.
EGR, pulsair en decelleratiemechanisme zaten op de B14.4S
Recirculatieklep voor de kachelaanvoer is ook een optie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2014 22:34 #948170 door Wouter Borsje
Dank je Nicholas;

Ja inderdaad in jouw geval heel wat minder te vervangen, de buitendiameter is niet echt relevant, de binnen diameter daarentegen wel.

De maten die ik heb genoemd in de how-to kun je als het goed is hanteren.

Mocht je nou ervaren dat je net andere maten nodig hebt, laat het dan gerust weten, daar steken we allemaal weer wat van op.

Ik vind het erg prettig als de slangen goed strak aansluiten, de diameters van sommige aansluiten vari?ren soms net iets waardoor het dan soms wat strakker gaat, een beetje siliconenspray helpt dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2014 19:47 #948644 door Wouter Borsje
Mocht je de synflex slangen naar de emvk en verder naar de ontkoppelaar willen vervangen, dit zijn stukken van 16 en 71 cm, 10mm ? buiten en als je dezelfde PTFE slang wil gaan kopen als dat ik heb gedaan is de binnenmaat 8mm ?

Hierbij nog even de link naar het bedrijf wat de PTFE slang verkoopt aan particulieren, per meter en in diverse kleuren: www.fhtperslucht.nl/pagina/Gedetaileerde...gtes-kleuren-PE-PTFE

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets