× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Distributieriem vervangen B172K / 1.7 2e versie (125 tanden)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2014 21:55 #633464 door V300 register
Ik kwam vanavond op de server een stel foto's tegen die ik destijds gemaakt heb bij het vervangen van de distributieriem van de 340 GLE Millionaire. Na even zoeken op het forum lijkt het erop dat deze foto's nooit gelinkt zijn in een topic... dus bij dezen alsnog.

Als je 340 met B172k motor, of soortgelijke Renault F-type motor, aan een nieuwe riem toe is.. heb je hier misschien iets aan.
Deze how-to vormt enkel een aanvulling op de bestaande werkplaatsinstructies en vervangt deze op geen enkele manier. Sleutelen op eigen risico, geen aansprakelijkheid, blabla etc

- Vervang altijd riem + rollen samen, waarom er ook losse riemen worden aangeboden begrijp ik eigenlijk niet goed.

- de riem voor de 125 tands versie is veel goedkoper dan de 124 tands versie van de eerste type B172k. Check voor je begint of je de juiste versie hebt! (vergelijk de kappen met de eerste foto's) Onderdelen zijn NIET uitwisselbaar.

1. motorkap open doen en heel hard "goooood morning Vietnam!!!" roepen. Vooraan de motor zie je dit:



Bij de 125 tanden versie is de kap van de distributieriem van 2 kunststof delen die met een clipje bij elkaar gehouden worden:

[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/02_kap clipje.jpg[/img]

2. Kap eraf. Als de riem erg verrot is mag je heel blij zijn, want je bent er nu nog op tijd bij. Ik heb in 2004 meegemaakt wat er gebeurt als je hier te lang mee wacht, en daarna sleutelervaring kunnen opdoen in de vorm van een noodgedwongen motor wissel :+
In dit geval viel het mee want de tekst op de achterkant van de riem was nog goed te lezen en er waren ook geen droogtescheurtjes te zien:
[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/03_kap eraf.jpg[/img]

Als het er helemaal nog als nieuw uit ziet kun je hier nog de keus maken om bier te gaan drinken en je onderdelen terug te brengen...

3. We gaan verder; poly-v belt van de waterpomp en dynamo eraf (kwestie van dynamo terugstellen en je hebt hem zo los):
[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/04_polyriem eraf.jpg[/img]

4a. Met sleutel of dop 19 op de krukaspoelie zet je de motor op de merktekens; eerst de gemerkte tand op het nokkenastandwiel naar boven zetten:
[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/05_bdp zoeken 1.jpg[/img]

4b. Hier tussendoor kijk je bovenop het koppelingshuis/vliegwiel voor de BDP markering op het vliegwiel:
[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/06_bdp zoeken 2.jpg[/img]
Onder in beeld heb je het remvloeistof tankje

4c. Iets verder ingezoomd en voorzien van paintskillz:
[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/07_bdp zoeken 3.jpg[/img]

4d. Houd de D-riem kap terug op zn plek en als het goed is staat de gemarkeerde tand nu gelijk met het nokje in de kap:
[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/10_bdpcheck nokkenas.jpg[/img]

5. Next!! Blokkeerpen voor de krukas erin. Hier moet ie:
[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/08_blokkeerpen stopje.jpg[/img]

6. Ik weet de maat niet meer maar je pakt gewoon de dikste boor die in het gaatje in de krukwang past, boor zit met de gladde kant naar binnen natuurlijk:
[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/09_blokkeerpen erin.jpg[/img]
Als het goed is kun je hierna de krukas dus NIET meer verdraaien, zowel niet linksom als rechtsom. Controleer dit, als ie nog wel 1 kant op kan zit de pen niet goed!!!

7. Oude zooi eraf slopen deel 1; de krukaspoelie. Die bout zit goed vast maar in mijn ervaring is het geen enkel probleem om dit op te vangen via de krukas met de blokkeerbout:
[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/11_krukaspoelie eraf.jpg[/img]

8. Oude zooi eraf slopen deel 2; de riem. Eerst de spanrol lossen en dan kun je zo de riem recht naar voren van de tandwielen trekken. Daarna rolletjes los sleutelen:
[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/12_riem en rollen eraf.jpg[/img]

9. Oude zooi eraf slopen deel 3; Bij dit blok was er duidelijk sprake van lekkage via de voorste krukaskeerring en was dit dus HET moment om dat ook meteen maar op te lossen. Het eraf trekken van het krukas tandwiel kun je met een in een poetsdoek gewikkelde waterpomptang doen of als dat niet lukt met een stuk ijzer waar je 2 boutjes doorheen zet die in het tandwiel passen. Je kunt de boutgaten NIET gebruiken om het tandwiel mee van de as af te drukken (wat ik wel probeerde en toen was het tandwiel verkloot).

Anyways vette oliebende schoongemaakt, oude keerring eruit, nieuwe erin en ook weer klaar.

10. Onderdelen vergelijken. Je ziet dat het niet 100% exact hetzelfde is maar dit is goed genoeg. Bij de 124 tanden versie zien de rollen er echt anders uit! (looprol heeft geen montageplaat bijv). Dit is dus de 125 tanden versie:

Het is zowieso een goed idee om deze stap toe te passen bij praktisch ALLES wat je aan een auto sleutelt mbv nieuwe onderdelen. Vaak moet je nog dingetjes overzetten of veranderen.

11. Riem er terug op leggen. Eerst kijken waar de merktekens zitten en hoever deze uit elkaar liggen. Even puzzelen in welke richting de riem erop moet komen zodat de strepen op de rugzijde van de riem overeen komen met de merktekens op de tandwielen. Zo hoort het er bij de krukas uit te zien (ik gebruik hier een spiegel om eea op de foto te krijgen):
[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/15_riem op krukas.jpg[/img]
Dit is vrij lastig om te zien, belangrijk is de witte streep op de riem, en de flens aan de achterkant van het tandwiel waar een hapje uit is ter hoogte van diezelfde tand. In mijn ervaring is het het handigste om met dit punt te beginnen bij het terug erop leggen van de riem en dan met de klok mee de andere punten vast te leggen.

12. Check, dit komt uit; de streep staat precies op de gemerkte tand;
[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/16_riem op nokkenas.jpg[/img]

13. Riem spannen. Nu is het moment van de waarheid aangebroken; de riemspanning instellen. Volvo schrijft voor dat je dit met een ingewikkeld meetapparaat moet doen maar dat ding heeft natuurlijk niemand en als je hem wel hebt is ie ook 30 jaar oud en dus niet betrouwbaar meer. Een D-riem mag niet snaarstrak staan maar ook niet al te losjes. Een goede methode om de spanning in te stellen is om met de spanrol flink wat spanning op de riem te zetten (zodat speling op de looprollen etc eruit gaat, de nokkenas een fractie verdraait zodat de riem overal strak staat), en dan voorzichtig terug te draaien tot net voor het punt dat ie weer begint te fladderen. Dit moet je eigenlijk een keer gedaan/gezien/gevoeld hebben om het gevoel erbij te hebben dus hier houdt het nut van een internet how-to weer even op.

14. Resultaat so far. Looking good aye ;)


15. Blokkeerbout eruit, stopje terug erin, krukaspoelie en dynamoriem erop.. en dan de krukas voorzichtig met de bekende sleutel 19 via de krukaspoelie voorzichtig minimaal 2x volledig rond drukken. Als er iets blokkeert heb je iets stoms gedaan; ga terug naar stap 4(a t/m d) en fix je blunder. Als het wel allemaal soepel gaat, sleutel 19 eraf en starten maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2014 22:17 #951259 door V300 register

Wouter;232653 schreef : (...)
1. motorkap open doen en heel hard "goooood morning Vietnam!!!" roepen. Vooraan de motor zie je dit:

Dat is een zeer belangrijke aanvulling op het werkplaatshandboek, en knap essentieel inderdaad :D

6. Ik weet de maat niet meer maar je pakt gewoon de dikste boor die in het gaatje in de krukwang past, boor zit met de gladde kant naar binnen natuurlijk:
[img]http://www.volvo300club.nl/images/techniek/driem_b172/125tanden/09_blokkeerpen erin.jpg[/img]

VOLVO Speciaal gereedschap #zevenduizendnogiets, oftewel een boor van 7mm als het goed is ;) En anders is het 8mm.

Mooie write-up, Wouter, en ?rg herkenbaar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2014 23:20 #951276 door V300 register
Mooie how-to Wouter!
Z??r welkom ook. Ik heb er altijd tegenop gezien, maar eigenlijk lijkt het vervangen van de D-riem best mee te vallen. Als je het maar nauwkeurig doet, en vooral die laatste tip met sleutel 19 goed in acht neemt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-10-2014 13:33 #951335 door V300 register
Precies Bart. Ik zat er ook steeds tegenop te hikken. E?n keer met Wouter samen gedaan - tot de conclusie komen dat ik t?ch de verkeerde set had - terugbouwen, en een week later in mijn eentje in het zonnetje voor de deur alsnog gedaan. Het is echt niet zo heel erg lastig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets