× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!

Lees meer
13-10-2014 23:16 #951275 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!
Met een lekke vlotter start een auto koud bijna niet meer
Dat is hier niet het geval.
Vuil in de carburateur kan plotseling ontstaan en aangezien
het stationair draaien niet meer lukt denk ik dan aan de elektr. stationairsproeier.
Heb wel eens een B14 met handbak met een dergelijk geintje gehad en die was alleen
door hem op toeren te houden nog rijdbaar.
Andere mogelijkheid is een losgelopen stationaire hoofdsproeier dan krijg je ook dat
bokken maar ik dacht dat een B14 daar wel en een B17 geen last van had.


mvg

Andre

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-10-2014 00:25 #951278 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!

General Custom;232670 schreef : Ik ben h??l benieuwd!

Vooruit dan, een poging van mijn kant :D

Mijn eerste ingeving is vuil in de brandstofsproeier van de eerste trap, daar zou ik als eerst gaan kijken. Dit kan er in komen door vuil in de tank bij normaal rijden.

-Als je de auto normaal start, met of zonder choke, zal het mengsel te arm zijn, waardoor de auto uitvalt. Geef je pulsen gas, dan blijft hij lopen omdat er via de acceleratiesproeier telkens een kwak benzine ingespoten wordt.
-Als je meer dan half gas geeft, dan knort de motor wegens een brandstofgebrek. Als de 2e trap van de carb mee begint te werken is er ineens veel brandstof/lucht-mengsel, en vliegt de motor ineens omhoog in toeren.
-Wanneer de choke is bediend, kan de 2e trap van de carb niet worden bediend bij een 1.7, waardoor je in de 1e trap weer een veel te arm mengsel krijgt. Geef je pulsen gas, dan heb je de acceleratiesproeier weer die telkens een kwak benzine inspuit, waardoor het kringetje weer rond is naar bevinding 1.


100% correct en bijna geheel de juiste uitleg erbij Bart... :worship: enige wat je antwoord n?g completer zou maken is als je ook nog even uitlegt waarom de motor na enige wachttijd wel goed startte en stationair liep, en na een paar tellen weer uitviel :D (tip; de hoofdsproeier heeft normaal g??n invloed op het stationair CO, maar dit is een kwestie van dimensionering, niet van constructie)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-10-2014 11:04 #951286 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!
Overigens als je nooit onderhoud aan je carburateur pleegt, kan er wel degelijk een vuiltje inkomen. Dat heeft dan te maken met rottende pakkingen, waarvan de stukjes dan in de carburateur komen. Geeft wel iets andere problemen dan Wouter heeft omschreven.

Het probleem wat je dan krijgt is dat hij uitvalt, tenzij je de choke vol opentrekt, dan wil hij het weer doen.

Dus, dan ligt het niet aan de sproeiers in Wouter zijn geval wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-10-2014 16:10 #951291 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!

Wouter;232675 schreef : 100% correct en bijna geheel de juiste uitleg erbij Bart... :worship: enige wat je antwoord n?g completer zou maken is als je ook nog even uitlegt waarom de motor na enige wachttijd wel goed startte en stationair liep, en na een paar tellen weer uitviel :D (tip; de hoofdsproeier heeft normaal g??n invloed op het stationair CO, maar dit is een kwestie van dimensionering, niet van constructie)


Een lastige Wouter...
Ik zoek dat in de elektrische stationairsproeier. Hoe dat dingetje ookalweer precies werkte kan ik zo niet meer zeggen. Volgens mij heeft het er mee te maken dat als de spanning over dat ding wegvalt, deze open gaat. Dit wordt normaal door de Renix geregeld, maar als je het contact afzet, valt de stroom over dat ding natuurlijk ook weg. Hierdoor krijgt de motor dan toch wat benzine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2014 17:12 #951292 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!
Voor zover ik weet is het precies andersom Bart, het pennetje komt naar buiten als de spanning weg valt, daarmee de sproeier blokkerende.

De Renix is alleen verantwoordelijk voor het ontstekings tijdstip, met als input BDP en onderdruk vanuit de carburateur (op een B14 althans) en als output, de bobine aansturing en eventueel indien van toepassing de toerenteller, opschakel indicator en tacho relais.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-10-2014 18:22 #951293 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!
Daarom, die stationairsproeier ken ik niet zo goed, en ik weet ook niet precies meer wat hij doet, maar ik denk dat het in die richting zit.
(is ook zo'n ding eigenlijk dat ik zelf met de try-&-Error methode zou testen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-10-2014 23:46 #951308 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!
Met de elektrische stationairsproeier heeft het niks te maken... Hij loopt prima netjes stationair..gedurende enkele seconden. Contact staat heel de tijd aan dus sproeier is continu bekrachtigd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-10-2014 07:10 #951309 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!
Dan moet ik deze toch even aan me voorbij laten gaan bij gebrek aan carburateur-kennis :no_comment:
Misschien is zo'n carburateurcursus dan toch wel een goed idee :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-10-2014 21:10 #951325 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!
ik zal je nog een vraag geven die het mysterie waarschijnlijk voor je oplost; waar haalt het stationaircircuit de brandstof vandaan? recht uit de vlotterbak of ergens anders? ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-10-2014 21:24 #951326 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!
HET ANTWOORD!

Hoofdsproeier 1e trap 95% verstopt. Door deze sproeier gaat bij rustig/normaal rijden het grootste deel van de tankinhoud naar de motor, dus eigenlijk is het niet zo gek dat deze als eerste een vuiltje hapt.










De verklaring van de observaties; met name het feit dat de 1.7 carburateurs de tweede trap uitschakelen zodra de choke geactiveerd is, bracht mij op het spoor toen ik merkte dat ie w?l oppakte op de tweede trap. Het probleem moest dus in de eerste trap zitten.

Doordat het stationaircircuit gevoed wordt via een kanaaltje dat onderin de mengbuis uit komt, heeft de grootte van de stationairsproeier of de CO afstelling g??n invloed meer op het middengebied; Zodra de brandstof via de mengbuis de venturi in gezogen wordt blijft er weinig meer over voor de stationairsproeier. Dit is expres zo gedaan en heet de "mono jet" stationair constructie. Er zijn ook carburateurs waarbij het stationair systeem direct gevoed wordt vanuit de vlotterkamer, dan heet het "bi-jet".

Anyways, bij stilstand staat het brandstofniveau in de mengbuis even hoog als in de vlotterkamer. Zodra je de motor start, begint het stationaircircuit de brandstof onder uit de mengbuis te verbruiken. Normaal wordt dit onmiddelijk aangevuld omdat de hoofdsproeier vele malen groter is dan de stationairsproeier, en blijft het niveau dus even hoog als in de vlotterkamer. (dimensionering dus) Op moment dat de sproeier bijna geheel verstopt is, wordt de doorlaat ervan kleiner dan de doorlaat van de stationairsproeier, en zal de stationairsproeier de benzine uit de mengbuis opzuigen terwijl deze niet voldoende aangevuld wordt. Gevolg = motor slaat af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets