× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Startmotor B14 reviseren

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2020 09:09 #988475 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Bij de sloop ging zo'n gast er gewoon opstaan en sloot hem aan. Had ik meteen bewijs dat de startmotor nog goed was :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2020 09:59 #988476 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Uit de bankschroef “schieten” is wel een beetje overdreven, zo’n klap geeft het nou ook weer niet ;)
Zal wel een keer een filmpje maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2020 13:58 #988477 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Het internet staat tot je dienst:
[youtube]AblY2QopPG8[/youtube]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2020 18:01 #988478 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Zie je wel, zo spannend is het nou :f

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
11-11-2020 18:53 #988479 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Ja, maar dat is de startmotor van een Mercedes, geen Volvo. En diesel, geen benzine. En in California, waar ze maar de helft van de spanning leveren...

O nee, wacht , die halve spanning is op het wisselstroomnetwerk uit het stopcontact.
En een Mercedes diesel blok heeft mogelijk meer kracht nodig om aangezwengeld te worden dan een B14 blok. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2021 19:49 #1041329 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Startmotor B14 reviseren

rustybuster;n417345 schreef : Hallo,

Ik las in de howto over de zelfrevisie van een startmotor. Goed verhaal!
Ik heb een vraagje over een item wat wel getoond maar niet besproken wordt; de freewheel (vrijloop)
Volgens mij het 'trommeltje' bij de rode pijl (in mijn geleende foto).
Ik heb zelf het probleem dat bij het starten na het aanspringen van de motor het rondsel niet meteen vrijkomt en meedraaid met de starterkrans. (vervelend geluid).
Ik ben geneigd dit te wijten aan een niet goed werkende vrijloop.
Ik heb op het net gezocht, maar losse vrijlopen zijn nergens te koop.
Ik weet niet wat er binnenin zo'n vrijloop zit. Zou smeren met dunne olie kunnen helpen? (na uitwassen met b.v. remreiniger).
Mijn startmotor is overigens de Paris-'Rhone.
Bij het hannesen met de startmotor valt me tegen dat die heel moeilijk te plaatsen is (van bovenaf werkend); er lijkt ook een steun o.i.d. opzij van het motorblok te zitten die de ruimte erg inperkt.

Misschien heeft iemand nog wat info/tips hierover?

EDIT: De foto blijk ik niet te kunnen plaatsen. het gaat om het plaatje waar de voorkap en de rotor te zien zijn (naast elkaar afgebeeld), de freewheel zit net naast het pignontandwieltje

Groet,
rustybuster




Handiger om dan in dit topic te reageren, als meer mensen deze vraag hebben is dat overzichtelijker.

In jouw geval springt het tandwieltje dus niet snel genoeg terug.
Dit heeft puur te maken met vuil, en na het schoonmaken goed inolieën zoals ik op de foto's laat zien, bij jouw glijd het tandrondsel niet lekker over de diagonale vertanding.
De vrijlopen gaan nooit stuk wat jij bedoeld. En anders eenvoudig zelf te voelen. Deze zorgt er voor dat het tandwiel maar één kant op kan draaien.
Heb er nu zo'n stuk of 10 gedaan, waarvan de meeste allemaal dit geluid hadden wat jij omschrijft.
Daarna geen last meer van gehad.

Wat ook kan is dat de bronze lagers uitgesleten zijn, dan loopt de startmotor sowieso moeizaam.

Let er ook op dat de bendix schoon is, en lekker in de olie zit.
Zie deze foto's met wat ik bedoel. Die zijn essentieel voor het terugtrekken.
En let erop dat de veer er ook tussenzit bij de bendix.

[ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\tIMG_8437.jpg Views:\t0 Size:\t88,9 Kb ID:\t417350","data-align":"none","data-attachmentid":"417350","data-size":"full"}[/ATTACH][ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\tIMG_8438.jpg Views:\t0 Size:\t100,2 Kb ID:\t417347","data-align":"none","data-attachmentid":"417347","data-size":"full"}[/ATTACH][ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\tIMG_8436.jpg Views:\t0 Size:\t81,5 Kb ID:\t417348","data-align":"none","data-attachmentid":"417348","data-size":"full"}[/ATTACH][ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\tIMG_8415.jpg Views:\t0 Size:\t113,9 Kb ID:\t417349","data-align":"none","data-attachmentid":"417349","data-size":"full"}[/ATTACH]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-06-2021 16:22 #1041348 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Ik dacht het goed te doen (en je mooie garagescene niet te 'vervuilen').

Dan maar even followup: ik heb de startmoter op de keukentafel schoongemaakt en geolied/gevet.
Ook de electrische aansluitingen tussen auto en startmotor.
Het rare geluid is nu weg (goed dus).
Wat me wel opvalt is dat bij het starten de startmotor veeeeeel sneller ronddraait (je zou bijna zeggen dat ie nu op 24V ipv. op 12V werkt).
En voor de nahakers: nee, ik heb geen accu bijgeplaatst.

Verder lijkt ie beter te rijden, iets wat ik nog niet kan verklaren.

Groet van
rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2021 17:53 #1041349 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Klinkt goed, missie geslaagd :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
14-07-2021 19:18 #1041466 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Afgelopen tijd ging starten vaak moeizaam. Eerste (paar) keer sleutel om en er gebeurde niets. Dan klik en gaan.
Vermoeden: vuil in startmotor, daardoor plakken van de mechanieken.

Nu had ik nog eentje liggen een echte Paris-Rhone.
Dus die vandaag eens getest. Eerst met de hand: as draaide soepel, en tandkrans uittrekken ook. Daarna getest zoals hierboven beschreven. Maar dan zonder bankschroef, gewoon op een handdoekje op de oprit. Wat denk je: klikt en draait als een tierelier. Verder bleef ie stil liggen op zijn pek. Dus ja, het valt wel mee met die krachten.

Toen de andere uitgebouwd. Een Valeo. Verder zelfde nummertjes en zo, zelfde maat, etc. Bijna identiek.
Er bleken twee verschillen: De Paris-Rhone had geen beugel achterop. Overzetten van de Valeo viel tegen: de pinafstand tussen de bouten is net een paar mm anders.
En de plaats voor de geel-blauwe draad zat bij de ene onder, bij de ander boven.
Nog een verschil: draaide met de hand veel zwaarder rond, en de tandkrans uittrekken ging ook fors zwaarder. Ook met de accu eraan ging het merkbaar lastiger.

Daarna de Paris-Rhone ingebouwd (met de iets opgeboorde beugel van de Valeo). Leek makkelijk te starten. Maar is waarschijnlijk geen goed vergelijk, want motor had net immers nog gedraaid.

Maar goed, komende weken dus deze How-to maar eens los laten op de Valeo. Wel lekker dat ik nog die andere starter had, scheelt een hooop (onnodige) psychische druk. ;)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-11-2022 17:47 #1042330 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Een nieuwe vraag over dit garagegebeuren:
is het onderdeel -rood omcirkelt- in de foto een starre hevel of is ie knikbaar en daarbij door een soort 'houten wasknijper'-veer belast?
Ik kan het door het zwart niet onderkennen.

Ik heb namelijk een Iskra startmotor -ook voor de 340 1.4- en die heeft dat wel. Waarbij dan de vraag ontstaat (na demontage en even niet opletten/te laat zien)
hoe om die hevel dan gemonteerd moet worden: knikken richting pignon of knikken richting rotor.

Even nog over de foto: is dit de goede stand van de hevel voor de montage?​




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets