Rol van de restrictie

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-08-2022 14:36 #1042247 door V300 register
Rol van de restrictie is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik zat de voortreffelijke(!) how-to 'Vacuumslangen vervangen' van Wouter76 uit 2014 te bekijken, en op het punt van de restrictie in de slang die opzij weggaat van het T-stuk op het kleppendeksel, heb ik de volgende vraag: wat is de invloed van het ontbreken van die restrictie, o.a. voor de motorloop?

Dank voor je antwoord hierop.
rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2022 22:13 #1042251 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Rol van de restrictie
het ontbreken van de restrictie zorgt voor een luchtlek tussen het motorblok/carter en het inlaatspruitstuk onder de gasklep ook wel bekend als valse lucht.
de bedoeling van de slang waar de restrictie in zit is om een evt overvloed aan olie wat door de carterventilatieslang het luchtfilterhuis in komt, weg te zuigen onder invloed van motor vacuüm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-08-2022 14:25 #1042254 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rol van de restrictie
Eigenlijk een beetje dubbelop dus:
het T-stuk heeft 3 uitgangspijpjes: 1 gaat door het kleppendeksel, vormt dus de toegang naar het carter, 1 gaat naar het zuigslangetje met de restrictie, 1 gaat door de bodem van het luchtfilterhuis, en eindigt binnen de cirkel die gevormd wordt door de luchtfilterpatroon.
Als ik dan denk: bij draaiende motor is er een constante luchtstroom vanaf de inlaat van het luchtfilterhuis naar de instroomopening (orifice) van de carburateur, dus op basis daarvan is er al een zuigwerking die carterlontluchting bewerkstelligt.
Je zou dan kunnen denken dat het restrictieslangetje een doublure is.

rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets