Koppakking lekkage

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-03-2023 17:31 #1042513 door V300 register
Koppakking lekkage is gemaakt door V300 register
Hallo,
Onlangs heb ik de koppakking vervangen van B14.4e-motor. Kop heb ik laten vlakken en schoongemaakt. Onderblok is ook goed schoongemaakt op de pasvlakken met scotch brite.
Als laatste handeling de koelvloeistof toegevoegd. De volgende dag zag ik een plasje water onder de auto, en na wat beter kijken zag ik allemaal sporen van waterstroompjes bij de koppaking aan passagierszijde, en een paar druppeltjes waar de waterpomp bevestigd zit. Er is nauwelijks druk op het systeem geweest. (de auto had ik tot dan toe nog niet gestart)
Daarna heb ik de auto toch gestart, met de verwachting dat de lekkage zou verergeren en duidelijker zichtbaar zou worden. Maar het gekke is dat ik daarna geen lekkage meer heb waargenomen.
Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen? Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2023 16:46 #1042516 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppakking lekkage
Vandaag weer geïnspecteerd. Nog steeds droog. Het enige wat ik kan bedenken voor de eerdere lekkage is dat ik keramisch vet op de schroefdraad van de kopbouten had gesmeerd. De gaten van de kopbouten had ik dus ook gewoon helemaal schoon gemaakt, met lucht uitgeblazen en in elke gat een oude schone kopbout ingedraaid om het schroefdraad te checken op gangbaarheid.
Vandaag heb ik met een inspectiecamera in de bougiegaten gekeken. En vooral cilinder 2 + 4 zagen er in mijn ogen wat vreemd uit. Het leek alsof er wat zwarte korreltjes op deze zuigers lagen.
Zoals in mijn vorige bericht genoemd had ik de auto wel al gestart, en enkele minuten laten lopen. Maar de bougies van de 1e en 4e cilinder zien er nu al zwart uit, vooral de 4e bougie. De bougie van de 2e en 3e cilinder zien er nog redelijk ongebruikt uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2023 16:38 #1042521 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppakking lekkage
Het is rustig op het forum... beetje feedback altijd welkom. Bij voorbaat dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2023 10:44 #1042523 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Koppakking lekkage
Het is de laatste 2 jaar altijd al rustig op het forum geweest, soms bijna uitgestorven.

Wat je koppakking betreft zou ik dat niet weten, heb dat nog nooit gehad en heb er echt al meer dan 20 gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-03-2023 13:43 #1042524 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppakking lekkage
Ha een teken van leven. Bedankt voor je reactie.
Vandaag heb ik de motor opnieuw gestart en 30 minuten laten draaien. (Nog) geen lekkages meer kunnen ontdekken. Ook geen valse lucht met remreiniger op carburateur en in/uitlaatspruitstukpakking.
De uitlaat lekt wel uitlaatgas op de uitlaatpakking, maar dat is niet zo gek, aangezien ik de oude pakking heb hergebruikt. Die dus toch maar vervangen voor een nieuw exemplaar.
Het protocol in het boek zegt 20 minuten laten draaien. Ik heb dus 30 minuten laten draaien, omdat na 20 minuten pas de (radiateur)ventilator aansloeg. De ventilator sloeg pas aan nadat de wijzer van de temperatuurmeter toch wel ruim over de helft stond. Is dat eigenlijk normaal?
Zou het eigenlijk kwaad kunnen dat ik de motor 10 minuten langer heb laten draaien i.v.m. natrekken kopbouten?
De motor is nu 2,5 uur aan het afkoelen, zodat ik straks de kopbouten kan natrekken en de kleppen opnieuw ga stellen. Afhankelijk natuurlijk of er geen lekkages zichtbaar zijn. De olie is nog goed van kleur en de koelvloeistof ziet er nog normaal uit. Moet wel een beetje koelvloeistof bijvullen. Probeerde bij te vullen met draaiende motor, maar toen steeg het peil behoorlijk omhoog om nog nauwkeurig te kunnen bijvullen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-03-2023 16:48 #1042526 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppakking lekkage
Gister geen lekkage meer waargenomen, dus heb ik alle kopbouten weer op moment aangetrokken en de kleppen na gesteld.
Het viel me op dat bij het een kwart los draaien en vervolgens weer op 60Nm vastzetten, dat niet alles bouten even vastzaten, terwijl de bouten allen op 60Nm eerder waren gezet. Is dat normaal?
Verklaart in ieder geval wel waarom natrekken van de kopbouten dus belangrijk is.
Het viel me ook op dat de kleppen veel strakker stonden. Bij een aantal uitlaatkleppen kreeg ik 0,20 er niet meer tussen, en bij een aantal inlaatkleppen kreeg ik 0,15 er niet meer tussen.
Toen heb ik de bougies bekeken. Die waren na 30 minuten warm draaien allemaal al best zwart geworden. Mengsel te rijk? Of iets anders?
Vandaag dan de stoute schoenen aangetrokken, en heb ongeveer 10km gereden. Vooralsnog geen gekke dingen. Het viel me wel op dat met remreiniger spuiten op de inlaatdelen dat de motor ietsje pietsje in toeren af leek te nemen. Ik had eerder het tegenovergestelde verwacht.
De uitlaatrook was na 10 km rijden nog steeds wit. Is dat met dit weer normaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2023 18:50 #1042527 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Koppakking lekkage
Dat de kleppen strakker stonden is logisch, de koppakking is warm geweest en verder ingedrukt. Daarom na het vervangen en warm laten draaien kopbouten natrekken en kleppenstellen. Staat ook in de vraagbaak.

Dat je rond de inlaat delen (lichtelijke) valse lucht heb is helaas een zeer veel voorkomend euvel. Nou lijkt het bij jouw nog mee te vallen. Want bij de kop kant, waar de uitlaat en inlaatspruitstuk samen aangetrokken moeten worden door één moer met daar achter een dikke ring, zit vaak hoogte verschil. En 9 vd 10 keer ligt de uitlaatkant hoger dan de inlaat kant. Met als gevolg dat de uitlaat strakker aangetrokken wordt dan de inlaat.

Om dit probleem op te lossen heb ik een oude afgedankte cilinderkop onder de kolomboormachine opgespannen. Beide spruitstukken erop geschroefd zonder pakking en met een vlakke (afgeslepen) boor de halve gaten even hoog gemaakt. Hier ben ik nu sinds een paar weken mee bezig, ik zal dat eerdaags ook in m'n topic zetten met foto's waar meer over dit probleem te vinden is. Ook met betrekking tot de carburateur.
Het hoogte verschil is soms wel meer dan een halve millimeter, nu de afgelopen 2 weken bij 6 verschillende spruitstukken gemeten. Ik schrok er best van, maar dit verklaart wel een hoop waarom ze bij het inlaatspruitstuk vaak valse lucht aanzuigen.


forum.v3c.nl/forum/techniek/motor-en-aan...en-oplossingen/page4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-03-2023 21:28 #1042528 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppakking lekkage
Zoals je dat beschrijft klinkt het heel aannemelijk dat de koppakking verder wordt ingedrukt nadat ie warm is geweest, en dat daardoor de kleppen strakker komen te staan. In mijn vraagbaak staat wel genoemd dat je kleppen moeten nastellen en kopbouten moet natrekken, maar er staat niet bij waarom. Ik vind mijn vraagbaak sowieso vrij beknopt. Ben dan blij met dit soort inzichten.
Denk je trouwens dat het kwaad zou kunnen dat ik de motor 10 minuten langer heb laten draaien i.v.m. natrekken kopbouten? Het protocol in het boek zegt namelijk 20 minuten laten draaien. Ik heb bij 30 minuten pas de motor afgezet.
Het hoogteverschil bij de in/uitlaat leek bij mij wel mee te vallen zo met het timmermansoog bekeken, maar heb het eerlijk gezegd niet nagemeten.
Betreft op moment zetten van de in/uitlaatspruitstukbouten; Hoe zet jij de middelste bouten op moment vast? Want daar kom ik met de momentsleutel niet tussen. Die heb ik op gevoel vastgezet.
En zouden deze bouten eigenlijk ook moeten worden nagetrokken net als de kopbouten?
Klopt het trouwens dat met remreiniger op de valse luchtplekken het toerental afneemt? Ik dacht juist dat het dan zou toenemen.
Wat vind je van die zwarte bougies en die witte rook?
Ps: mooie oplossing met die carburateurflens en aansluiting met spruitstuk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2023 09:55 #1042529 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Koppakking lekkage
Toerental kan wel degelijk afnemen, dan zuigt ie zoveel op dat hij verzuipt, heb daar ook een filmpje van, ik zal van de week m’n bovenstaande topic updaten en zet ik dat filmpje erin. Meestal compenseer je dit lek door de co schroef wat rijker te zetten, zeker als je dit op gehoor afstelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2023 17:32 #1042532 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppakking lekkage
Vandaag de eerste grotere rit mee gereden, ongeveer een half uur snelweg heen, en half uur terug en nog wat 80-wegen. Laten we zeggen totaal 100km. Dat ging vrijwel probleemloos.
Ik heb wel het idee dat de carburateur nog wat beter kan worden afgesteld, maar vooralsnog geen gekke dingen. Behalve dan een beetje backfire in de uitlaat toen ik in zijn vrij even flink wat gas gaf en het gas weer los liet.
De witte rook is ook weg. Is waarschijnlijk toch condens geweest. Bougies ga ik vanavond weer bekijken hoe de kleur is. Ik heb het mengsel namelijk iets armer gezet. Omdat het mengsel eerder toch nog wat te rijk was (CO-schroef 3,5 slag uitgedraaid), aangezien de bougies na 30 minuten warmdraaien al zwart waren geworden).
Blijven er nog een paar vragen over:
1) Hoe kan ik de middelste bouten van het spruitstuk op moment vastzetten? (kom er met mijn momentsleutel niet tussen)
2) Moeten de bouten van het spruitstuk ook nog worden nagetrokken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets