Auto bokt en rijdt zeer onzuining

Lees meer
17-10-2008 19:34 #734079 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining
als je een multimeter hebt, selecteer dan weerstandsmeting.

haal 1 voor 1 de bougiekabels volledig los van bougie en verdelerkap, met als laatste de bougiekabel die niet naar de motor loopt (dat is de voedende kabel vanaf de bobine) en meet die kabels door

meet telkens een kabel door en noteer de weerstand gegeven door de multimeter, rommel een beetje met de kabel tijdens het meten, de waarde mag dan niet veel af gaan wijken.

controleer binnen de aansluitingen van de bougiekabels of er een groen achtige zooi zit, dat is koper-erosie. zit dat er dan moet dat schoongemaakt/geschuurd worden. zo ook bij de aansluiting van de verdelerkap.
bouw de kabel dan weer terug en ga naar de volgende kabel, tot je ze alle 4 gehad hebt.

post dan die waarden maar even hier op 't forum;)


en ga dan verder met de verdelerkap, achterop de motor bij het kachelhuis zit hij, bruin ding. als het origineel is dan zul je zien dat daar kruiskopschroeven zitten, waarvan 1 op een kloteplek (onderzijde verdelerkap) voor de handigheid is het veel mooier om hier 6kant boutjes m6 te plaatsen maar die mogelijkheid is er waarschijnlijk niet in frankrijk.. neem dus een zo klein mogelijke kruiskopschroevendraaier (in steel en handvat) en draai de verdelerkap los,

controleer de 5 contactpunten aan de binnenzijde van de verdelerkap op kopererosie en/of vuiligheid. het mooiste is als de pooltjes glimmen aan de binnenkant.

op de plek waar de verdelerkap vanaf kwam zit de rotor nog, als je voorzichtig een grote platte schroevendraaier achter de rotor zet wip je deze er zo af, controleer hierbij het vlak bovenop de rotor op dofheid en/of inbrandingen/beschadigingen, als je de buitenkant van de rotor bekijkt, moet aan de zijkant het contactje ook niet te dof en/of ingebrand, beschadigd zijn.

voor de 1700 zijn de verdelerkap + rotor en bougiekabels redelijk duur.. (ik dacht verdelerkap 50 euro, rotor 15 euro en bougiekabels 45 euro) evt kan schoonmaken met zeer fijn schuurpapier/scotchbride helpen maar als de rotor ingebrand is is het zowieso raadzaam om die te vervangen (evt koolaanslag werkt geleidend en kan voor misfire zorgen)



als gedeelte ontsteking duidelijk is gaan we verder met brandstof, dat is een iets langer verhaal:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-10-2008 19:48 #734084 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining

AvdAkker;72257 schreef : als je een multimeter hebt, selecteer dan weerstandsmeting.

haal 1 voor 1 de bougiekabels volledig los van bougie en verdelerkap, met als laatste de bougiekabel die niet naar de motor loopt (dat is de voedende kabel vanaf de bobine) en meet die kabels door

meet telkens een kabel door en noteer de weerstand gegeven door de multimeter, rommel een beetje met de kabel tijdens het meten, de waarde mag dan niet veel af gaan wijken.

controleer binnen de aansluitingen van de bougiekabels of er een groen achtige zooi zit, dat is koper-erosie. zit dat er dan moet dat schoongemaakt/geschuurd worden. zo ook bij de aansluiting van de verdelerkap.
bouw de kabel dan weer terug en ga naar de volgende kabel, tot je ze alle 4 gehad hebt.

post dan die waarden maar even hier op 't forum;)


en ga dan verder met de verdelerkap, achterop de motor bij het kachelhuis zit hij, bruin ding. als het origineel is dan zul je zien dat daar kruiskopschroeven zitten, waarvan 1 op een kloteplek (onderzijde verdelerkap) voor de handigheid is het veel mooier om hier 6kant boutjes m6 te plaatsen maar die mogelijkheid is er waarschijnlijk niet in frankrijk.. neem dus een zo klein mogelijke kruiskopschroevendraaier (in steel en handvat) en draai de verdelerkap los,

controleer de 5 contactpunten aan de binnenzijde van de verdelerkap op kopererosie en/of vuiligheid. het mooiste is als de pooltjes glimmen aan de binnenkant.

op de plek waar de verdelerkap vanaf kwam zit de rotor nog, als je voorzichtig een grote platte schroevendraaier achter de rotor zet wip je deze er zo af, controleer hierbij het vlak bovenop de rotor op dofheid en/of inbrandingen/beschadigingen, als je de buitenkant van de rotor bekijkt, moet aan de zijkant het contactje ook niet te dof en/of ingebrand, beschadigd zijn.

voor de 1700 zijn de verdelerkap + rotor en bougiekabels redelijk duur.. (ik dacht verdelerkap 50 euro, rotor 15 euro en bougiekabels 45 euro) evt kan schoonmaken met zeer fijn schuurpapier/scotchbride helpen maar als de rotor ingebrand is is het zowieso raadzaam om die te vervangen (evt koolaanslag werkt geleidend en kan voor misfire zorgen)



als gedeelte ontsteking duidelijk is gaan we verder met brandstof, dat is een iets langer verhaal:)


Thanks voor de hele duidelijke uitleg.

Ik ga een multimeter en een bougiesleutel regelen. Dit kan wel een paar dagen duren aangezien ik hier nu vast sta vanwege een probleem met m'n accu, maar ik zal z.s.m. updaten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2008 23:36 #734132 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining
Kijk eens op de sloop als je ze niet kunt vinden.

Vooral de oudere en luxere auto's hebben een bougiesleutel in de reservewielkit zitten (tasje met gereedschap).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2008 23:39 #734133 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining
Carb. van een V440 bj. '87-'89 er in maken. Kun je eigenlijk zo overzetten met een heel kleine aanpassing van het luchtfilterhuis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-10-2008 12:45 #734152 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining

Erik;72312 schreef : Carb. van een V440 bj. '87-'89 er in maken. Kun je eigenlijk zo overzetten met een heel kleine aanpassing van het luchtfilterhuis.


Makkelijk te krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2008 20:45 #734205 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining
Op de sloop:)

De nieuwe types kun je overslaan, die hebben geen carburateur. Zoek eens naar deze types:





Auto's met deze voorkant kun je overslaan:


Misschien heeft een van de leden hier nog wel een 'losse' carburateur liggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2009 20:49 #794227 door Ruud Kuiper
Beantwoord door Ruud Kuiper in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining

Erik;72312 schreef : Carb. van een V440 bj. '87-'89 er in maken. Kun je eigenlijk zo overzetten met een heel kleine aanpassing van het luchtfilterhuis.


Kan natuurlijk ook een nieuwe carburateur erin zetten van hetzelfde model (Edit: dus een nieuwe van een 340 1700). Kan iemand mij vertellen wat zo'n ding kost? (heb gezocht op internet, maar ik heb geen idee of ik de juiste heb gevonden)

Ik merk overigens ook dat als ik op de snelweg ineens wat meer gas geef om bijvoorbeeld in te halen, dat de wagen ff stokt (echt kort afremt) en dan pas versnelt. Verder heb ik geen last van dit schokken, alleen bij plots gas geven. Ik zal Anjo's zeer uitgebreide procedure maar eens proberen, misschien helpt het.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets