koelsysteem loopt over na afzetten.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-01-2009 18:36 #752933 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koelsysteem loopt over na afzetten.
...na 'Frankrijk' hebben Erik en ik alles doorgespoeld, 2x zelfs, en toen met koelvloei gevuld uit een grote jerrycan van Erik. Ik heb daarvoor namelijk volledige schuimbaden weg zien stromen en vroeg me ook af of er ruitenwissersproei in zat.. Maar volgens erik was het niet zo, dus die was ook verbaasd toen ie zag wat er gebeurde...
Water zit er nu niet in , is echt 100% koelvloeistof.
Nu is het hele fijne schuim van mini belletjes, net als warmwater kranen kunnen maken, alleen dit lost niet direct op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-01-2009 19:53 #752939 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koelsysteem loopt over na afzetten.
Misschien een long shot, maar kan het zijn dat er een klein lek in de koppakking zit ofzo? Waardoor er kleine hoeveelheden uitlaatgas in het koelsysteem terecht komen? Verklaart de overdruk en de luchtbelletjes...

Maar dit is niet echt mijn terrein, ik roep ook maar wat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-01-2009 20:19 #752941 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koelsysteem loopt over na afzetten.
dat is geen rare gedachte Tjeerd ... ik twijfel daar soms ook wel eens aan. Maar Jeroen,de apk man uit Landhorst, heeft er toen een snuffelaar in gehangen en die registreerde geen vreemde gassen. Volgens hem is het dan ook niet zo.

Ik ga dat dopje vervangen, verder kijk ik het nog even aan, want koelen gaat prima zo. Alleen dat overlopen is irritant...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2009 20:31 #752942 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic koelsysteem loopt over na afzetten.
dunne ontluchtings leidingkje tussen expansievat en radiator een keer vernieuwen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-01-2009 23:51 #752962 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koelsysteem loopt over na afzetten.
bij de 1700 heb je ook nog een circulatieleiding die vanaf de slangenwarboel achterop de cilinderkop naar het koelwatertankje loopt.

daarom kun je ook zien dat de waterpomp werkt; er is enige circulatie via dat slangetje.

maar het lijkt me dus h??l sterk dat er daarlangs lucht naar binnen komt, terwijl het koelsysteem op zware overdruk staat.


Aangezien de koelvloeistof bij Erik vandaan komt neem ik aan dat dat wel snor zit.


dit wordt dus een offici?le "tja dan heb ik ook geen idee" verklaring.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-01-2009 08:20 #752964 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koelsysteem loopt over na afzetten.

antiekeradio;86892 schreef : Aangezien de koelvloeistof bij Erik vandaan komt neem ik aan dat dat wel snor zit......


Slagje om de arm: het zou kunnen dat er een klein beetje ruitensproeiervloeistof in zit. Geen idee wie dat er in heeft gedaan. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2009 08:59 #752967 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic koelsysteem loopt over na afzetten.
Leg uit... :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-01-2009 10:28 #752979 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koelsysteem loopt over na afzetten.

Lucluc;86894 schreef : Slagje om de arm: het zou kunnen dat er een klein beetje ruitensproeiervloeistof in zit. Geen idee wie dat er in heeft gedaan. :D


... ik heb wel een vermoeden met jerrycans van de zelfde kleur, ik heb een jaar geleden ook al hem gezegt dat ik nu de schoonste 1700 motor van Europa heb :p...

De laatste keer heb ik zelf de vloeistof uit de 'grote' getapt en dat schuimde niet. Uit het niks is het weer gaan schuimen, niet zo heftig als toen, maar toch... Of 1 van de vorige eigenaren heeft er biotex in gedaan?
Op zich prima als die rooie schuimbekkend wil rond rijden, als ie maar niet zo kwijlt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2009 12:48 #753002 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic koelsysteem loopt over na afzetten.
maar dan nog, zelfs al zit er ruitensproeiervloeistof bij, wat het schuimen verklaart, waarom zit er dan zo'n gigagroot expansieverschil in wat pas in werking treed als de motor stilstaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-01-2009 15:43 #753024 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koelsysteem loopt over na afzetten.
(kom ik weer met mijn lekentheorie)
Tijdens het rijden is er voldoende rijwindkoeling en circulatie doordat de motor draait. Daardoor blijft de temperatuur (en de druk) net onder een kritiek peil. Op het moment dat de motor wordt afgezet, stijgt de temperatuur in het blok zelf even wat harder doordat de circulatie goeddeels weg is. Het koelwater dat aanwezig is in het blok zelf wordt dus eventjes wat heter. Doordat er lucht in dat koelwater zit (kleine belletjes) stijgt de druk in het complete systeem op dat moment tot grotere hoogte dan normaal, met een natte scheet onder de vuldop tot gevolg.

Slaat dit ergens op?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets