Eigenschappen van een diesel
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Er zijn vrijwel 0 topics over de diesel, ik denk omdat ze zo zeldzaam zijn, maar ik wil die van mijn zus straks toch in de gaten blijven houden en 't liefst zelf achter problemen komen en eenvoudig onderhoud verrichten.
Heel veel vragen, ik weet het...maar begin maar ergens met antwoorden!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Verder geen choke of andere handelingen noodzakelijk, eigenlijk heel simpel.
Onderhoud is buiten olie/filter niet veel van bijzonders. De tandriem is wel een leuk verhaal want daar loopt ook de pomp op mee. Vergt preciese timing etc.
Luchtfilter spreekt voor zich, klepspeling is ook enkel ter controle of alles OK is (verloopt amper)
Brandstoffilter is wel aandachtspunt, als dat verstopt raakt is ie helemaal niet meer vooruit te branden. er staat wel een verversingstermijn voor, het schijnt dat deze sneller aan de beurt komt als je vaak de tank bijna helemaal leeg rijdt.
Deze diesels hebben geen:
- turbo
- regelklepjes en slangetjes die met de turbo te maken hebben
- EGR
- luchtmassameter
- katalysator
en dat zijn juist de onderdelen die bij huidige diesels zo'n 95% van de klachten veroorzaken.
De ervaring die ik viavia met deze motoren gehoord heb is dat ze niet bestand zijn tegen continu doortrekken tot de 4000 (=einde bruikbare toerengebied)
drijfstanglagers en krukaslagers zijn niet zo sterk als van een VW 1.9TDI dus..
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
en.wikipedia.org/wiki/Renault_F-Type_engine
The FxM (F8M) displaces 1.6 L.
1985?1989 Renault R11
1985?1989 Renault R9
1985? Renault R5 Super 5
1986? Renault Extra
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
De traagste diesels zijn meestal ook de betrouwbaarste/duurzaamste.
Vooral bij zo'n oude rookdiesel is het echt van belang dat je niet gaat doortrappen. Snel is 'ie toch niet.
Voorgloeien is al gezegd zie ik.
En daarnaast is 'ie ook lekker zuinig natuurlijk ;D
we hebben al een aantal jaar ervaring met oude, stinkende en roetende dieseltjes
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Offline
- Nieuw lid
Deze motortjes roken amper... :nono:volvofiel;111639 schreef : Vooral bij zo'n oude rookdiesel
In de renault 19 had deze motor een inhoud van 1.9, verder is hij ook hetzelfde. Dit blokje kun je er dus ook in leggen mocht je daar zin in hebben. Dan is hij nog steeds traag, maar wel iets sneller.
Ik vind deze auto's persoonlijk heerlijk rustig rijden. Echt ontstressend.
Als je de kap opentrekt zie je verdacht veel gelijkenis met een 340 1.7 als ik het me goed kan herrinneren.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.