Eigenschappen van een diesel

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-07-2009 13:07 #786500 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel

Bodejodel;111667 schreef : Ik vind deze auto's persoonlijk heerlijk rustig rijden. Echt ontstressend.

En dat is precies wat m'n zus kan gebruiken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-07-2009 13:09 #786501 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Eigenschappen van een diesel
Mooi!

Ze woont toch in Amsterdam? Daar heb je toch niks aan een snelle auto, dus dat komt dubbel zo goed uit...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-07-2009 13:27 #786506 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel
Ze gaat 'm heel weinig gebruiken (in Amsterdam), is misschien een beetje vreemd voor een diesel, maar ze kan het betalen en ik heb haar natuurlijk een beetje overtuigd + ze vindt het gewoon leuk; zij heeft mij destijds enthousiast gemaakt voor de 300-serie. Nu hoeft m'n zus niet meer met het openbaar vervoer naar pa en ma, en dat is beter, want het is een heel gedoe naar Heerde (buurtschap 't Broek), het dichtstbijzijnde intercity-station is Zwolle, daarna zit je nog een half uur in de bus en dan zou je nog minstens een half uur moeten lopen (als ze niet zou worden opgehaald van het busstation)...kortom, de moeite waard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-07-2009 13:33 #786510 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel
En ook leuk om gewoon een flink eind mee te gaan toeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-07-2009 14:21 #786517 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel

punkazz;111665 schreef : Onderdelenlijn.nl, gezocht op Renault Express: nog vier 1.6 vacuumpompen te vinden. Welk merk is best? Onderdeelnummer?


Ok het is dus belangrijk om te bedenken dat de Volvo 340 GEEN "Renault F8M" motor heeft, maar een speciaal voor Volvo aangepaste "D16"

de F8M heeft de vacuumpomp achterop de cilinderkop zitten
op dezelfde plaats als waar bij de B172K de verdelerkap zit.

de D16 heeft een vacuumpompje wat naast het motorblok hangt, en door een riem vanaf de krukaspoelie wordt aangedreven.

De F8M pomp is namelijk dikker dan de verdelerkap van de B172K, dus die komt in de knoei met de kachelunit. Om zo'n pomp op een 340 te gebruiken moet je dus de kachelunit aanpassen (stuk eruit zagen en weer dicht kneien)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-07-2009 22:12 #786569 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel
Ok? lezer, let dus op :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-07-2009 22:19 #786573 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel
Mocht je het ooit nodig hebben, Frank Rooijmans weet waar je ze kunt halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-07-2009 23:19 #787361 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel
Ok?, ik wil even ingaan op het principe van de ontsteking (zelfontbranding). Uit een ander topic:

Jos360;112573 schreef : Een diesel heeft al die rare bougie-bobine-rotor zooi niet en ontbrandt dus inderdaad volledig uit zichzelf.

[leek modus]
Ik heb wikipedia even geraadpleegd en ik snap het principe denk ik. Dus de gloeipunten zijn er alleen voor om de temperatuur van de cilinderdeksel (ofzo) op peil te houden en dus ook om er zeker van te zijn dat zelfontbranding plaatsvindt? Vandaar ook het voorgloeien....
Indirecte inspuiting gok ik?
[/leek modus]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-07-2009 23:48 #787364 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel
Diesels hebben twee tot drie keer zoveel compressie als benzinemotoren. Feitelijk verhit een diesel alleen lucht door die samen te persen - door er vervolgens diesel bij te gooien ontbrandt de boel. Bij een koude motor ontbrandt de zooi niet of nauwelijks dus zijn er gloeibougies als verwarmingselement aanwezig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-07-2009 13:48 #788376 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel
diesels met directe inspuiting (m.a.w. de diesel wordt direct in de cilinder ingespoten) starten al vanaf een omgevingstemperatuur van 10 tot 15 graden zonder voorgloeien. Het gloeien gebeurt dan nog wel, om te zorgen dat de motor sneller start en minder rookt na de start.

Bij indirecte inspuiting (zoals bij de 340D) is er meer oppervlakte (spleet tussen verbrandingsruimte en wervelkamer, en de wervelkamer zelf) waarlangs de compressie warmte naar het motorblok kan "weglekken" en daardoor heb je een hogere temperatuur nodig voor gloeivrije start.


Als de motor onder de benodigde temperatuur is, en de gloeibougies werken niet of maar 1 of 2, krijg je de motor gewoon NIET aan de praat.

Als ie maar net aan zn temperatuur is om te starten, en de gloeibougies doen het ook maar half, zal hij wel aanslaan maar vaak op 2 of 3 cilinders; en je krijgt dan tevens een bijzonder succesvolle pausverkiezing (veel witte rook)

Dat komt dan omdat de ingespoten dieselolie wel verdampt maar vanwege de te lage temperatuur niet of nauwelijks tot ontbranding komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets