Lekkage olie -> hoe heet het onderdeel?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-04-2012 16:32 #631913 door V300 register
Lekkage olie -> hoe heet het onderdeel? is gemaakt door V300 register
Ik heb een onderdeel dat olie lekt op de motor, alleen hoe heet dit onderdeel? En is er een nieuwe verkrijgbaar of een revisieset of zo?

Het gaat om dat ding waar de rode pijl naar wijst, met heel die slangetjes er aan:


Hier is te zien dat het aan de onderkant olie moet druppelen (olie hangt er niet meer aan, heb ik af geveegd om te zien of het olie of benzine was):


Bovenaanzicht:









Verder is die aluminium-kleurige slang ook niet meer zo geweldig, maar waarvoor dient die? Deze loopt van een aansluiting op de buis naar de luchtfilter, naar de motor:


Vooral omdat ''ding'' waarvan ik niet weet wat het is maak ik me zorgen :wtf2:Kan iemand mij helpen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2012 16:38 #902918 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lekkage olie -> hoe heet het onderdeel?
is dat niet de dampbelafscheider?

In alle gevallen geldt; eerst goed schoonmaken (hogedrukspuit of koudontvetter o.i.d.), dan in de gaten houden waar de olie vandaan komt (want is het niet gewoon de klepdekselpakking..?).

Die slang is de voorverwarmingsslang (krijgt de luchtinlaat vast warme lucht van de uitlaat, is handig bij een koude motor), kun je zo universeel wel ergens kopen. Bij een caravanzaak o.i.d.
Het moet wel wat hittebestendig zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-04-2012 16:40 #902919 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage olie -> hoe heet het onderdeel?
geen flauw idee wat dat voor ding is,

die grote buis naar je luchtfilter is voor het makkelijker warm worden/lopen van de motor in koude tijden!;) de motor krijgt dan warme lucht van het uitlaatspruitstuk in plaatst van koude buitenlucht

edit: Joost was me al voor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-04-2012 16:43 #902921 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage olie -> hoe heet het onderdeel?

volvofiel;197444 schreef : is dat niet de dampbelafscheider?

In alle gevallen geldt; eerst goed schoonmaken (hogedrukspuit of koudontvetter o.i.d.), dan in de gaten houden waar de olie vandaan komt (want is het niet gewoon de klepdekselpakking..?).


De klepdekselpakking kan natuurlijk ook nog. Alleen ik vind het zo typisch dat onder die dampbelafscheider dan, een plek zit waar het er uitziet alsof er druppels zijn gevallen. Daar is het een beetje bruinig.

Maar ik zal het eens schoonmaken. Kan nooit kwaad.

volvofiel;197444 schreef : Die slang is de voorverwarmingsslang (krijgt de luchtinlaat vast warme lucht van de uitlaat, is handig bij een koude motor), kun je zo universeel wel ergens kopen. Bij een caravanzaak o.i.d.
Het moet wel wat hittebestendig zijn


Ok, maar die kan ik dan in de zomer ook nog wel vervangen denk ik. Dan worden toch allen filters, slijtagedelen, en rubberslangen vervangen. (pakkingen en keerringen en zo niet)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-04-2012 17:22 #902923 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage olie -> hoe heet het onderdeel?
Een halve bus remmenreiniger later:







Nog even een uurtje uitdampen, en dan een half uurtje rijden. Kijken waar het gelekt heeft, en of het wel gelekt heeft (kan natuurlijk ook wat gemorste olie zijn van het vervangen een half jaar geleden).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2012 17:32 #902924 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Lekkage olie -> hoe heet het onderdeel?
dat is de brandstofpomp, die krijgt op de 1.7 aandrijving via de nokkenas. de dampbelafscheider staat hier niet op de foto, maar dat is het ding waar de 2 slangen in de rechter bovenhoek op deze foto naartoe gaan:


zit tegen de bovenbalk van het voorfront geschroefd, ergens naast de elektrische koelvin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-04-2012 18:07 #902926 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage olie -> hoe heet het onderdeel?
Ok, dan is het de brandstofpomp, maar daar kan dan geen olie bij weglekken lijkt me? Benzine was het in elk geval niet dat lekte. Het was namelijk een bruin/geel-achtige vloeistof, die totaal niet vervloog... Olie dus.

Misschien dan toch de kleppendekselpakking, en dat het dan via de brandstofpomp naar beneden druppelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-04-2012 18:10 #902928 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage olie -> hoe heet het onderdeel?
ik denk eerder de pakking die tussen de brandstofpomp en de kop zit! bovenkant ziet er nog goed uit dus zal dan wel aan de onderkant uit het zicht zitten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2012 18:14 #902929 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lekkage olie -> hoe heet het onderdeel?
jawel dat kan wel degelijk

als de brandstofpomp (thx voor de les anjo :)) wordt aangedreven via de nokkenas, is daar smering voor nodig (het oppompen via die pomp gaat net als met een oude pomp waar ze vroeger grondwater mee oppompten). Anders gaat het nogal krijsen en slijten.
Je ziet ook duidelijk een pakking op de foto.

Een jaar of 3 geleden heb ik de brandstofpomp van mijn 345 vervangen (werkt via een dergelijk systeem, maar dan aangedreven door de krukas) en nieuwe pakking geplaatst, poosje later ging het daar toch wat zweten. Ik heb de bouten gewoon wat strakker aangedraaid omdat ik wist dat het nieuw was en wat kon hebben.

Maar, nogmaals, nu eerst in de gaten houden waar het vandaan komt. Kan ook een lekkage uit het verleden zijn..! Olie blijft lang doorkruipen.

Edit: dit keer was Joris mij voor, dit bericht is een reactie op Bart (en ik moet sneller typen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-04-2012 18:21 #902931 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage olie -> hoe heet het onderdeel?
Dat hoop ik maar, dat het een pakking is. Die zijn altijd nog vrij eenvoudig na te maken. Maar volgens mij is het bij oude auto's sowieso 9 van de 10 keer een pakking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets