Ontstekingsdelen 1.7 goed/fout

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-06-2013 18:08 #632756 door V300 register
Ontstekingsdelen 1.7 goed/fout is gemaakt door V300 register
Omdat ik alle ontstekingsdelen bewaar, en vaak de verkeerde/slechte delen meekrijg, bij deze een vergelijkingstopic met goede en slechte onderdelen. Zo hoeven anderen het wiel misschien niet opnieuw uit te vinden.

Bougies
Deze zijn verkrijgbaar in 2 smaken:
-BPR6ES (links): Deze krijg je mee bij de meeste, zoniet alle, onderdelenboeren. Ze zijn bedoeld voor de auto's van modeljaar 1985 en 1986.
-ZGR5B (rechts): Deze heeft men liggen, alleen het systeem geeft bij een 1.7 dit type niet aan. Deze zijn bedoeld voor auto's met modeljaar 1987 of later.


Zichtbaar verschil:
De elektrode van de BPR6ES steekt minder diep de verbrandingskamer in dan die van de ZGR5B. Ook is de elektrodeafstand van die 2e 0,1mm groter.

Merkbaar verschil:
Als je in een late 1.7 (na 1986) de BPR6ES steekt loopt hij minder mooi. Ook is het een (mede)veroorzaker van stationair onregelmatig lopen.


Verdelerkap

Verdelerkappen zijn altijd het zelfde, alleen wel door 2 verschillende merken geproduceerd. Helaas met flinke verschillen in kwaliteit:
-Merkloos (links): Deze krijg je van de onderdelenboer, logisch, want hij heeft niks anders. Deze is bedoeld voor alle maar ook enkel de 340 1.7.
-Volvo origineel (rechts): Deze kreeg je bij de Volvo-dealer, intussen helaas niet meer bestelbaar. Deze is ook bedoeld voor alle 340's 1.7




Zichtbaar verschil:
De imitatieversie heeft aluminium contacten, terwijl de originele versie messing contacten heeft. De originele verdelerkap heeft bovendien een ingegoten aansluitschema van de bougiekabels.
Aan de binnenkant kun je zien dat de originele versie plastic rond de contacten heeft, en de imitatieversie niet. Ook het centraal punt in het midden verschilt, deze is bij de originele verdelerkap verstevigd, en bij de imitatieversie geheel geproduceerd uit koolstof

Merkbaar verschil:
De imitatieversie verslijt veel sneller en geeft daardoor sneller storing dan de originele versie. Ook breekt het centraal punt eerder bij de imitatieversie.

Bougiekabels
Bougiekabels verkoopt men in vele soorten en maten, o.a.
-Universeel: zelf op lengte te knippen, zelf de aansluitingen er aan zetten. Deze zijn te koop van goedkope chinees, tot dure race.
-Beru: speciaal gemaakt voor de 340. Voorgevormd, en plug & play

Zichtbaar verschil:
Veel: de universele heb je in tal van kleuren, soorten, en maten. Ontstoord of niet, van silicone of gewoon rubber, noem maar op. De beru exemplaren zijn gewoon zwart, en onderscheiden zich voornamelijk met de aansluiting op de bougies, deze is lang en loopt spits toe. De universele zijn vaak kort en bedekken net de aansluiting op de bougie.

Merkbaar verschil:

De Beru kabels zijn vooral makkelijk en passen perfect, in tegenstelling tot universele sets.
De dopjes die de aansluiting op de bougies afdekken zorgen nog wel eens voor problemen. Als de doppen te klein zijn verouderd de draad net er boven extra snel verouderd, met doorslag tot gevolg. Uiteindelijk gaat de auto hiervan onregelmatig lopen, en slechts toeren opbouwen.

Oliefilters
Deze heb je ook in veel verschillende varianten, mijn onderdelenboer is nogal fan van Bosch, dus die krijg ik mee. Er worden door het systeem 2 verschillende versies aangegeven:
-Bosch 0451103336
-Mann 917/1 (dit filter is er ook als Bosch-filter met enkel andere letters)

Zichtbaar verschil
Het Boschfilter is 5cm hoog en zwart van kleur, terwijl het Mann filter (en de Bosch-variant) wit is en 10cm hoog.

Merkbaar verschil
Niks wat je direct merkt, wel heeft het witte Bosch-filter een terugslagklep en het zwarte niet. Dit systeem is nodig zodat de olie niet wegzakt, waardoor de auto de eerste minuut geen smering krijgt. Aangezien het prijsverschil nihil is (minder dan ?1), kun je beter het grotere witte filter gebruiken. Het zwarte filter wordt gebruikt in Renaults waar weinig plaats is rond de motor.

Ik hoop dat ik met dit overzicht mensen op weg help, en als er mensen zijn die een aanvulling hebben, graag! Ik krijg zelf namelijk ook nog regelmatig de verkeerde spullen mee :hmmz:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-06-2013 21:20 #932822 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontstekingsdelen 1.7 goed/fout
Nuttige opsomming Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2013 21:49 #932826 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Ontstekingsdelen 1.7 goed/fout
Leuk verslagje :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2013 10:57 #932848 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontstekingsdelen 1.7 goed/fout
Op het forum staat her en der wel wat, maar ik dacht ik breng het even overzichtelijk bij elkaar. Kan nooit kwaad toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2013 11:20 #932852 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontstekingsdelen 1.7 goed/fout
Je hebt voor de 2-liters verschillende Beru sets. Met hele dikke aansluitingen bij de bougies, dat zijn de beste. Ik weet niet of dergelijke exemplaren er ook zijn voor 1700's. En dan nog het verschil tussen begrensde en onbegrensde rotors.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2013 12:22 #932856 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontstekingsdelen 1.7 goed/fout
voor de 1.7 een mooie opsomming. Wat betreft de bougies is exact hetzelfde effect ook merkbaar in de B14 motoren. De carburateur en ontsteking vanaf 1986 is n?t niet goed in combinatie met de BPR6(E/S/ES). Met ZGR5B lopen ze een stuk mooier. Verschil merk je overigens alleen als de rest in orde is :+

Wat betreft de bougiekabels, wist je dat de originele Volvo kabels een huls hebben die de gehele bougie omsluit? dus met deze kabels gemonteerd zie je niets meer van de bougie, zelfs het zeskant waarmee je hem in/uitdraait niet.
Qua lekspanning en gevoeligheid voor vocht zijn dat natuurlijk de beste, maar ik heb ook hele goede ervaringen met NGK kabelsets.


Tijdje terug ben ik begonnen een lijst te maken met onderdeelnummers van de goede en minder goede fabrikaten. Ik heb voor de B14 een zeer mooi gemaakt Bosch kapje gevonden waar alleen 2 draadbusjes uitgeboord moeten worden om het perfect te laten passen. qua verdeler rotoren is het nog wat ingewikkelder.

Overigens is de linker imitatie kap op de foto's van Facet. (zie de F, made in italy etc)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2013 13:51 #932859 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontstekingsdelen 1.7 goed/fout

Wouter;218494 schreef : Wat betreft de bougiekabels, wist je dat de originele Volvo kabels een huls hebben die de gehele bougie omsluit? dus met deze kabels gemonteerd zie je niets meer van de bougie, zelfs het zeskant waarmee je hem in/uitdraait niet.
Qua lekspanning en gevoeligheid voor vocht zijn dat natuurlijk de beste, maar ik heb ook hele goede ervaringen met NGK kabelsets.


Dat heeft die Beru-set van mij ook. Ik zal wel eens wat foto's knippen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2013 15:09 #932860 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontstekingsdelen 1.7 goed/fout
Origineel Volvo is volgens mij Beru.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets