Versnellingsbakken sterk genoeg ??
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Nu weet ik dat er in de Volvo 300 1.7 modellen een Renault motor ligt waarvan de bevestigingspunten overeenkomen met mijn onderblok.
Dat betekent dus dat in theorie de bak van een 1.7 zou moeten passen.
Nu is dus mijn vraag, weet iemand wat zo'n bak aan vermogen en koppel kan hebben?
Schakelt het een beetje fatsoenlijk, want als het net zo'n slechte bak is als van de gemiddelde Renault kan ik beter wat anders verzinnen.
Wat zijn trouwens de verhoudingen van zo'n bak?
Ik wil ergens in de buurt van de 3500 tpm bij 120 KM/h in de 5e versnelling rijden....
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
De motor past er makkelijk in de lengte in, het schutbord en de middentunnel zullen wel wat ruimer gemaakt moeten worden....
De tank moet ik nog even bekijken en de achteras maken we gewoon custom bevestigingen voor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Let er wel op dat de versnellingsbak van een 340 1.7 achterin ligt en met de motor verbonden wordt d.m.v. een aandrijsas. Gaat dit passen in de clio? Ik verwacht misschien problemen met de ruimte van de tunnel onder de auto.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Bij een voowielaangedreven auto heb je de versnellingsbak met daarin het diffentieel gemonteerd.
Bij een achterwielaandrijver met de motor in de lengte voorin geplaatst, heb je de versnellingsbak aan de motor hangen. Daarvandaan loopt een aandrijfas naar het differentieel.
Over de ruimte maak ik me weinig zorgen, ik heb nu al een grote loze ruimte waar het reservewiel heeft gehangen, die hangt bij een Clio 1 altijd onder de auto. De hoogte van die ruimte zal ongeveer 18 cm zijn tot de onderkant van de bumper gok ik.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
zoals al aangegeven hebben alle volvo 300 series een 'transaxle constructie' op de achteras. dit wil dus zeggen dat in de motorruimte alleen de motor zelf, en de koppeling aanwezig zijn. de versnellingsbak is geintegreerd met het differentieel en bevindt zich bij de achterwielen.
dit werd gedaan vanwege ruimtegebrek bij de motor, en een betere gewichtsverdeling tussen de voor-en achteras. Oorspronkelijk is de 3 serie ontworpen voor de variomatic, die moest zowieso achterin geplaatst worden (ook weer ruimtegebrek)
Groetjes Wouter
PS misschien kun je de bak ook wel kwijt aan de achterkant onder je clio?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
wat dat betreft is de 300 serie de uitzondering die de regel bevestigt!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.