Bandenslijtage -onregelmatig

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2022 12:37 #1042090 door V300 register
Bandenslijtage -onregelmatig is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik heb aan beide voorbanden van de 340 1.4 onregelmatige slijtage: het buitenste 1/5 deel van het loopvlak is duidelijk meer afgesleten/kaler, aan beide zijden ongeveer gelijk erg..
Ik stel me voor dat er 3 mogelijke oorzaken zijn:
1. ik rijd voortdurend op holle wegen > dat is dus niet het geval.
2. de veerpoten voor staan allebei (bovenaan) te veel naar buiten gericht > raar dat ze allebei zo staan, ik heb daar nooit aan geschroefd/gesteld.
3. er is teveel toespoor zodat de banden over de weg schuiven > eveneens raar dat dit dan bij allebei is; bij richtuit rijden staat het stuurwiel gewoon in het midden zoals het hoort.

Ook bij slijtage van de veerpoottoplagers kan ik me enkel voorstellen dat de bovenkanten van de veerpoten dan naar elkaar toe zouden zakken, dat klopt dan niet met het slijtagebeeld.

Iemand die dit beter snapt, of redeneer ik toch wel goed?
In elk geval: wat is de oorzaak??

Dank van rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2022 11:16 #1042095 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Bandenslijtage -onregelmatig
Lijkt erop dat die wielen te veel “toespoor” hebben, wat je zelf al als mogelijkheid aangaf in dat geval moeten ze uitgelijnd worden.
Stelt bij een 340 niet veel voor, kan dat in Bleiswijk voor je controleren.

Een te zachte bandenspanning kan ook een oorzaak zijn. Ik hou altijd zo’n 2,5 bar aan rondom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-06-2022 18:30 #1042101 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bandenslijtage -onregelmatig
Dank voor je reactie.

Ik meende altijd te begrijpen dat:
-bij te hoge bandenspanning je voornamelijk op het middendeel van het loopvlak rijdt, dan wordt een strook in het midden dus kaal.
-bij een te lage bandenspanning je meer op de randen van het loopvlak rijdt, dan zouden dus zowel buitenrand als binnenrand van het loopvlak kaal moeten worden.
bij mij is het alleen de rand aan de zijkant (buitenkant) van de auto, en dan bij beide voorwielen....
Is dat dan meer een indicatie voor het (verkeerde) toespoor of zie ik iets over het hoofd?

rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2022 19:50 #1042102 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Bandenslijtage -onregelmatig
Dat is precies wat je krijgt als je toespoor hebt. Dan worden beide wielen naar binnen gedrukt overdreven gezegd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2022 13:17 #1042104 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bandenslijtage -onregelmatig
De toespoor kan toch alleen veranderen wanneer de stuurstangen (naar de stuurkogelkoppen) een afgrijselijke optater krijgen en dan iets krommer (en daarmee korter) worden, of door slijtage in de stuurkogels zelf?

rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2022 14:50 #1042106 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Bandenslijtage -onregelmatig
je rijd altijd met een beetje toespoor; in een neutrale wielstand wordt de auto op hogere snelheden bijzonder nerveus; uitspoor is tevens zeer onwenselijk vanuit je Ackermann principe.
wat ik nog mis is hoeveel kilometers de banden onder de auto gezeten hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2022 16:28 #1042107 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bandenslijtage -onregelmatig
Dank voor je bericht.

In principe mee eens.
Is het niet zo dat de normale instelling iets toespoor is (in stilstand dus) en dat rijdend de diverse spelingen (stuurkogels) 'opgesoupeerd' worden en daardoor de voorwielen naar toespoor '0' gaan?

Hoeveel km. de banden hebben weet ik zo niet, de aanschafbon hangt hier niet meer op het prikbord.
Ik zal nog zoeken....

NB het is toch niet zo dat je echt altijd met flinke toespoor rijdt (hoort te rijden), want dan zouden voorbanden altijd asymmetrisch afgesleten zijn (aan hun levenseinde)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2022 22:18 #1042112 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bandenslijtage -onregelmatig
Het toespoor is inderdaad miniem maar het is er wel. Vaak is er ook een lichte negatieve camber (ik weet even niet hoe dat op z'n Hollands heet, maar in ieder geval dat 't wiel licht schuin naar binnen staat). Kan zijn dat dit de slijtage van de lichte toespoor opheft (omdat de buitenkant dus 'n tikkie minder contact maken). Ik weet 't niet zeker, maar dat lijkt mij 't meest logische.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2022 22:46 #1042113 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Bandenslijtage -onregelmatig
voor staat wat camber relatief neutraal, achter is het negatieve camber duidelijk zichtbaar, je ziet vaak dat de achterbanden aan de binnenkant wat harder slijten (en hoe breder/lager de band, hoe beter/sneller zichtbaar)

op de vooras heb je (even uit het hoofd) 0,3/0,4graad of 3mm toespoor.

rustybuster;n418124 schreef : NB het is toch niet zo dat je echt altijd met flinke toespoor rijdt (hoort te rijden), want dan zouden voorbanden altijd asymmetrisch afgesleten zijn (aan hun levenseinde)

indien een band wat profieldiepte betreft onder de 2,5mm profieldiepte komt krijg je bij de APK een adviesmelding; onder de 1,6mm een verplichting om een band te vervangen; de positie waar het profiel dan het meest afgesleten is maakt niet uit.
mocht je twijfelen of je wielgeometrie klopt, zet hem dan eens op een 3D uitlijn bank; in elke database staan de fabriekswaarden van de 340/360 vermeld. zonder verdere context als gereden kilometers, band en velgmaten heeft het weinig zin om theoretisch na te denken wat er mis kan zijn, als de banden mogelijk ook tussen de 30/40k km onder de auto en dus nagenoeg aan het eind van de levensduur zitten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets