Volvo 363 rembekrachtiger verplaatst in motorruimte

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-04-2023 22:02 #1042537 door V300 register
Goedenavond,
Onlangs kwam ik op het net wat foto's tegen van een Volvo 363, met V6-motor.
Het viel mij toen op dat de rembekrachtiger/hoofdremcilinder niet tegen het schutbord zat, maar iets verderop in de motorruimte.
Dit om ruimte te maken voor de bredere V6-motor. Nu ben ik benieuwd hoe ze dit hebben uitgevoerd, want dat kan ik helaas niet op de foto's zien.
Is het hydraulisch aangestuurd, of is de remstang verlengd vanaf het rempedaal, of op een hele andere manier?
Wat zou de best uitvoerbare manier zijn om zoiets goed te laten werken? Iemand suggesties?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2023 08:33 #1042538 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo 363 rembekrachtiger verplaatst in motorruimte
Want je wilt er een PRV motor in hangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-04-2023 19:59 #1042545 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 363 rembekrachtiger verplaatst in motorruimte
Of een V8...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2023 20:22 #1042547 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo 363 rembekrachtiger verplaatst in motorruimte
Vond die 6 cilinder al aardig krap, maar hier zit de radiateur aan de binnenzijde. Bij een later type zit die wat dichter op de gril en hou je net misschien wat ruimte over.
Wordt sowieso puzzelen dan :P




Wat die rembekrachtiger betreft is dit mechanisch verlengd met een stang die door een buis loopt die weer aan beide kanten vast gebout zit. Bij de Daf 55 en 66 zit dat ook zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-04-2023 20:28 #1042548 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 363 rembekrachtiger verplaatst in motorruimte
Ha bedankt. Weet je toevallig ook of die stang in die buis gesmeerd moet worden oid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2023 10:02 #1042549 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo 363 rembekrachtiger verplaatst in motorruimte
Dat durf ik niet te zeggen, heb dat nooit uit elkaar gehaald.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2023 11:24 #1042575 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 363 rembekrachtiger verplaatst in motorruimte
of die gesmeerd moet worden ligt aan de constructie die je toepast, in de OEM constructie steekt een afgeronde pen vanuit de rembekrachtiger in je hoofdremcilinder en is er een gaffelbevestiging tussen het rempedaal en de rembekrachtiger. wil je de bekrachtiger verplaatsen dan zul je de bestaande gaffel moeten verwijderen en de pen hier verlengen. ik zou in dit geval wel de asmaat vergroten van ø8 naar minstens ø12mm; het laatste wat je wil is deze stang in een banaanvorm trappen als je hard wilt remmen bij bijv een falende rembekrachtiger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-04-2023 15:39 #1042580 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 363 rembekrachtiger verplaatst in motorruimte
Inderdaad, liever geen bananen in de motorruimte. Als ik het zo inschat moet die pen uit die 363 dan ongeveer een halve meter lang wezen. Behoorlijk lang dus. Die buis waar de pen in zit, zal de krachten wel een beetje sturen, maar grotere diameter zal geen overbodige luxe zijn.
De rembekrachtiger uit die 363 zit ook veel verder naar links (richting linker veerpoot). Dat betekent dat die lange pen ook verder naar links moet zitten. Pen kan immers niet scheef in de rembekrachtiger geduwd worden. Dan is de vraag hoe deze pen bij het rempedaal bevestigd zit? Niemand zeker die foto's van de pedalen van de 363 heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2023 10:12 #1042587 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 363 rembekrachtiger verplaatst in motorruimte
ik denk dat dat zwaar tegenvalt met betrekking tot foto's, ik heb ergens in m'n archief wel eea aan foto's; maar als er al een interieurfoto bij zit dan is die vanuit het open portier genomen als algeheel plaatje.
Maar in principe kun je een zelfde gaffel als bij de OEM volvo 300's gebruiken, krachtenspel op het draaipunt bij het rempedaal zal niet anders zijn als bij het standaard rempedaal.

wat ben je van plan eigenlijk? een replica 363 is best vet, maar die V6 die ze daar in gefrommeld hebben is eigenlijk zonde van de moeite, die is wel heul erg lui..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-04-2023 00:48 #1042605 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 363 rembekrachtiger verplaatst in motorruimte
Die PRV-blokken hebben sowieso een beruchte reputatie. Maar een V6 Ford motor lijkt me wel wat.
Heb gekeken bij mijn huidige pedalenset. Het verlengen van de remstang vanaf de gaffel zal inderdaad niet het grootste probleem zijn, maar om het geheel naar links te krijgen wel. Je zit ook met de stuurkolom en het koppelingspedaal(mechanisme). Dus hoe zou je de (aansturing van de) remstang zoveel mogelijk naar links kunnen krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets