× Ervaringen en Ritverslagen van evenementen, oa 360(geen modena)Cup, clubspecials etc.

Met overstuur de bocht om

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2005 16:44 #625074 door V300 register
Met overstuur de bocht om is gemaakt door V300 register
Hey volvo rijders,

Ik heb eventjes een vraagje. Gaan jullie vaak met die 340's en 360's met overstuur de bocht om. Vroeger lukte mij dat nooit. Maar inmiddels heb ik het aardig onder de knie met mijn 340. De kont gaat dan helemaal om . Volgens mij niet echt goed voor je banden. Maar er zit toch het goedkoopste met het dikste profiel op...

Verder vind ik dat het in deze tijd van het jaar aardig makkelijk gaat, zeker als het een beetje geregend heeft. Overens doe ik het niet onwijs vaak hoor, maar soms...

Nu wil ik van jullie weten, gaan jullie vaak met overstuur door de bocht en hebben jullie nog goede tips voor je mede volvo rijders.

Groeten Noe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2005 20:22 #647924 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Met overstuur de bocht om
Dat de banden slijten is niet zo erg..

Dat je differentieel er niet tegen kan wel..

Verder moet je wel behoorlijk mee oppassen, voor dat je het weet blokkeer je midden in de stad de volledige rijbaan.....

Als de 300 voorwielaandrijving had gehad zou ik hem niet eens rijden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2005 21:13 #647925 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Met overstuur de bocht om
Wat heeft het differentieel er tegen als ik het vragen mag?..
Mn eigen volvo 360 gaat ook makkelijk schuiven met nat weer. Hoef je alleen maar een bocht te enthousiast voor te nemen. Ik ga elke ochtend wel een bochtje dwars met mn dagelijks vervoer, en laatst ging ik dus echt voldwars wanneer ik het niet eens probeerde. Kan riskant zijn inderdaad...dus weet waar je speelt.
Belangrijk bij dit soort acties is weten hoe je moet sturen en gassen. Als de auto ver uitbreekt moet je behoorlijk snel een heel eind aan dat stuur draaien, en vervolgens wanneer de auto weer rechttrekt ook weer heel snel terug anders krijg je een zwieperd de andere kant op (ben bijna een dijk afgevlogen op die manier in mn corollatje).
Een beetje overstuur kun je met een lichte stuurcorrectie wel in bedwang houden, maar voor het echte werk raad ik aan om te wachten tot t gevroren heeft en op een lege parkeerplaats te gaan oefenen. Dan blijft alles tenminste heel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2005 21:17 #647926 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Met overstuur de bocht om
Ik denk idd ook dat het diff daar niet zoveel onder te lijden heeft. Het gaat meer om klappen bij de koppeling laten schiten e.d. Als ik schuif doe ik dat alleen op het gas, nooit met de koppeling. Oefenen op verkeerspleinen 's nachts doet wonderen. Het is leuk om de auto eerst heeeeel schuin te laten gaan, half gas geven en voor je gevoel net iets te weinig tegen te sturen. Dan blijft ie mooi schuin. Ik ben er nog niet zo heel goed in, maar kan wel het takenhof plein (voor diegene die bekend zijn in Nijmegen) 3/4 schuin rond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2005 21:17 #647927 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Met overstuur de bocht om
Hoe is het trouwens met je veerpoot frits? En heb je nog iets gehad aan die 5-bak?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2005 22:15 #647928 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Met overstuur de bocht om
Als je goed en beheerst wil driften mag je het stuur niet verder dan 180 graden verdraaien beide kanten op. Sturen doe je dan met het gaspedaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-12-2005 20:52 #647929 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Met overstuur de bocht om
Weinig sturen is voor gevorderden....is ook tamelijk lastig te controleren op het gas zonder LSD. Mn dagelijks vervoer is een corolla AE86 (Levin)..af fabriek met LSD, staan bekend als driftbakken maar het blijft verdomde moeilijk om het goed te doen, zeker met die korte wielbasis. Heb afgelopen lente wat teveel geprobeerd op een droge parkeerplaats en mn kroon&pinion tandwielen naar de knoppen geholpen dus de laatste tijd probeer ik het niet echt meer.. Die kun je bij lange zware belasting dus wel naar de knoppen helpen..maar bij nat weer zou ik me daar niet te druk om maken hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-12-2005 12:34 #647930 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Met overstuur de bocht om
jou eigenste diff van de corolla liep erdoor kapot. En je vraagt aan mij wat het diff er tegen heeft..?

Mijn diff was dus ook kapot gelopen, en ik rij overigens met CVT, dus kan ik alleen maar op het gas driften.

Een maat van me had een sierra, ook liep het diff stuk door alleen maar dwars de bocht om gaan.


Jasper: Mijn wage staat nog op de HAN.. school is twee weken dicht nu, dus ik kan na de vakantie pas weer sleutelen.. En dan zit ik tegelijkertijd tegen de tentames aan te hikken. Kan dus zijn dat hij nog enige tijd stil staat.
En die 5 bak ligt nog in de schuur, ik wil nogsteeds liever een handbak. Mischien dat ik een complete 340 hanbak koop, en als het dan een 4 bak is, ombouwen tot 5 bak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2005 18:15 #647931 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Met overstuur de bocht om
Als je normaal rijdt op nat wegdek is de belasting van het diff niet te zwaar...maar op droog wegdek forceer je de boel wat meer. Vandaar dat mijn eigen diff eraan kapot ging. Maar je moet dan ook niet vergeten dat die er al 275.000 kilometer onder had gezeten en al een beetje zong bij bepaalde snelheden. Het ding was al een beetje uit verstelling...slijtage aan lagers zorgt daarvoor. Ga je dan zware klappen erop loslaten dan maak je het probleem makkelijk erger en gaat het stuk.
Ook niet vergeten wat de temperaturen in een diff doen als je een kwartier aan 1 stuk aan het gassen bent. Plus het feit dat de olie in een starre as naar 1 kant toe gaat vanwege de centrigugale krachten (heb je in een v300 geen last van). Komt erop neer dat je met wat nadenken en een mooi glad wegdek heus niet per-se iets kapot maakt. Trouwens, een gebruikte bak+diff heb je onder de 100 euro weer vervangen op een 300 serie volvo...nieuwe tandwielen en lagers voor mijn corolla komen op 400 euro uit, en gebruikt is nergens te vinden (behalve dubieuze van drifters).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2005 21:01 #647932 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Met overstuur de bocht om
Oke leuk om te horen allemaal...
Ik ga meestal met een beetje nat droog weer met overstuur door de bocht en ik doe het altijd met het gaspadaal. Nog nooit met de koppeling gedaan. Gaat dat makkelijker ofzo met de koppeling??

Groete No

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets