Caravanschakelaar ofwel "sportstand" voor uw CVT/Variomatic
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Monteer een schakelaar in serie met de linkerhelft van de EMVK.
Er is op de middentunnel al een plaatsje voor vrijgehouden, vlak naast de bergrem schakelaar.
Voor de schakelaar kun je ook zo'n bergrem schakelaar gebruiken, maar dan andersom gemonteerd, en het logotje afplakken. lampje laat je weg. Verder hoef je alleen een 2-aderig draadje naar de EMVK te leggen, via de draaddoorvoer achter het dashboardkastje.
Het nut van deze schakelaar is dat je de vario minder laat opschakelen, maar met een veel lichter effect dan met de bergrem. Dit is vooral zeer handig als je met een aanhanger (caravan) op de snelweg zit, en je 1400tje het zwaar krijgt. Je kunt dan gewoon planken en door de kickdown schakelt ie dan behoorlijk terug. Het gevolg is dat je met erg hoge toeren naar boven rijdt. Vooral in de zomer kan het slim zijn het iets rustiger aan te doen, en daar is dus die knop voor. Als je merkt dat je in de buurt van plankgas komt om snelheid te houden, zet je de 2e schakelaar om, en de auto schakelt mooi een klein stukje terug, zodat je netjes boven kunt komen. Geen idioot getoer, rond de 80/h scheelt het maar een paar honderd rpm.
Ook in de stad kan het nut hebben, gebruik van de schakelaar geeft een behoorlijk sportief schakelende vario.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik had dit lang geleden ook al gedaan bij onze 343 aut uit 1980. Ik geloof dat ik het lampje wel had aangesloten. Het werkt ook goed bergafwaards. Je hebt dan 2 standen voor op de motor afremmen, en kunt afhankelijk van de benodigde vertraging de originele of de "beperkte" lage versnelling gebruiken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Dit hebben we gedaan met een Daf66 met 340blokje.
We houden de motor met kickdown schakelaar constant op 5500/6000 rpm met optrekken.
Tot +-80 km/u dan de schakelaar weer omzetten.(Schakeld de cvt weer omhoog)
Voor nog een duwtje in de rug.
Zelfs golf GTi,s hebben moeite om onze daf bij te houden.(Een 340 weegt maar 100 kg meer)
De meeste Sjonies beginnen bijna op hun stuur te kauwen!
Dus resultaat gegarandeerd!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
maar wel leuk he.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik wil ook graag de sportstand op de vario zetten....maar welke draadjes moet ik nu precies hebben, is het links vanaf de bestuurderplaats gezien? Daar zitten dan 2 draadjes, bij welke moet hij in serie of moet hij paralel op beide draadjes?
Alvast bedankt.
Vrgr Fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
dat kun je zien aan de draad aansluitingen;
de kant die je moet hebben heeft een brede en een smalle AMP plug.
de andere kant heeft 2 brede.
inderdaad in serie, als je hem paralel zet maak je immers kortsluiting!
Groetjes Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Groetjes Fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
ik zou de brede nemen omdat die stekkers makkelijker te vinden zijn ;-)
groetjes Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik wil graag het lampje van de orginele bergschakelaar gebruiken, zodat ik kan zien dat de sportstand in gebruik is. Heb je nog tips?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
het zou kunnen dat je het alleen zo voor elkaar krijgt dat het lampje gaat branden als de sportstand uit staat...
ff experimenteren zou ik zeggen, misschien lukt het wel om een lampje van lager voltage over de schakelaar heen te schakelen (paralel aan de schakelaar) zodat het lampje in serie komt met de EMVK spoel. hoe lager de stroom hoe hoger het voltage kan zijn.
groetjes Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.