Caravanschakelaar ofwel "sportstand" voor uw CVT/Variomatic

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-04-2003 22:25 #624775 door V300 register
handige tip voor alle mensen met een volvo 300 met CVT, die aankomende zomer met een aanhanger op pad gaan:
Monteer een schakelaar in serie met de linkerhelft van de EMVK.
Er is op de middentunnel al een plaatsje voor vrijgehouden, vlak naast de bergrem schakelaar.
Voor de schakelaar kun je ook zo'n bergrem schakelaar gebruiken, maar dan andersom gemonteerd, en het logotje afplakken. lampje laat je weg. Verder hoef je alleen een 2-aderig draadje naar de EMVK te leggen, via de draaddoorvoer achter het dashboardkastje.

Het nut van deze schakelaar is dat je de vario minder laat opschakelen, maar met een veel lichter effect dan met de bergrem. Dit is vooral zeer handig als je met een aanhanger (caravan) op de snelweg zit, en je 1400tje het zwaar krijgt. Je kunt dan gewoon planken en door de kickdown schakelt ie dan behoorlijk terug. Het gevolg is dat je met erg hoge toeren naar boven rijdt. Vooral in de zomer kan het slim zijn het iets rustiger aan te doen, en daar is dus die knop voor. Als je merkt dat je in de buurt van plankgas komt om snelheid te houden, zet je de 2e schakelaar om, en de auto schakelt mooi een klein stukje terug, zodat je netjes boven kunt komen. Geen idioot getoer, rond de 80/h scheelt het maar een paar honderd rpm.

Ook in de stad kan het nut hebben, gebruik van de schakelaar geeft een behoorlijk sportief schakelende vario.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-04-2003 13:32 #644777 door V300 register
Inderdaad!
Ik had dit lang geleden ook al gedaan bij onze 343 aut uit 1980. Ik geloof dat ik het lampje wel had aangesloten. Het werkt ook goed bergafwaards. Je hebt dan 2 standen voor op de motor afremmen, en kunt afhankelijk van de benodigde vertraging de originele of de "beperkte" lage versnelling gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-05-2003 11:44 #644778 door V300 register
En dan aleen nog een vacuumtank op de de Emvk met een terugslag klep.
Dit hebben we gedaan met een Daf66 met 340blokje.
We houden de motor met kickdown schakelaar constant op 5500/6000 rpm met optrekken.
Tot +-80 km/u dan de schakelaar weer omzetten.(Schakeld de cvt weer omhoog)
Voor nog een duwtje in de rug.
Zelfs golf GTi,s hebben moeite om onze daf bij te houden.(Een 340 weegt maar 100 kg meer)

De meeste Sjonies beginnen bijna op hun stuur te kauwen!

Dus resultaat gegarandeerd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-06-2003 19:08 #644779 door V300 register
boefjes!!!!
maar wel leuk he.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-10-2003 09:26 #644780 door V300 register
Dank je wel voor de tip om de variomatic te upgraden.
Ik wil ook graag de sportstand op de vario zetten....maar welke draadjes moet ik nu precies hebben, is het links vanaf de bestuurderplaats gezien? Daar zitten dan 2 draadjes, bij welke moet hij in serie of moet hij paralel op beide draadjes?
Alvast bedankt.
Vrgr Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-10-2003 09:44 #644781 door V300 register
hoi Fred,

dat kun je zien aan de draad aansluitingen;

de kant die je moet hebben heeft een brede en een smalle AMP plug.

de andere kant heeft 2 brede.

inderdaad in serie, als je hem paralel zet maak je immers kortsluiting!

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-10-2003 09:38 #644782 door V300 register
Welke draad moet ik dan hebben? Die met het brede of het smalle AMP stekkertje? Zit de truc 'm in de spanningsonderbreking?
Groetjes Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-10-2003 13:41 #644783 door V300 register
aangezien je een serieschakeling maakt is het niet boeiend welke kant je neemt :-)

ik zou de brede nemen omdat die stekkers makkelijker te vinden zijn ;-)

groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-10-2003 16:29 #644784 door V300 register
Thanks! Zit 'm de truc nou inderdaad in de spanningsonderbreking?
Ik wil graag het lampje van de orginele bergschakelaar gebruiken, zodat ik kan zien dat de sportstand in gebruik is. Heb je nog tips?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-10-2003 12:47 #644785 door V300 register
hmm heb ik nog niet geprobeerd

het zou kunnen dat je het alleen zo voor elkaar krijgt dat het lampje gaat branden als de sportstand uit staat...

ff experimenteren zou ik zeggen, misschien lukt het wel om een lampje van lager voltage over de schakelaar heen te schakelen (paralel aan de schakelaar) zodat het lampje in serie komt met de EMVK spoel. hoe lager de stroom hoe hoger het voltage kan zijn.

groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets