Ontkoppelt niet bij afremmen tot stilstand

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-05-2013 08:20 #632647 door V300 register
Ontkoppelt niet bij afremmen tot stilstand is gemaakt door V300 register
Vanochtend had ik een raar probleem vlak voor aankomst op de plaats van bestemming.
Bij afremmen moest ik al af en toe de knop op de pook indrukken om bokken te voorkomen. En vanochtend sloeg de motor bij het stoplicht af.
Na opnieuw starten kon ik alleen met veel moeite de pook weer in de drive krijgen.
Bij afremmen tot stilstand blijft ze nu bokken en afslaan, ook met de knop op de pook ingedrukt.

Het lijkt er op dat de bak niet meer ontkoppelt en daardoor ook de motor afslaat.
Heeft iemand een idee waar ik dit probleem zou kunnen zitten en hoe dat op te lossen is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2013 09:08 #930594 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ontkoppelt niet bij afremmen tot stilstand
Denk dat het eerder komt doordat de ontkoppelingsbalg vacuum verbruikt en dan de motor dus was beter gaat lopen. Is hij niet wat te schraal afgesteld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-05-2013 09:12 #930595 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontkoppelt niet bij afremmen tot stilstand
Het zou kunnen.
Ik heb met alle info van hier de carb afgesteld, dus zo'n 2,5 slag en daarna op het gehoor maar het kan natuurlijk best zo zijn dat ik 'm daarna wat t? ver dicht heb gedraaid.
Het gekke is dat ik twee weken geleden de laatste finetuning aan de co schroef heb gedaan en eigenlijk weinig tot geen last heb gehad van niet ontkoppelen (tot vanochtend). Dan zou die iets verder dicht zijn gaan zitten in die tijd.. wellicht door trillingen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-05-2013 17:22 #930609 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontkoppelt niet bij afremmen tot stilstand
Te schraal is het ook niet, zowel zonder als met choke en iets rijker afstellen is het meteen 'tandenpoetsen' zodra ik de pook in de D of R wil zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-05-2013 19:45 #930616 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontkoppelt niet bij afremmen tot stilstand
te arm of te rijk heeft niets met het toerental te maken. De koppeling grijpt -indien goed afgesteld!!- aan vanaf zo'n 1000-1100 RPM of er nu pure benzine of alleen maar lucht door de motor heen stroomt.

Het toerental kun je regelen met de gasklepaanslag schroef. Die zit 2cm rechts van de mengselschroef.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-05-2013 20:05 #930618 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontkoppelt niet bij afremmen tot stilstand
Toerental is netjes laag, ik heb geen toerenteller maar klinkt als +/- 950rpm. Tot dat ie vanochtend begon te bokken, ontkoppelen ging nog met de knop op de pook maar even later niet meer.
Althans daar lijkt het op. Wanneer ik nu van de N naar de D of R wil is het direct tandenpoetsen alsof hij niet ontkoppelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2013 20:19 #930619 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ontkoppelt niet bij afremmen tot stilstand
en als je op de rem trapt, schiet dan het toerental omhoog?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-05-2013 20:31 #930622 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontkoppelt niet bij afremmen tot stilstand
hmm het zou ook kunnen dat de drukgroep van de koppeling blijft hangen in de 'gekoppeld' stand of dat de koppelingsplaat kleeft op de as vanwege een slijtrandje. Klinkt dan wel alsof de koppeling open moet voor inspectie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2013 20:34 #930623 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ontkoppelt niet bij afremmen tot stilstand
heb wel eens gehad dat een asje in een rolgewichtje van de dropgroep los was gelopen, die klemde toen de drukgroep tegen de koppelingsplaat aan en gaf dus identieke symptonen.

maar meestal is er wat met het vacu?m aan de hand en gelukkig is dat iets makkelijker op te lossen:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-05-2013 21:55 #930625 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontkoppelt niet bij afremmen tot stilstand
Als de motor uitstaat en in neutraal kan je dan de aandrijfas met de hand draaien? Als dat niet zo is dan zit het probleem in de drukgroep en zal je de koppeling moeten vervangen. Ik heb dit ook een keer gehad met een Daf en toen bleef een rol in de drukgroep hangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets