Tachorelais foppen?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-07-2013 21:28 #632778 door V300 register
Tachorelais foppen? is gemaakt door V300 register
beste forummers, ik rij met een Volvo 340 GL Special waar de benzine motor uit is en daarvoor in de plaats zit een electro motor (zie ook bij showroom).

voor het vaccuumsysteem zijn er dus wat dingen anders.

ten eerste heb ik geen koppeling meer - die slang plus de schakelaar in het witte verdeeldingetje koppel ik af - slang zet ik dicht.

ten tweede: het tachorelais krijgt geen pulsen krijgt meer van de bobine ...

als ik de schema's goed lees zou bij een niet werkende tacho het opschakelvaccuum niet actief kunnen worden...

bij de electromotor is het koppel vanaf de start direct vol aanwezig, dus ik denk dat ik het opschakelvaccuum in de EMVK direkt ingeschakeld moet hebben .. dus niet meer uitgeschakeld onder de 1800 toeren bij een 'gewone' 340

maar hoe zal ik de tachorelais foppen - gewoon op pin 3 direkt een massa aansluiting maken?

betekent wel dat het opschakelvaccuum altijd ingeschakeld is ..

(het vaccuum komt van een elektrische pomp die steeds is ingeschakeld)

of heeft iemand nog een andere suggestie?

de andere functies bij mijn elektrische 340 zoals de bergrem, hogedrukschakelaar bij de rem en gaspedaal stand kunnen gewoon in stand blijven ... al vraag ik mij of die nog wel iets doen als pin 3 een direkte massa aansluiting krijgt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2013 22:58 #933275 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Tachorelais foppen?
het activeren van het opschakelvacu?m bij 1800rpm dient voornamelijk om de riemen terug in rustpositie te krijgen als je de auto rustig uit laat rollen, zou de opschakelspoel geactiveerd blijven dan is dat niet het geval

wellicht dat je elektrisch nog wat kan maken dat het toerental van de elektromotor op eenzelfde manier weergeeft als de ontstekingsunit; dan ben je helemaal zo klaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-07-2013 09:20 #933281 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tachorelais foppen?
dank je

wat zou het effect zijn als ik niets doe aan de tacho: ik neem aan dat hij dan moeilijker of niet opschakelt, toch?

een snelle oplossing is denk ik om een tweede gaspedaal stand sensor te maken...die een min contact maakt bij licht indrukken van het pedaal...gas los betekent dan dat het opschakel vaccuum uitgeschakeld is

zou het eigenlijk uitmaken als het vacuum in stappen wordt geactiveerd (regelbare onderdruk) dus niet een 'aan of uit' situatie, zoals het huidige systeem....zoja dan is het interessant om inderdaad het optimum te zoeken tussen het koppel van de electromotor en de stand van de variomatic

wat trouwens ook anders is bij een electromotor aandrijving is het regeneratief remmen..bij het uitrollen wordt er meer remenergie opgewekt (en gelijk in de accu's opgeslagen) als de schijven snel in ruststand komen in plaats van blijven hangen in een hogere verhouding

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-07-2013 13:28 #933299 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tachorelais foppen?
ik zou in jouw geval een microswitch op het gaspedaal monteren waarmee je de massa van punt 3 schakelt (dus de massa van de spoel van de opschakelkant) op moment dat je iets gas geeft.
Dit komt overeen met de oude constructie van DAF en werkt bijna net zo goed als de volvo constructie als je motor niet teveel vrijloop weerstand heeft.

het tachorelais zelf gebruik je dan alleen nog om de + om te leggen naar de terugschakelspoel op moment dat je:
- vol gas geeft
- hard remt
- de bergrem aanzet

Is je elektronica / regelmodule geschikt voor energie terugwinning van kinetisch-> accu?? in dat geval zou je kunnen overwegen om de bergremfunctie direct in te schakelen samen met het remlicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-07-2013 17:25 #933306 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tachorelais foppen?
Feitelijk kun je het hele tachorelais gedoe weglaten als je met een microswitch werkt.Gewoon een EMVK van een DAF 66 monteren en ook aansluiten zoals bij n DAF.Dan wordt t hele tachorelais overbodig.
De vacuum voorziening maken met een buffertank en daar de leidingen voor de rembekrachtiging en de vario op aansluiten.De vacu?mpomp kun je dan onafhankelijk van de vraag naar vacu?m laten lopen dmv van een onderdruk sensor in de buffertank.Ik vrees dat je te weinig vacu?m hebt op het moment dat je het nodig hebt als dan de pomp pas begint te lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-07-2013 22:02 #933312 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tachorelais foppen?

Bart Manders;218967 schreef : Feitelijk kun je het hele tachorelais gedoe weglaten als je met een microswitch werkt.Gewoon een EMVK van een DAF 66 monteren en ook aansluiten zoals bij n DAF.Dan wordt t hele tachorelais overbodig.
De vacuum voorziening maken met een buffertank en daar de leidingen voor de rembekrachtiging en de vario op aansluiten.De vacu?mpomp kun je dan onafhankelijk van de vraag naar vacu?m laten lopen dmv van een onderdruk sensor in de buffertank.Ik vrees dat je te weinig vacu?m hebt op het moment dat je het nodig hebt als dan de pomp pas begint te lopen.


klinkt als de goede oplossing...

of mijn EMVK aanpassen aan het gedrag van de electromotor

wat moet ik mij bij een 'buffertank' voorstellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-07-2013 13:36 #933323 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tachorelais foppen?
Een tank waar je vacuum verzamelt,dus eigenlijk het omgekeerde van een druktank...

Ja..ik weet het vacuum verzamelen...dat klinkt heel bezopen....maar daar komt het wel op neer.......

In goed nederlands zal t dan wel " onderdruktank" heten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-07-2013 22:28 #933373 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tachorelais foppen?
helemaal schakelen zoals bij DAF zou ik niet doen want je wilt wel actief terugschakelvacuum bij volgas, en dat heeft de DAF schakeling niet. (deze onderbreekt alleen het opschakelvacuum).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2013 11:20 #933386 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Tachorelais foppen?
Vind ik leuk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets